• Fralkowic

arbeta heltid

Kommer att börja arbeta 100% nu i Mars och får lite dåligt samvete för min yngsta som är 1år och 5månader.

mina dagar och barnensdagar på förskolan kommer att se ut 07-15:30 eller två till tre gånger i veckan 08-17:30.

Vill testa arbeta heltid för jag vill ha dom extra pengarna.

Men är dom värda det? Hur många föräldrar arbetar heltid när barnen är små?

sen så har man väl rättighet att gå ner i arbetstid när man har barn under 8år . Måste man plocka föräldra dagar då ?

• Svar på tråden arbeta heltid
  • nnnnnnnn

Vi har också saxat,  en lämnar och en hämtar, vi har turen att ha flexibla arbetstider.
    Oftast har då den ena jobbat 6 - 14.30 och hämtat ca 15. Den andre jobbar 9.30 - 18 (lämnar 9). Så barnen haft 9 - 15.
    Men ofta har vi kombinerat detta med att jobba deltid, så att de haft någon/några dagar ledigt.
    Just nu är minstingen 3 år och är på förskola ca 27 timmar/vecka.

• Fru Ve

Jag har testat att jobba heltid tidigare men upplevde det som jättetungt. Barnen fick långa dagar och det var stressigt åt oss alla. Så jag har valt att byta till nattjobb för att få ihop "pusslet" lättare. Det kanske finns de som tycker det funkar jättebra med att båda föräldrarna har heltid. Men många jag känner är mycket trötta och stressade i den situationen. För mig går det helt enkelt inte ihop. Jag känner att om båda ska jobba heltid får barnen betala för det genom långa dagar m.m. Fast å andra sidan tycker jag det är fel också att det oftast (nästan alltid) är mamman som ska gå ner i tid. Det allra bästa är ju om båda föräldrarna kan minska lite på sin arbetstid. Det drabbar ju ens pension att man minskar sin inkomst. I mitt fall är det dock så att OB-ersättningen jag får för att jobba natt kompenserar för det jag har gått ner i tid så jag har samma lön som jag hade på en heltid dag.

• Carambolan
    Fru Ve skrev 2016-03-04 13:24:24 följande:

Jag har testat att jobba heltid tidigare men upplevde det som jättetungt. Barnen fick långa dagar och det var stressigt åt oss alla. Så jag har valt att byta till nattjobb för att få ihop "pusslet" lättare. Det kanske finns de som tycker det funkar jättebra med att båda föräldrarna har heltid. Men många jag känner är mycket trötta och stressade i den situationen. För mig går det helt enkelt inte ihop. Jag känner att om båda ska jobba heltid får barnen betala för det genom långa dagar m.m. Fast å andra sidan tycker jag det är fel också att det oftast (nästan alltid) är mamman som ska gå ner i tid. Det allra bästa är ju om båda föräldrarna kan minska lite på sin arbetstid. Det drabbar ju ens pension att man minskar sin inkomst. I mitt fall är det dock så att OB-ersättningen jag får för att jobba natt kompenserar för det jag har gått ner i tid så jag har samma lön som jag hade på en heltid dag.

