Vilka krav kan ex-frun ställa?
För ungefär ett år sedan så flyttade jag och min ex-fru isär. Vi har en dotter på snart fem år tillsammans.
Nu lever jag med en ny kvinna som jag träffade efter vår seperation.
Dottern har jag varannan vecka, och mamman har varannan.
Ex-frun och min nya kvinna kom jättebra överens till en början, men efter en diskussition så valde ex-frun att hata min nya kvinna över allt annat. En disskusition som inte min ex.fru tyckte följde hennes värderingar.
Nu baktalar hon både mig och min nya kvinna för precis alla hon möter. Hela byn, mina vänner, min familj, sin familj och så vidare.
Många känner till hur hon är. Fackligt och politiskt engagerad, med en snabb karriär. Extremt kontrollbehov. Rättshaverist. Känslomässigt och empatiskt något handikapapd. Men många tror henne, då hon kan prata som en politiker.
Så nu har jag och min nya kvinna en lång rad av krav från exet.
Dottern får inte vara ensam med min nya kvinna ens en sekund.
Dottern får inte bli lämnad eller hämtad på förskolan av min nya kvinna. Gör hon det så är förskolepersonalen instruerad att ringa mitt ex.
Min nya kvinna ska gå föräldrautbildning.
Ska dottern sova någonstans annanstans än i mitt hus, så måste mitt ex. godkänna detta på förhand.
Fullföljer vi inte dessa krav, så har mitt ex berättat att hon kommer ta saken till domstol. Och göra allt för att ta dottern ifrån mig.
Min nya kvinna är underbar med min dotter. Kanske något ovan vid barn, då hon inte har några egna. Och dottern älskar min nya kvinna. Men har blivit övertalad av sin mor att min nya är dum och elak. Och hon tycker det är jättetråkigt att hon inte får bli hämtad av sin "styvmor" på förskolan.
Min fråga är. Kan min ex.fru rent juridiskt eller på något annat vis ha rätt att ställa en massa krav på hur jag, min nya kvinna och min dotter lever vårt liv på "vår vecka"? Kan hon förbjuda min nya kvinna att hämta och lämna på förskolan?
Jag har mina teorier om varför hon är så hatisk och känner sig så hotad. Men jag skulle vilja syna henne och hennes bluff. För detta börjar blir riktigt jobbigt.