• Mira14

Var hittar man "sängen" till flygresan?

Hej,

Jag ska ut och resa med min fyramånaders. Det är en flygresa på 11 timmar och det finns ingen bassinette att tillgå. Jag har förstått att det finns något tyg man fäster runt bordet så att det blir som en säng för bebisen. Någon som vet vad detta heter och var man kan tänkas hitta den? (som på bilden).

Tack!

• Svar på tråden Var hittar man "sängen" till flygresan?
  • Dixie
    LillaLoppi skrev 2016-02-05 14:40:16 följande:

Man brukar få låna små sängar som hängs "i taket" på flyget. Om det var på själva flygresan du menade?

har rest mycket med små barn - men aldrig sett någon form av säng som fästs i taket?! 
  • LillaLoppi
    Dixie skrev 2016-02-06 22:14:20 följande:

har rest mycket med små barn - men aldrig sett någon form av säng som fästs i taket?! 

Det var så jag mindes det. Jag var ofta med mamma på jobbet som barn, då vet jag att man hade spädbarn i små "vaggor" vid hatthyllan. Men när jag frågade mamma så sa hon att de inte har kvar det nu. Det var på den tiden då bolaget hette Scanair och senare Premiair, då de hade DC-10:orna (en typ av flygmaskin).

Så reste du väldigt lite under 80- och 90-talen så har du missat den händelsen.
  • Dixie
    LillaLoppi skrev 2016-02-06 22:36:29 följande:
    Det var så jag mindes det. Jag var ofta med mamma på jobbet som barn, då vet jag att man hade spädbarn i små "vaggor" vid hatthyllan. Men när jag frågade mamma så sa hon att de inte har kvar det nu. Det var på den tiden då bolaget hette Scanair och senare Premiair, då de hade DC-10:orna (en typ av flygmaskin).

Så reste du väldigt lite under 80- och 90-talen så har du missat den händelsen.
    nej, jag reste inte särskilt mycket på 80-talet - men om du nu ska ge råd hur man reser med barn är det kanske en idé att hålla sig till nutid... hur det var förr i tiden är ju ganska oväsentligt.....
  • LillaLoppi
    Dixie skrev 2016-02-06 22:41:05 följande:

nej, jag reste inte särskilt mycket på 80-talet - men om du nu ska ge råd hur man reser med barn är det kanske en idé att hålla sig till nutid... hur det var förr i tiden är ju ganska oväsentligt.....

Du kanske skulle börja med att läsa alla mina inlägg? De kom i rätt så tät följd. Jag trodde att det fortfarande var så man gjorde, men då jag inte var säker så smsade jag och frågade, fick svar och bifogade därefter sms-svaret.

Man gjorde så en bra bit in på 90-talet också, så länge som man fortfarande hade de gamla maskinerna kvar.
  • Coccolina
    Katlan skrev 2016-02-05 20:34:10 följande:
    Jag menar att jag inte vill höra din unga vråla på min semester.
    Det behövs ingen inlåsning i 13 år, det räcker med säg.. 5-6 år hemma så vi andra slipper vrålet. 

HERREGUD!!! Varför måste du utsätta andra människor för din unges vrål?
    Stanna hemma tills barnet kan bete sig.

Alltså allvarligt talat, förstår du inte det?

Bitter??? 

Dels så gråter inte alla barn, och dels så kommer det i samhället alltid finnas barn omkring dig. Vill du vara barnfri finns det speciella resort för det. Flygresan får du däremot ta öronproppar och skärpa till dig på. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    nernu skrev 2016-02-06 04:38:56 följande:

Livsfarligt! Det räcker ju att planet kränger till ordentligt så åker ungen i golvet. Aldrig i livet...

De flesta såna ställningar har sele inbyggt........... Så nej ingen större risk att de flyger i golvet....
  • Katlan
    Dixie skrev 2016-02-06 22:12:35 följande:
    finns ju massor av "störriga" personer som reser - de som envisas med att ha förmycktet handbagage, de som är fulla redan innan avresa, folk som inte dyker upp vid gaten - sist vi reste fick en man hjärtproblem och vi fick nödlanda - det var också irriterande och inte särskilt trevligt för oss medresenärer.... kanske alla borde stanna hemma som kan riskera att vara till besvär för andra...
    Fast en nödlandning som ev räddar ett liv... tycker jag ändå attt man får stå ut med. Irriterande, jo, men nödvändigt.

Håller med om att överförfriskade människor kan vara rejält störiga också. Däremot har jag aldrig sett någon så full innan man ens gått ombord på planet.

Väl på plats väljer jag alltid vuxenhotell, passa mig perfekt!
  • Katlan
    Coccolina skrev 2016-02-07 04:33:08 följande:

Bitter??? 

Dels så gråter inte alla barn, och dels så kommer det i samhället alltid finnas barn omkring dig. Vill du vara barnfri finns det speciella resort för det. Flygresan får du däremot ta öronproppar och skärpa till dig på. 

Jaså minsann, det tycker du?
    Ok, uppfattat.
    (Fast inbilla dig inte att din tillrättavisning har någon effekt)

För övrigt bor jag alltid på vuxenhotell på mina semesterresor.
  • Coccolina
    Katlan skrev 2016-02-07 10:10:42 följande:
    Jaså minsann, det tycker du?
    Ok, uppfattat.
    (Fast inbilla dig inte att din tillrättavisning har någon effekt)

För övrigt bor jag alltid på vuxenhotell på mina semesterresor.
    Nej för att en tillrättavisning skall funka krävs att du har empati och intelligens. Så nej det funkar nog inte på en sån som dig... Med det är lugnt. För du kommer helt enkelt få vänja dig, för folk kommer resa med sina småbarn vare sig du vill det eller inte. Så.... ja antingen går du omkring och är en bitter surkart och förstör för dig själv, eller så väljer du att acceptera och hitta sätt att leva med det på och kommer garanterat må bättre. Men hey krävs intelligens för att fatta sånt. 
  • Mira14

Nu är vi hemma igen från resan och flygresan gick hur bra som helst. På vägen dit sov han i sitt nest i våra knän och på resan hem hade vi bokat sittplatser med större benutrymme så där kunde vi lägga nestet på golvet. Både flygpersonal och resenärer berömde honom för att han var så duktig. Visst han lät ibland men det är för att han tjoar och tjuter mycket när han leker :) Han skrek dock när vi landade första gången men det var för att vi var tvungna att väcka honom för att spänna fast honom så bebisar "måste" inte låta för att de sitter i ett flygplan. Vi åker gärna långväga i plan snart igen och att ha med sig nestet fungerade alldeles utmärkt. Och Tuifly nordic har inte längre Bassinet i deras flyg tyvärr.

Svar på tråden Var hittar man "sängen" till flygresan?