• engangtillda

Vad händer om jag och min förmånstagare dör tillsammans?

Hej.

Min pojkvän står som förmånstagare på min försäkring B.l.a.

Men vad händer ifall vi dör tillsammans? Vem får då mina tillgångar och försäkringspengar?

Jag vill absolut inte att det skall tillfalla min familj. Jag och min pojkvän är inte gifta, och har inga barn.

Är det så att mina försäkringspengar tillfaller min pojkväns familj isåfall eller blir det min jävla familj ändå?

• Svar på tråden Vad händer om jag och min förmånstagare dör tillsammans?
  • Catti41

Det beror helt på vad som står i din försäkrings villkor. Vissa försäkringar faller inte ut om förmönstagare inte finns. Dvs dör ni samtidigt så återgår det till försäkringsbolaget. Vissa, särskilt utrikiska, där kan det bero på vem av er som dog först.

Det enda rätta svaret får du om du ringer de som du har din försäkring hos.

• Catti41

När det gäller dina tillgångar så går de till föräldrar o syskon om du dör utan testamente och utan att va gift eller ha egna barn. Om du vill förhindra att föräldrar och syskon ärver dig så skriv ett testamente.

• Kary

Det beror på vad det är för sorts försäkring. Det är inte alls säkert att tillgångarna i försäkringen ingår i ditt dödsbo och då går de inte till dina arvtagare vid din död. du kan även skriva in fler personer som förmånstagare om du vill, då går det vidare till nästa förmånstagare om den förste dör eller delas lika mellan dem, beroende på hur du skriver. 

Svar på tråden Vad händer om jag och min förmånstagare dör tillsammans?