• mrskreiz

Vilka krav kan ex-frun ställa?

Din exfru har ingenting att komma med i domstol och kommer inte kunna vinna en vårdnadstvist på de här grunderna. Men - this is where it gets tricky - OM ni hamnar i domstol i tvist om vårdnaden och det är uppenbart att ni inte kan samarbeta med varandra så brukar rätten oftast bli tvingad att ge vårdnaden till en utav er. (Jag har aldrig hört talas om en rätt som beslutat om gemensam vårdnad där föräldrarna tydligt inte klarar av samarbete.) Skulle så bli fallet, kommer det startas en utredning. Jag kan absolut hålla med i allt Claara säger, men rätten kan fatta vilket beslut de vill.

Därför så skulle jag absolut råda er till att försöka få ett bättre samarbete. Om inte annat så för er dotters skull, för det är hon som lider allra mest av detta. Er dotter mår bäst om ni kan bli civiliserade - även om det inte alls är ditt fel att det blivit som det blivit. Ni kan få samtalshjälp via familjerätten. 

Om du ber ditt ex om det och hon nekar, så har du ett stort plus inför en eventuell vårdnadstvist i framtiden. Då kan du bevisa att du har försökt samarbeta. (Så se till att du får hennes sådana nekande på t.ex mail eller sms som du kan spara.)

Önskar dig all lycka till, om inte för din skull, så för den oskyldiga lilla flicka som hamnat mitt i kläm. Hoppas verkligen det löser sig, på något vis.

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
Svar på tråden Vilka krav kan ex-frun ställa?