Beror nog otroligt mycket på vilken typ av jobb man har. Både jag och min man styr våra arbetstider själva. Chefen bryr sig inte om när eller var jag jobbar så länge jag snittar 37,5h/v över året. Det är en stor frihet att kunna gå tidigare när det är APT, att spontant kunna ta en halvdag när barnen är småkrassliga eller att ingen på kontoret bryr sig om man kommer in sent när morgonen var tuff. Det upplever jag är otroligt mycket värd för att minska stressen, trots att jag ju får sitta kvällar och helger ibland för att jobba ikapp.
  • Alexi
    Fru Ve skrev 2016-03-04 13:24:24 följande:
    Vi jobbar 87 procent båda två sen 3,5 år tillbaka. Det gör all skillnad för vår vardag. Vi går omlott lite också men med långa restider blir det ändå inte särskilt korta dagar för dem. Men vi hinner i alla fall vara hemma en stund på eftermiddagen innan det är dags att laga middag och vi behöver inte slänga oss på maten och vi äter i princip alltid middag tillsammans hela familjen.
  • modsey
    Carambolan skrev 2016-03-04 14:03:37 följande:
    Beror nog otroligt mycket på vilken typ av jobb man har. Både jag och min man styr våra arbetstider själva. Chefen bryr sig inte om när eller var jag jobbar så länge jag snittar 37,5h/v över året. Det är en stor frihet att kunna gå tidigare när det är APT, att spontant kunna ta en halvdag när barnen är småkrassliga eller att ingen på kontoret bryr sig om man kommer in sent när morgonen var tuff. Det upplever jag är otroligt mycket värd för att minska stressen, trots att jag ju får sitta kvällar och helger ibland för att jobba ikapp.
    Håller helt med. Men för att kunna ha denna frihet så krävs det just jobb en del kvällar och helger. För oss är det dock guld värt där 100% så här är mer värt och ger oss bättre frihet och flexibilitet i vår vardag mot om jag skulle jobba traditionellt på säg 75%.
  • Tipsivips

Vi har valt att jobba 75% båda två. Inget par med förskolebarn vi känner jobbar så lite. Vår yngsta är 1,5 år och började precis förskola. Vi saxar inte så mycket utan använder den lediga tiden till att vara tillsammans som familj. De är på fsk 9-15 varje vardag (vi har nära till jobb). Vi tar inte ut fl, så sgi blir rejält lidande. Vi får ut drygt 30 000 tillsammans efter skatt (appropå att du upplevde att du behöver mer pengar, så har du ngt att jämföra med).

Trivs dina barn på förskolan? Det tycker jag bör spela in. (Eller är barnens pappa föräldraledig ett tag nu? När var han det?)

Att jobba deltid båda två är något jag varmt rekommenderar! Vi jämför vår vardag med heltidsarbetande kompisar och känner att vi har ett betydligt lugnare och skönare familjeliv.

• gbgumman

Jobbade heltid mellan barnen. Sonen gick då mellan 8-16.30. Tyckte det gick bra. När dottern föddes var jag tröttare och börja jobba 90%. Då gick de till 15 två dar och 14,30 en dag och till ca 17 de två dar pappan hämta. Det funkade också bra. Nu går de hem själva men jag mår bra att jobba 90% för det är skönt att ha lite ner fritid.
    Känn efter vad som funkat för er. Allas liv ser olika ut. Olika typer av jobb och restid och olika känsliga barn. Mina barn är inte så känsliga för långa dagar. De är rätt lätta barn och blir varken hyper eller trött. Dottern kan få lite lågt blodsocker men frukten på förskolan funka bra.

• Alexi
    modsey skrev 2016-03-04 16:12:50 följande:
    Håller helt med. Men för att kunna ha denna frihet så krävs det just jobb en del kvällar och helger. För oss är det dock guld värt där 100% så här är mer värt och ger oss bättre frihet och flexibilitet i vår vardag mot om jag skulle jobba traditionellt på säg 75%.
    Jag jobbar inte kvällar och helger. Jag jobbar 87 procent och för det mesta räcker den arbetstiden. Samma för min man.
  • Fru Ve
    Carambolan skrev 2016-03-04 14:03:37 följande:
    Ja det tror jag med. Mitt jobb kräver att jag är där all min arbetstid och stämplar in/ut. Så det går inte att jobba hemifrån alls. Kan man göra det är det nog skillnad då man kanske kan jobba in någon eller några timmar under kväll/helg. Om jag jobbar heltid blir det så att jag inte kan hämta mina barn före kl 16.30-17 på dagarna och det är för sent för dem i min mening.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-03-04 16:53:21 följande:
    Jag jobbar inte kvällar och helger. Jag jobbar 87 procent och för det mesta räcker den arbetstiden. Samma för min man.
    gör det inte schemalagt utan för att bli klar med uppgifter. Jag skulle kunna välja att statiskt arbeta varje dag mellan 8-16.30. Men jag gillar att kunna lämna barnen kl 8.20 när skolan börjar och även gå hem tidigare några dagar eller till och med ta helt lediga dagar i bland som går ut från min flex. Så då jobbar jag " över" någon kväll i veckan någon timme när min man ändå hämtar eller jobbar hemma någon timme på helgen exempelvis innan barnen vaknar .
    Så för mig är det så mycket mer värt att då jobba 100% ( för det här jobbet kan jag inte gå ner i tid i) mot om jag skulle gå till ett annat mindre flexibelt. Det är ju här det skiljer sig så mycket för olika familjer i vilka förutsättningar man har.
  • Carambolan

