• Anonym (Osäker)

Folkbokföring barn

Vi har separera tills skilsmässan går igenom. Huset behåller jag och enligt lagen så ska barnen vara folkbokförda hos log eftersom de har växt upp här

Nu funderar vi på att skriva se hos deras mor dör att hon för då mer i bostadsbidrag, men jag känner mig osäker inför detta.

Kan detta hållas emot mig vid framtida tvister (hoppas inte på några men man vet aldrig), om.gpm väljer att flytta till en annan stad i framtiden väger hennes ord högre då ifall barnen står skrivna hos henne? Finns det några juridiska aspekter för att INTE skriva över barnen?

• Svar på tråden Folkbokföring barn
  • Anonym (Dygnsvila)

De skall vara folkbokförda där de har sin huvudsakliga dygnsvila. Att folkbokföra barnen på en adress där de befinner sig mindre än 50% av tiden anses nog som bedrägeri om det är för att få mer bidrag.

lawline.se/answers/folkbokforing

• Anonym (Osäker)

De ska fortsätta vara folkbokförda hos mig eftersom de är uppväxta i detta hus. Om vi har 50% nätter var. De ska också fortsätta vara folkbokförda här även om de har 1 natt mer i veckan hos deras mor.

Men finns det någon fördel förutom bostadsbidrag menar jag? Nån juridisk aspekt vid flytt och så? Eller vid en tvist?

• SupersurasunkSara

Om barnen är en dag mer hos sin mamma ska de vara folkbokförda där.

Även om de är folkbokförda hos sin mamma så kan hon inte flytta med dem utan din underskrift. Jo hon kan, men då kan du stämma henne och kräva ett interimistiskt beslut om att du ska få boendet medan det utreds. Troligen kommer du då att få det då du bor kvar på barnens hemort. Du kommer också troligen få behålla boendet och mamman får bli umgängesförälder iom att hon har flyttat.

Om du menar att du kanske vill flytta framöver så spelar det ingen roll om du har dem skrivna hos dig, du kan ändå inte flytta dem med dig utan mammans underskrift. Flyttar du ändå så kan ju hon stämma dig och få interimistiskt beslut på boendet och troligen få det eftersom hon då är den som bor kvar.

Om ni blir oense om skolval så skrivs barnen in i den skolan de tillhör genom upptagningsområdet. Om det då är så att du vill ha skolan närmast dig och hon den närmast sig så är ju det en fördel för henne då. Annars finns inga fördelar som jag känner till.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Dygnsvila) skrev 2016-02-15 18:39:52 följande:

De skall vara folkbokförda där de har sin huvudsakliga dygnsvila. Att folkbokföra barnen på en adress där de befinner sig mindre än 50% av tiden anses nog som bedrägeri om det är för att få mer bidrag.

lawline.se/answers/folkbokforing

Det finns en praxis vid växelvis boende som säger att man låter barnen fortsätta att vara folkbokförda i den ursprungliga bostaden så länge en av vårdnadshavarna bor kvar där. Även om de i praktiken sover en natt mer hos den andra vårdnadshavaren. Mer finns att läsa här: www.socfamratt.se/vardnad/boende/54-vbau/vardnad/836-barnets-folkbokfoering
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Maja) skrev 2016-02-15 20:20:47 följande:
    Det finns en praxis vid växelvis boende som säger att man låter barnen fortsätta att vara folkbokförda i den ursprungliga bostaden så länge en av vårdnadshavarna bor kvar där. Även om de i praktiken sover en natt mer hos den andra vårdnadshavaren. Mer finns att läsa här: www.socfamratt.se/vardnad/boende/54-vbau/vardnad/836-barnets-folkbokfoering
    Om föräldrarna inte är överens om var de ska vara folkbokförda så ska de stå skrivna där de bott om en förälder bor kvar (förutsatt att de bor ungefär lika mycket). Men är föräldrarna överens så kan barnen skrivas hos den andra.
  • Anonym (Maja)
    SupersurasunkSara skrev 2016-02-15 20:23:54 följande:

Om föräldrarna inte är överens om var de ska vara folkbokförda så ska de stå skrivna där de bott om en förälder bor kvar (förutsatt att de bor ungefär lika mycket). Men är föräldrarna överens så kan barnen skrivas hos den andra.

Absolut! :) Praxis är just praxis och inte tvingande lagstiftning. Om båda föräldrarna är överens och barnen är 50% eller mer hos mamman så är det klart att de kan folkbokföra barnen där istället.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Maja) skrev 2016-02-15 20:27:17 följande:
    Absolut! :) Praxis är just praxis och inte tvingande lagstiftning. Om båda föräldrarna är överens och barnen är 50% eller mer hos mamman så är det klart att de kan folkbokföra barnen där istället.
    Då är vi på samma våglängd! Ville bara kolla så inte jag missuppfattat något och gett galet svar
  • Anonym (Osäker)

Då är det ungefär som jag förstått det då. Men om det blir nåt allvarligare dom en vårdnadstvist så har folkbokföringen ingen betydelse?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Osäker) skrev 2016-02-15 20:48:41 följande:

Då är det ungefär som jag förstått det då. Men om det blir nåt allvarligare dom en vårdnadstvist så har folkbokföringen ingen betydelse?

Nej, ingen betydelse alls.

Det som har betydelse är om ni har ungefär lika mycket umgänge och om ni båda är fullgoda föräldrar och det antar jag att ni är
  • Anonym (Osäker)
    SupersurasunkSara skrev 2016-02-16 07:41:13 följande:

Nej, ingen betydelse alls.

Det som har betydelse är om ni har ungefär lika mycket umgänge och om ni båda är fullgoda föräldrar och det antar jag att ni är

Ok, skönt att höra. Då skriver jag på papprena för ändrad folkbokföring under dagen då. Hon en ganska mycket större summa än jag skulle fått.
  • Anonym (-)
    Anonym (Maja) skrev 2016-02-15 20:20:47 följande:
    Du vet väl om att hemsidan du länkar till drivs av en privatperson? Det är ingen myndighet som står bakom. Dvs det finns ingen som helst garanti för att det som skrivs på sidan är juridiskt korrekt.
  • Anonym (suck)
    Anonym (-) skrev 2016-02-16 11:13:10 följande:
    Du vet väl om att hemsidan du länkar till drivs av en privatperson? Det är ingen myndighet som står bakom. Dvs det finns ingen som helst garanti för att det som skrivs på sidan är juridiskt korrekt.
    Kompetenta YRKESPERSONER som har stor kunskap inom familjerätt. Hade du orkat läsa din egen länk hade du även hittat källan till det som skrevs dvs Källa:
    SOU 2005:43
    Vårdnad - Boende - Umgänge. Barnets bästa, föräldrarnas ansvar
  • Anonym (-)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-16 11:43:35 följande:
    Kompetenta YRKESPERSONER som har stor kunskap inom familjerätt. Hade du orkat läsa din egen länk hade du även hittat källan till det som skrevs dvs Källa:
    SOU 2005:43
    Vårdnad - Boende - Umgänge. Barnets bästa, föräldrarnas ansvar
    Jag håller med om att han är duktig på att ange källor men han är fortfarande en privatperson. Många verkar lita på sidan bara pga namnet, man tror att det är någon myndighet som ligger bakom.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (-) skrev 2016-02-16 11:13:10 följande:

Ja, det vet jag. Men inte vilken privatperson som helst, utan en utbildad socionom som har arbetat inom socialtjänsten sen 1987. Så man bör nog kunna känna sig ganska trygg med han har koll på grejerna.
Svar på tråden Folkbokföring barn