Abort för sambons skull?
Jag behöver verkligen hjälp, råd och stöd! Jag vet inte vad jag ska göra!? Jag upptäckte för två veckor sedan att jag är gravid (är alltså i vecka 7 nu). Jag och min pojkvän har två barn sedan tidigare, en på 3,5 år och en på 2 år. Jag studerar och han jobbar som timanställd. Bor trångt i en trea och sambon har även precis kommit ur en jobbig period då han gick in i väggen förra året. Vi har varit tillsammans lääänge och jag älskar verkligen honom.
Så när jag fick reda på att jag var gravid igen (oplanerat) var min första reaktion att vi skulle göra abort. Men då det har varit mycket röda helgdagar fick jag en tid först nu på torsdag, alltså om 3 dagar. Två veckor är en lång tid att fundera på och jag har byggt upp en stor ångest emot aborten. För varje dag som gått har jag bara känt mer och mer att jag inte vill göra en abort, jag vill inte döda mitt barn! Jag känner mig depressiv och gråter nästan varje dag. Jag skulle ju kunna offra mitt liv för de två barn jag har, hur kan jag då döda ett som är lika mycket vårt?
Som ni förstår vill sambon starkt göra abort. Han orkar inte, vill inte, vi bor redan trångt och ingen har fast jobb. Jag fattar också att det inte är optimalt men känner ändå att man får ta sitt ansvar.
Hur ska jag kunna få honom att förstå mig?