• Majaplutt

Abort för sambons skull?

Jag behöver verkligen hjälp, råd och stöd! Jag vet inte vad jag ska göra!? Jag upptäckte för två veckor sedan att jag är gravid (är alltså i vecka 7 nu). Jag och min pojkvän har två barn sedan tidigare, en på 3,5 år och en på 2 år. Jag studerar och han jobbar som timanställd. Bor trångt i en trea och sambon har även precis kommit ur en jobbig period då han gick in i väggen förra året. Vi har varit tillsammans lääänge och jag älskar verkligen honom.

Så när jag fick reda på att jag var gravid igen (oplanerat) var min första reaktion att vi skulle göra abort. Men då det har varit mycket röda helgdagar fick jag en tid först nu på torsdag, alltså om 3 dagar. Två veckor är en lång tid att fundera på och jag har byggt upp en stor ångest emot aborten. För varje dag som gått har jag bara känt mer och mer att jag inte vill göra en abort, jag vill inte döda mitt barn! Jag känner mig depressiv och gråter nästan varje dag. Jag skulle ju kunna offra mitt liv för de två barn jag har, hur kan jag då döda ett som är lika mycket vårt?

Som ni förstår vill sambon starkt göra abort. Han orkar inte, vill inte, vi bor redan trångt och ingen har fast jobb. Jag fattar också att det inte är optimalt men känner ändå att man får ta sitt ansvar.

Hur ska jag kunna få honom att förstå mig?

• Svar på tråden Abort för sambons skull?
  • Anonym (ojoj)

Jag förstår honom! Ni bor trångt, han har just blivit bättre OCH ni har två små barn...

Frågan är väl tvärtom; Hur ska han kunna få dig förstå honom??

• Anonym (.??)

Är det värt att din sambo går in i väggen igen? Att era befintliga barn förlorar en pappa eller att er relation dör pga brist på respekt och en olycklig man?

Ni har ju faktiskt ansvar för era barn som redan finns också. Dom kommer lida av att bo trångt och av att pappa mår dåligt igen.

Abort är jobbigt... Men kasta inte dina befintliga barn under bussen bara för att slippa göra abort.

• annasv1980
    Anonym (ojoj) skrev 2016-01-04 20:44:52 följande:

Jag förstår honom! Ni bor trångt, han har just blivit bättre OCH ni har två små barn...

Frågan är väl tvärtom; Hur ska han kunna få dig förstå honom??

Håller med! Du måste vara realist. Det är inget barn ännu. Skydda er även bättre framöver.
  • Anonym (Anonym1)

Tycker det är fel av kommentarerna ovan att skriva som dom gör, en abort är aldrig enkel och jag förstår precis hur du menar/känner. Gör det som känns bäst för dig och självklart dem andra också, men det är din kropp och du som bestämmer. Glöm inte det!

Lycka till!

• Majaplutt

Nej visst var det inte kommentarer som jag kände att jag behövde, har verkligen ingen som förstår mig! MEN de gav mig ändå perspektiv på hur det faktiskt är. Önskar så att vår situation hade varit annorlunda men den går inte att ändra på, framför allt inte att sambon fortfarande är ostabil. På så många grunder önskar jag så att han orkade lika mycket som jag gör. Men det gör han inte. Kanske var det de kommentarerna jag behövde ändå, jag är en drömmare och optimist och nu vaknade jag till

• Smajlifejs

Om du tycker det är värt och Göra abort bara för att vara honom till lags- separera eller ta en paus från honom. Du ser ju dina barn, dom var oxo en gång i vecka 7 i din mage, redan små människor som är värda ett liv! Döda inte ditt barn. Du kommer alltid ångra det, och du kommer bara må ännu sämre för att du gjorde det för din partner vill det! Vägra abort! Du gör rätt i att behålla. Man kan ångra förhållanden, men inte barn.

