• Amandaa92

Så förvirrad!

God kväll på er.

Ska försöka hålla detta så kortfattat jag kan.

Jag är gravid i vecka 35+2. Har hela graviditeten haft mycket sammandragningar. För en vecka sedan så övergick dessa till att även bli "förvärkar", alltså onda. Mellan dessa har jag molvärk i rygg och mage.. I princip konstant värk, som mensvärk.

Åkte in för koll i lördags, de såg då att jag hade väldigt många små sammandragningar, kom och gick hela tiden - dessa kände jag inte av. Hade även ett par som var starkare och det är de jag känner. Fick bricanyl som hjälpte.

Min tapp var i vecka 25 4cm lång. I lördags var den 2cm. Jag var öppen ca 1,5-2cm.

Detta är mitt andra barn, så jag vet att man kan vara lite öppen.

Men vad tror ni, kan denna vecka gjort att t.ex tappen förkortats? Fick inget riktigt svar på förlossningen och min barnmorska är ledig denna vecka.

Har ju lika ont fortfarande, igår var det otroligt jobbigt. Blev dålig i magen på natten av all smärta och kunde inte sova.

• Svar på tråden Så förvirrad!
  • Stiffin

Hej!
    Visst kan det gå fort att tappen förkortas och det kan ske på en vecka. Min tapp var 50 mm i vecka 22 och i vecka 24 var den 25 mm. Jag blev sjukskriven på en gång och fick order om att absolut inte lyfta tungt, inte göra några fysiska ansträngningar och i princip bara ligga ner för att inte påfresta tappen mer än nödvändigt (låter väl enkelt när man har en bebis som är ett halvår att ta hand om?). 

Sedan vecka 24 har jag gått på koll var och varannan vecka och de säger alltid samma sak: TA DET LUGNT. Inga ansträngningar (får inte promenera, städa, handla, lyfta min son, tvätta eller liknande) för det kan påverka tappen. De sa även att jag ska kontakta förlossningen så fort sammandragningarna börjar göra ont eller inte går över med Alvedon och/eller varm dusch eller bad.

Är i 33+1 nu så visst har allt vilande gjort susen, men herregud så tråkigt det har varit att ligga ner i nio veckor.. 

• Amandaa92

Hej och tack för svar!

"Skönt" att höra någon i liknande situation.

Det konstiga när jag var in i lördags var att barnmorskan sa att det inte var någon fara. Men att den varit 4cm och nu är 2 känns ju som att dessa förvärkar faktiskt påverkat tappen. Jag fick dock "order" om att precis som du, bara vila. Inte städa, handla, laga mat osv. Igår gjorde jag väl alla grejer plus lite till, säkert därför jag fick så ont sen.

Jag ska liksom heller inte på någon speciell koll igen. Tillväxtultraljud 22a dec, väntar stor bebis. Sen min barnmorska här i stan 29e. Men de gör inga koller på tapp eller så. Känns lite otryggt.

Skönt för dig att kommit så långt nu iallafall, och att du kan vila. Har du haft några onda sammandragningar?

• Stiffin
    Amandaa92 skrev 2015-12-15 22:09:32 följande:

Hej och tack för svar!

"Skönt" att höra någon i liknande situation.

Det konstiga när jag var in i lördags var att barnmorskan sa att det inte var någon fara. Men att den varit 4cm och nu är 2 känns ju som att dessa förvärkar faktiskt påverkat tappen. Jag fick dock "order" om att precis som du, bara vila. Inte städa, handla, laga mat osv. Igår gjorde jag väl alla grejer plus lite till, säkert därför jag fick så ont sen.

Jag ska liksom heller inte på någon speciell koll igen. Tillväxtultraljud 22a dec, väntar stor bebis. Sen min barnmorska här i stan 29e. Men de gör inga koller på tapp eller så. Känns lite otryggt.

Skönt för dig att kommit så långt nu iallafall, och att du kan vila. Har du haft några onda sammandragningar?

Ja, jag vet vad du menar. När min tapp hade förkortats så mycket googlade jag som tusan (och kom till en massa sidor där allt gått åt skogen för alla..) för att hitta någon att prata med som var i samma situation. 

Men det är samma för mig - så fort jag inte tagit det lugnt utan istället varit ute och rört på mig, lekt med min son eller liknande, så får jag sammandragningar. Jag tror att anledningen till att de inte kommer kolla din tapp mer är för att du gått så långt. Min läkare sa i alla fall till mig att om man kommit över 34+0 och en förlossning sätter igång så gör de ingenting för att stoppa utan då får barnet komma. Jag kommer också gå på några tillväxtultraljud till eftersom min första son föddes väldigt mycket för tidigt och var dessutom tillväxthämmad, så de vill kolla att lillebror växer som han ska (vilket han gör, än så länge). 

Jag har inga sammandragningar alls, så länge jag håller mig lugn och stilla. Hur mår du nu då? Fortfarande ont?

• Amandaa92

Aha! Ja såklart att det säkert är så. Är ju ändå i 35+2 tror jag. Och bebisen är ju stor.

Är väl mest mitt inre kontrollfreak som gärna skulle vilja hålla koll hur allt ser ut ;)

Vad skönt! Jag har mycket sammandragningar även när jag vilar. Men inga som gör ont. Dessa två dagar har jag endast legat och vilat, lagat lite mat och duschat. Annars bara vilat. Och då har jag inte haft ont alls. Så det märks att det är det som krävs. Jag har bara lite svårt att göra det då sambon t.ex i helgen jobbar 12 timmars pass. Har ju en vild 2 åring att ta hand om då ;)

Skönt att din lilla i magen växer på som den ska iallafall, det är ju skönt att veta. Och nu har du ju isåfall bara en vecka kvar tills det är "okej" för bebis att komma. Måste vara skönt att nå det målet om man haft förkortad tapp sedan tidigt.

• Stiffin
    Amandaa92 skrev 2015-12-16 13:58:51 följande:

Aha! Ja såklart att det säkert är så. Är ju ändå i 35+2 tror jag. Och bebisen är ju stor.

Är väl mest mitt inre kontrollfreak som gärna skulle vilja hålla koll hur allt ser ut ;)

Vad skönt! Jag har mycket sammandragningar även när jag vilar. Men inga som gör ont. Dessa två dagar har jag endast legat och vilat, lagat lite mat och duschat. Annars bara vilat. Och då har jag inte haft ont alls. Så det märks att det är det som krävs. Jag har bara lite svårt att göra det då sambon t.ex i helgen jobbar 12 timmars pass. Har ju en vild 2 åring att ta hand om då ;)

Skönt att din lilla i magen växer på som den ska iallafall, det är ju skönt att veta. Och nu har du ju isåfall bara en vecka kvar tills det är "okej" för bebis att komma. Måste vara skönt att nå det målet om man haft förkortad tapp sedan tidigt.

Jag var på koll på spec.mvc idag, de gjorde tillväxtultraljud och såg att lillebror ligger exakt på kurvan och följer den fint och eftersom jag är i 33+2 idag så struntade hon i att kolla tappen nu (för första gången), med precis den motiveringen också - jag är så långt gången att det varken gör till eller från oavsett hur lång den är. Men jag ska ändå hålla mig liggandes i 16 dagar till, tills vi är inne i januari. Jag har ju en pojke som är född i januari i år så jag vill helst att de kommer varsitt år i alla fall. Men annars spelar det ingen roll när han kommer, allting känns som ett rekord nu. Min första son föddes 24+3 så jämfört med det så har jag känt mig höggravid i 10 veckor nu, haha Flört
Svar på tråden Så förvirrad!