Äcklig svettlukt på kläder, tips?
Jag lider av en hel del svettningar, framför allt i armhålorna. Problemet är (förutom att det syns på kläderna) att kläderna får en underlig lukt efter ett tag. Tyget liksom suger i sig, och på helt nytvättade kläder kommer den där äckliga lukten i armhålorna så fort det blir fuktigt, det vill säga efter 1-2 timmars användning. Vissa plagg kan man inte ens använda p.g.a detta, riktigt sur och stark lukt. Ju nyare plagg (eller ju mindre använt det är), desto mindre lukt, generellt sett. (Jag använder såklart deo, massor av deo, och duschar dagligen, ifall någon funderar på det.)
Finns det några husmorsknep eller något för att få bort lukt från kläder? Själva plagget luktar alltså inte när det är tvättat, annat än sköljmedel så klart, utan lukten utvecklas när tyget blir fuktigt vid användning. Sker inte med kläder som använts i 2-3 månader eller mindre. Har en garderob full av halvgamla kläder jag gärna skulle använda om det inte var för att de stinker surt efter 1-2 timmars användning..