• Yoker

Äcklig svettlukt på kläder, tips?

Jag lider av en hel del svettningar, framför allt i armhålorna. Problemet är (förutom att det syns på kläderna) att kläderna får en underlig lukt efter ett tag. Tyget liksom suger i sig, och på helt nytvättade kläder kommer den där äckliga lukten i armhålorna så fort det blir fuktigt, det vill säga efter 1-2 timmars användning. Vissa plagg kan man inte ens använda p.g.a detta, riktigt sur och stark lukt. Ju nyare plagg (eller ju mindre använt det är), desto mindre lukt, generellt sett. (Jag använder såklart deo, massor av deo, och duschar dagligen, ifall någon funderar på det.)

Finns det några husmorsknep eller något för att få bort lukt från kläder? Själva plagget luktar alltså inte när det är tvättat, annat än sköljmedel så klart, utan lukten utvecklas när tyget blir fuktigt vid användning. Sker inte med kläder som använts i 2-3 månader eller mindre. Har en garderob full av halvgamla kläder jag gärna skulle använda om det inte var för att de stinker surt efter 1-2 timmars användning..

• Svar på tråden Äcklig svettlukt på kläder, tips?
  • Bf29okt

Har läst att ättika kan hjälpa har dock inte testat själv ..googla hur få bort svettluky

• Anonym (uno)

Jag förstår vad du menar med det där att det inte är "vanlig" svettlukt och mer sur och frän lukt lukt som kommer när tyget blir fuktigt. Har en sambo som har samma problem med sina tröjor, speciellt t-shirts. Testade ättika en gång, men tyckte inte det hjälpte nåt vidare. Vi har löst det genom att han helt enkelt köpa kläder oftare, och slänga dom som dragit i sig lukt. Tyvärr.

• Fjäril kär

Se till att du använder ren bomull eller ull i dina kläder. Inget syntetiska material . (skippa fleecetröja, polyester och andra material som är konstgjorda)

Prova absolut torr från Apoteket

Se också till att tvätta kläder i rätt gradantal. Använd kläder som tål 60 grader.

• Anonym (ester)

Sur lukt i kläder kan faktiskt komma av tvättmaskinen. Och i kombination med att den våta tvätten ligger för länge innan det hängs/smutsig tvätt ligger för länge i tvättkorgen och liksom "marineras" in.

Se till att göra ren tvättmaskinen ofta. 1-2 ggr i månaden. Kör en tom maskin med tex ättika.

Tvätta alltid kläder i minst 60 grader

Tvätta kläderna på en gång och samla inte på hög

Häng tvätten direkt

Inga konstiga material i kläderna

Köp absolut torr från apoteket

• Yoker
    Fjäril kär skrev 2016-01-13 23:24:39 följande:

Se till att du använder ren bomull eller ull i dina kläder. Inget syntetiska material . (skippa fleecetröja, polyester och andra material som är konstgjorda)

Prova absolut torr från Apoteket

Se också till att tvätta kläder i rätt gradantal. Använd kläder som tål 60 grader.

Tack för tipsen! Jag brukar ha rätt mycket stretch-tyg i mina kläder. Typ elastan och viskos och sånt, måste ta en närmare titt på vilka material mina kläder egentligen har.

Absolut torr har jag använt tidigare, men det är svårt att få det att funka eftersom man måste vara helt torr när man applicerar. Jag är liksom aldrig helt torr, jag svettas konstant.. Det funkade ett par dagar, men gav mig sen kliande utslag och röd, irriterad hud.
  • BuoBä

Ättika! Tröjor som stinker riktigt illa lägger du i blöt i någon timme i en hink med vatten och 1-2 dl ättika. Tvätta sedan som vanligt.

I lindrigare fall och som underhållsbehandling, ha ca 1 dl ättika i tvättmaskinen med tvätten. Jag brukar hälla tvättmedlet i tvättmedelsfacket, och ättikan i en tvättboll som jag stoppar i maskinen.

Svar på tråden Äcklig svettlukt på kläder, tips?