Inlägg från: Yoker |Visa alla inlägg
  • Yoker

Äcklig svettlukt på kläder, tips?

Jag lider av en hel del svettningar, framför allt i armhålorna. Problemet är (förutom att det syns på kläderna) att kläderna får en underlig lukt efter ett tag. Tyget liksom suger i sig, och på helt nytvättade kläder kommer den där äckliga lukten i armhålorna så fort det blir fuktigt, det vill säga efter 1-2 timmars användning. Vissa plagg kan man inte ens använda p.g.a detta, riktigt sur och stark lukt. Ju nyare plagg (eller ju mindre använt det är), desto mindre lukt, generellt sett. (Jag använder såklart deo, massor av deo, och duschar dagligen, ifall någon funderar på det.)

Finns det några husmorsknep eller något för att få bort lukt från kläder? Själva plagget luktar alltså inte när det är tvättat, annat än sköljmedel så klart, utan lukten utvecklas när tyget blir fuktigt vid användning. Sker inte med kläder som använts i 2-3 månader eller mindre. Har en garderob full av halvgamla kläder jag gärna skulle använda om det inte var för att de stinker surt efter 1-2 timmars användning..

• Svar på tråden Äcklig svettlukt på kläder, tips?
  • Yoker
    Fjäril kär skrev 2016-01-13 23:24:39 följande:

Se till att du använder ren bomull eller ull i dina kläder. Inget syntetiska material . (skippa fleecetröja, polyester och andra material som är konstgjorda)

Prova absolut torr från Apoteket

Se också till att tvätta kläder i rätt gradantal. Använd kläder som tål 60 grader.

Tack för tipsen! Jag brukar ha rätt mycket stretch-tyg i mina kläder. Typ elastan och viskos och sånt, måste ta en närmare titt på vilka material mina kläder egentligen har.

Absolut torr har jag använt tidigare, men det är svårt att få det att funka eftersom man måste vara helt torr när man applicerar. Jag är liksom aldrig helt torr, jag svettas konstant.. Det funkade ett par dagar, men gav mig sen kliande utslag och röd, irriterad hud.
Svar på tråden Äcklig svettlukt på kläder, tips?