• Anonym (anno 1970)

11-åring som vägrar komma till mig

Hej. Jag är skild och har en 11-årig son som har träffat min nya kärlek en gång och hennes barn också en gång. Vi har en fantastisk relation som jag vill satsa på. Vi vill åka bort över julen, jag har bestämt att min nya med barnen ska följa med, men sonen vägrar pga min nya och hennes barn. 

Vi har pratat 4-5 gånger och han har sagt att han inte vill men jag har varit bestämd. Sonen säger att han blir ledsen, att han vill tycka själv att det är roligt innan han åker och att en vecka är för länge, att han sett fram emot att åka med mig. Det är inga skäl för mig. Jag menar att det toppen möjlighet att lära känna varandra så.

Nu säger han att han vill stanna hos mamma. Mamman har sagt att hon uppmuntrat honom att åka, att han är ledsen och att hon inte kommer att tvinga honom till mig. De har även bokat tid hos kurator. Det är att överdriva tycker jag.
    Det är väl som att träffa andra nya människor. Att just detta ska vara så känsligt förstår jag inte.

Kan jag som förälder tvinga min son med mig? Det är väl ändå jag som förälder som bestämmer.

Kan mamman låta honom stanna kvar även om det inte är hennes dagar? Det är väl umgängessabotage och hon är skyldig att ge mig barnet. I så fall är jag beredd att gå till rätten mot henne.

• Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig
  • Anonym (Va)

Lyssna på ditt barn. Jösses.

• Mael08
    Anonym (anno 1970) skrev 2015-12-15 21:23:59 följande:

För att jag vill veta hur jag ska agera för att få hem honom!!! Exet vill behålla honom bara för att han säger att han vill stanna! Det är mina dagar. Jag bestämmer på mina dagar, hon på sina. hon måste bara lita på mig. 

Jag skulle aldrig göra något som är obehagligt för honom. Han träffar bra människor som vill honom väl och jag vet at han kommer att ha roligt. 

Exet motarbetar mig och säger att hon tänker låta honom stanna och överdriver när han är ledsen med att ta honom till skolkuratorn. För detta!? En rolig resa!?

Hör du inte själv vad det är du säger? Du skulle aldrig göra något som är obehagligt för honom? Förutom att skita fullständigt i vad han känner alltså. Du tror inte att det är en ganska obehaglig upplevelse för ett 11-årigt barn?

"Vi har pratat 4-5 gånger och han har sagt att han inte vill men jag har varit bestämd. Sonen säger att han blir ledsen, att han vill tycka själv att det är roligt innan han åker och att en vecka är för länge, att han sett fram emot att åka med mig. Det är inga skäl för mig."

4-5 gånger har han sagt att han inte vill och att han blir ledsen. Men det är inga skäl för dig. För DIG? Är det du som avgör vad han ska känna? Det verkar mer som en principfråga att han ska vara med dig på dina dagar och att mamman inte ska "få som hon vill". Vad pojken vill och känner verkar du inte vara ett dugg intresserad av.

Att alla svar här i tråden tydligt säger samma sak är väl en ganska klar signal till dig att inte är riktigt rätt ute i ditt resonemang.

Stackars pojke.
  • Anonym (Thea)

JAG JAG JAG..... Att du inte inser själv hur du låter helt sjukt...... Det DU tycker är viktigast av allt.... DU VET att han kommer få roligt....hur fan kan du veta det.... Du kan hoppas men du kan inte veta... Beklämmande att du bara ser till ditt

• Anonym (Thea)
    Brumma skrev 2015-12-15 22:00:48 följande:

Varför två trådar?

Han har tom gjort tre trådar
  • Anonym (Liknande)

Min dotter som är 10 har reagerat precis som din son. Precis som ditt ex har jag uppmuntrat. Pappan tror precis som du att tvång är bra och hon har tvingats några gånger. Konsekvensen? En dotter som fått ångest och tvångstankar och nu helt vägrar träffa pappa. BUP är inkopplat och avråder kraftigt från tvång. Familjerätten säger samma och de lyssnar på barn i den åldern. De sa t o m till mig att inge skicka i väg henne och att jag aldrig kunde åka på umgängesssabotage för att jag inte tvingar i väg ett barn som inte ville. De påpekade att umgänge handlar om barnens rätt och behov av sin förälder och inte tvärtom. Och om du nu inte lyssnar på din son så gör du även din nya och hennes barn en björntjänst om fu tvingar honom. Du försvårar deras framtida relation enormt då de kommer förknippas med något jobbigt.