• Anonym (Anti abort)

Förstår inte hur vissa tänker här " ja, gör abort för det passar inte din livs situation just nu" hur jävla självisk och ego kan man vara? Och som nån skrev " du är bara i vecka 7, du bär inte på en människa" men va fasen? Hon bär visst på en människa, om så pytte liten. Det är så vi människor blir till om ni inte fattat detta ännu?

Det är tragiskt att så många kvinnor har blivit så kalla och tucker abort är vardag! Googla på abort bilder, gärna dom i vecka 7 så kan ni se små människor som aldrig fick en chans att säga nåt pga deras mammor inte tyckte det passa dom just nu att ha barn!

• Smajlifejs

Glömde tillägga- min sambo var instabil och smygdricker, jag lämnade honom när min son var 9 månader. Han sket i ta hand om vår son, var hellre med sina kompisar, sova på soffan hela dagarna, klanka på mig osv enda utvägen för mig var kvinno hem innan jag fick ett nervsammanbrott.

Min kontakt person fixa ett tillfälligt ställe för mig och pojken och snart väntar vi på ett eget hem, och jag är lyckligare som särbo. Och det är min partner med. Han saknar oss, och vi fira jul och nyår ihop och hsn hade mer krafter och förhållandet är mkt bättre och vi uppskattar varann på ett annat sätt. Vi behövde detta och jag tror du och din sambo behöver luft ni med.

• Anonym (K)
    Anonym (Anti abort) skrev 2016-01-04 21:04:48 följande:

Förstår inte hur vissa tänker här " ja, gör abort för det passar inte din livs situation just nu" hur jävla självisk och ego kan man vara? Och som nån skrev " du är bara i vecka 7, du bär inte på en människa" men va fasen? Hon bär visst på en människa, om så pytte liten. Det är så vi människor blir till om ni inte fattat detta ännu?

Det är tragiskt att så många kvinnor har blivit så kalla och tucker abort är vardag! Googla på abort bilder, gärna dom i vecka 7 så kan ni se små människor som aldrig fick en chans att säga nåt pga deras mammor inte tyckte det passa dom just nu att ha barn!

Visst är det fantastiskt att vi kan ta ett beslut kring en graviditet att det finns ett val. Att säga att kvinnor anser att abort är 'vardag' visar på ren okunskap inom ämnet. Jag hoppas att du aldrig kommer att stå inför detta beslut själv. Det finns många orsaker till att en kvinna vill avbryta en graviditet, men att kasta abort propaganda i ansiktet på en kvinna som står inför ett extremt svårt val i livet tycker jag visar på en låg empati nivå och oförståelse och okunskap i ämnet.
  • Kriya

Åh vilken svår sits du har hamnat i. Jag tror du och pappan måste prata mycket mer om detta så att ni båda står bakom vilket beslut ni än fattar.

För mig signalerar ditt inlägg så mycket vardagskaos att jag blir uppriktigt orolig för de två barnen ni redan har om ni inte kan hitta ett sätt att gemensamt besluta om det tredje barnet.

• Anonym (H)
    Anonym (K) skrev 2016-01-04 22:17:08 följande:

Visst är det fantastiskt att vi kan ta ett beslut kring en graviditet att det finns ett val. Att säga att kvinnor anser att abort är 'vardag' visar på ren okunskap inom ämnet. Jag hoppas att du aldrig kommer att stå inför detta beslut själv. Det finns många orsaker till att en kvinna vill avbryta en graviditet, men att kasta abort propaganda i ansiktet på en kvinna som står inför ett extremt svårt val i livet tycker jag visar på en låg empati nivå och oförståelse och okunskap i ämnet.

Problemet är bara att enligt vissa är abort inte ett val kvinnan har , utan mannen får bestämma över kvinnans kropp.

Fri abort innebär inte att det är upp till mannen om kvinnan gör abort eller ej.
Svar på tråden Abort för sambons skull?