Ja verkligen. Jag behöver resa en del i jobbet också, då brukar jag passa på att jobba typ 12 timmar den dagen, när jag ändå bara sitter och häckar på hotellet i nån småstad där jag inte känner nån. Det ger ju rätt bra med komptid att korta ner dagarna med vid andra tillfällen :)

• Fralkowic

Hej tack för alla svar. Jag känner nu att det var dumt av mig att hoppa på heltid utan att tänka riktigt noga. dom ca 3000kr extra är inte värda det.
    Barnen är trötta, jag är trött allt blev och känns så stressigt!

Nu har barnens farmor var snäll å hämtat dom när jag haft 17 pass men innan maten är klar så är ju klockan närmare 18.
    Tror inte heller hon är allt för sugen att göra det till rutin heller då hon själv arbetar också.

Bara ett exempel så vill vår äldsta börja simskola men kursen startar klockan 17.

Vill gå ner till 80% tror det hade passat bäst men vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med min chef...
    Får väl såklart säga sanningen men tänkte vänta månaden ut så hon ser att jag gett det en ärlig chans.
    Vet att hon inte kommer bli allt för glad

• Seven Costanza
    Fralkowic skrev 2016-03-12 22:58:37 följande:

Hej tack för alla svar. Jag känner nu att det var dumt av mig att hoppa på heltid utan att tänka riktigt noga. dom ca 3000kr extra är inte värda det.

Barnen är trötta, jag är trött allt blev och känns så stressigt!

Nu har barnens farmor var snäll å hämtat dom när jag haft 17 pass men innan maten är klar så är ju klockan närmare 18.

Tror inte heller hon är allt för sugen att göra det till rutin heller då hon själv arbetar också.

Bara ett exempel så vill vår äldsta börja simskola men kursen startar klockan 17.

Vill gå ner till 80% tror det hade passat bäst men vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med min chef...

Får väl såklart säga sanningen men tänkte vänta månaden ut så hon ser att jag gett det en ärlig chans.

Vet att hon inte kommer bli allt för glad

Njae om det bara handlar om 3000 kr hade jag nog hellre försökt se om vi kunnat skära ned på utgifter så att vi klarat oss lika bra utan de pengarna. Det kan ju vara olika hur chefer reagerar - på mitt jobb t ex hade det egentligen som jag förstått det behövts en viss budgetåtstramning, men det är svårt (omöjligt?) att tvinga tillsvidareanställda att gå ned i tid, så min chef hade nog bara blivit glad om någon frivilligt velat gå ned i tid för då sparar ju de pengar. Men om du vet säkert att det kommer tas emot negativt är det ju bra om du avvaktar lite, men samtidigt behöver man ju säga till i förväg om att man vill gå ned i tid så ju längre du väntar desto längre måste du ju jobba heltid.
  • Anonym (Lotta)

Nu är jag ensamstående så hade ingen att pussla med. Jag jobbade 75% till barnet var 3 ungefär - jag hade då sparad fl som jag fyllde upp med. Sen jobbade jag 87,5% (räknade ut vad min ekonomi tillät och jobbade precis så) tills barnet var 4 1/2. Jag fick under den tiden också lov att arbeta 4 timmar/vecka hemifrån.

Sen har jag haft nån period med deltid pga av arbetslöshet också men det som står ovan är den deltid som jag planerat.

Jag gjorde dock som du beskriver att jag varvade korta och längre dagar. Det funkade bäst för jobbet och som jag upplevde även för barnet. Då fick hon även vara på förskolan på mindre barntäta tider vilket jag tyckte var bra.

Svar på tråden arbeta heltid