• Anonym (moj)
    Anonym (anno 1970) skrev 2015-12-15 21:23:59 följande:

För att jag vill veta hur jag ska agera för att få hem honom!!! Exet vill behålla honom bara för att han säger att han vill stanna! Det är mina dagar. Jag bestämmer på mina dagar, hon på sina. hon måste bara lita på mig. 

Jag skulle aldrig göra något som är obehagligt för honom. Han träffar bra människor som vill honom väl och jag vet at han kommer att ha roligt. 

Exet motarbetar mig och säger att hon tänker låta honom stanna och överdriver när han är ledsen med att ta honom till skolkuratorn. För detta!? En rolig resa!?

Och hur exakt hade du tänkt först få med dig honom hem och sedan med på resan?? Vad ska du göra om han vägrar?

Hade du tänkt gå till domstolen för att begära polisiär handräckning av sonen? Lycka till säger jag bara. Tror du verkligen du skulle få igenom det?
  • Anonym (..)

Är du totalt utan känslor??!! Överdrivet med skolkuratorn? Varför det? Det är väl en bra grej att gå dit och prata. Det skulle nog vara bra för dig med att prata med någon... Ditt ex vill skydda er son , inte jävlas med dig. Ni hinner åka med den nya ändå längre fram. Håll ditt tidigare löfte till sonen, det kommer straffa sig för dig i framtiden annars. Han kommer inte vilja träffa dig alls!

• Ego Lovers
    Mael08 skrev 2015-12-15 21:15:59 följande:

Du har uppenbarligen redan bestämt dig för att du har rätt och din son "känner fel".

Varför startade du ens en tråd om du inte är beredd att ta till dig råd och åsikter?

Tre! Tre trådar. Majoriteten i de tre trådarna ger samma svar. Tvinga inte
  • Trucktillverkaren

Ditt barn är inte din egendom och det är riktigt illa att du inte respekterar ditt barns vilja. Barn från skilsmässor måste få tid att bearbeta det känslomässigt och att då vifta bort hans känslor och prata om överdrift är otroligt osympatiskt av dig.

Din son är inte redo för detta än. Han behöver mer tid. Hans välmående det absolut viktigaste och det kommer före både din nya tjej och ditt eget semestersug.

Kontakta du familjerätten, men var beredd på en riktig kalldusch.

• Tow2Mater
    Anonym (anno 1970) skrev 2015-12-15 21:09:07 följande:

Jag vet att min son kommer att ha väldigt roligt på resan om han följer med. Han kommer inte tänka på det efter 5 minuter. Jag vet att min son kommer att tänka helt annorlunda och älska dem efter att ha lärt känna dem. De behöver bara tid att träffas.

Jag har tänkt igenom det många gånger och det är ett pedagogiskt sätt. Han har inget att vara rädd eller orolig för. Jag skulle inte utsätta mitt barn för något obehagligt. 

Låter ju som skolans lägerskolsveckor! :) japp! samma argumentation, men angående det ämnet skulle nog ja-ivrarna vara fler.
  • Brumma
    Anonym (Thea) skrev 2015-12-15 22:02:38 följande:

Han har tom gjort tre trådar

Ego Lovers skrev 2015-12-15 23:24:09 följande:

Tre! Tre trådar. Majoriteten i de tre trådarna ger samma svar. Tvinga inte

Jag hittar bara två? Om man inte tänker att detta egentligen är mamman som försöker svartmåla pappan för då vet jag två trådar till....
  • Anonym (Thea)
    Brumma skrev 2015-12-16 06:48:44 följande:

Jag hittar bara två? Om man inte tänker att detta egentligen är mamman som försöker svartmåla pappan för då vet jag två trådar till....

En har typ bara 2 svar och ligger ganska långt bak... Ja jag läste det ev sammanträffandet och det låter ju inte helt osannolikt..... Hoppas bara att barnet det handlar om får må bra.. Vilket just nu känns tveksam oavsett tråd :-/
Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig