• Dijon

Hur gör ni om barnet inte äter maten?

Ger ni något annat, eller får de "äta det som bjuds" och sedan kanske en stund senare får de något annat?

Har en rätt kräsen ettåring,vill ju hon ska lära sig gilla mer saker och erbjuder och erbjuder, ikväll åt vi fisk och potatis, hon tog några tuggor sen fick det vara. I burkmat gillar hon dessa ingedienser och fiskpinnar gillar hon, men inte helt kokt fisk utan panering tydligen.

Hur gör ni? Glad

• Svar på tråden Hur gör ni om barnet inte äter maten?
  • Frontline
    Phillippa skrev 2015-11-07 00:38:58 följande:
    Varför får de inte bada för att de inte äter upp maten?
    Det räcker med en dusch för att bli ren...
    Dom vill bada för att ha skoj men tiden räcker inte till då man sitter med maten i över 1½ timma--
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (...)

Vi har inte och kommer aldrig köra med tvång och hotelser så som vissa verkar göra i tråden. Som bäddat för att skapa problematik kring maten.

Truga och hota inte, låt barnet äta det den vill och gör ingen grej av det. Nästa måltid serverar du nåt barnet gillar mer. Mitt barn har ätit mycket i perioder och pyttelite i andra. Så länge vikt varit bra så har barnet själv fått reglera detta. Slår man ut allt över en dag så blir det ändå att de äter tillräckligt. Svälter gör de sällan. Bvc har sagt samma, i perioder krävs mindre energi/ont i tänder/annat som inte känns bra.

Erbjud ett extra mellanmål om perioden varar länge och se till att barnet dricker. Ge smoothie som mellanmål om barnet dricker och äter dåligt.

Viktigast: tvinga aldrig!

• Frontline
    Anonym (...) skrev 2015-11-07 01:17:52 följande:
    Vi har inte och kommer aldrig köra med tvång och hotelser så som vissa verkar göra i tråden. Som bäddat för att skapa problematik kring maten.
    Truga och hota inte, låt barnet äta det den vill och gör ingen grej av det. Nästa måltid serverar du nåt barnet gillar mer. Mitt barn har ätit mycket i perioder och pyttelite i andra. Så länge vikt varit bra så har barnet själv fått reglera detta. Slår man ut allt över en dag så blir det ändå att de äter tillräckligt. Svälter gör de sällan. Bvc har sagt samma, i perioder krävs mindre energi/ont i tänder/annat som inte känns bra.
    Erbjud ett extra mellanmål om perioden varar länge och se till att barnet dricker. Ge smoothie som mellanmål om barnet dricker och äter dåligt.
    Viktigast: tvinga aldrig!
    Får man fråga hur många barn du har och ålder mellan dessa?
    Sitter man med 3 barn under 5 år så kan man inte kompromissa...
  • Anonym (...)

Jag har tre barn; 2,5 år, 4 år och 7 år. Samma regler för alla.

Plus nummer 4 på jäsning i magen!

• Anonym (Ätstörningar..)
    Frontline skrev 2015-11-07 00:49:58 följande:

Det räcker med en dusch för att bli ren...

Dom vill bada för att ha skoj men tiden räcker inte till då man sitter med maten i över 1½ timma--

Det där är som upplagt för att bygga ett problematiskt ätbeteende
  • Frontline
    Anonym (...) skrev 2015-11-07 01:35:49 följande:
    Jag har tre barn; 2,5 år, 4 år och 7 år. Samma regler för alla.
    Plus nummer 4 på jäsning i magen!
    Jo men då har vi samma...

Samma regler för alla 3 barnen är ju typ samma regler..

Hoppas dina barn kan ha samma regler annars blir det jobbigt för dig
  • Litet My

Med en 1 åring så ja. Med äldre barn erbjuder jag inget annat.

• gbgumman

Mina barn är jätte kräsna. Särskilt sonen. När han var liten var problemet så stort att han knappt åt alls vilket ledde till mycket ångest i familjen och ett ta trodde jag inte han skulle överleva. Han blev nästan apatisk. Efter vissa åtgärder började sonen må bättre. Men min ångest fanns kvar och sonens matproblem. Fick då börja gå hos en psykolog. Det första som hände var att hon sa åt mig att sluta lyssna på alla hobbyspykologer i parken och på forum som dessa. Nu ska jag bara lyssna på henne. Det viktiga är inte att göra som alla andra utan göra så att vi mår bra och kan leva ett hyfsat harmoniskt liv. Vill inte gå in på detaljer vad som hände för sonens skull men det var illa och kunde blivit värre om jag inte kapitulerat från alla krav som indirekt ställs från andra föräldrar. Idag mår vi bra. Sonen äter det han gillar och ibland smakar han på nytt. Ibland tycker han om det oftast inte. Långsamt långsamt ökar vi antal saker han äter. Han är 11 år nu och det funkar bra och för några år sedan kunde vi börja gå på restaurang och resa. Han vi tre-fyra år när det var som värst.

Vi andra i familjen äter det vi tycker om. Med andra ord. Vi lagar olika rätter.

• gbgumman
    Anonym (Selektiv ätstörning) skrev 2015-11-05 18:47:02 följande:

Hej!

Jag har aldrig bråkat kring maten. Då jag själv är ätstörd kommer jag ALDRIG tvinga mina barn att ens smaka. Det är upp till dom själv. Äter jag kött och jag vet att dom inte tycker om kött så steker jag korv vid sidan av. 9 av 10 gånger äter dom korven, men mitt i allt vill dom ha kött istället.

Sonen får specialkost på skolan också. Inget vi bett om utan något dom själv styrt upp för att få han att äta. #hejaskolan

#ätstördafamiljen

Underbart. Även hos oss fick vi fin hjälp från skolan. Vi sa inget när han börja för att se deras reaktion. Var rädd att de skulle säga "det blir nog bra bara han smakar" eller något sådant. När sonen inte ätit alls på flera dar kom de och fråga mig om stöd. Självklart hade jag massa tips. Sedan satt en lärare bredvid han i fyra år. Han förstod aldrig varför en fröken råkade hamna där varje gång.
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2015-11-07 08:59:06 följande:

Mina barn är jätte kräsna. Särskilt sonen. När han var liten var problemet så stort att han knappt åt alls vilket ledde till mycket ångest i familjen och ett ta trodde jag inte han skulle överleva. Han blev nästan apatisk. Efter vissa åtgärder började sonen må bättre. Men min ångest fanns kvar och sonens matproblem. Fick då börja gå hos en psykolog. Det första som hände var att hon sa åt mig att sluta lyssna på alla hobbyspykologer i parken och på forum som dessa. Nu ska jag bara lyssna på henne. Det viktiga är inte att göra som alla andra utan göra så att vi mår bra och kan leva ett hyfsat harmoniskt liv. Vill inte gå in på detaljer vad som hände för sonens skull men det var illa och kunde blivit värre om jag inte kapitulerat från alla krav som indirekt ställs från andra föräldrar. Idag mår vi bra. Sonen äter det han gillar och ibland smakar han på nytt. Ibland tycker han om det oftast inte. Långsamt långsamt ökar vi antal saker han äter. Han är 11 år nu och det funkar bra och för några år sedan kunde vi börja gå på restaurang och resa. Han vi tre-fyra år när det var som värst.

Vi andra i familjen äter det vi tycker om. Med andra ord. Vi lagar olika rätter.

Vi hade samma problem. Skillnaden var att jag brydde mig inte om de där bestämda goda råden och struntade fullständigt i att omgivningen påstod att vi skulle gräva vår egen grav. Det enda jag gjorde var att bolla med min dsk, en mycket klok äldre kvinna, som gav mig lite tips på hur jag skulle göra maten mer energirik (eftersom han fortfarande drack välling så fick han det viktigaste).

Nu är han 18 och äter så gott som allt. Kvar finns inälvor, musslor och ärtsoppa.

Men redan idag äter han mer än vad hans föräldrar gör.

Dvs vår taktik har fungerat utmärkt.
  • Voodoodoll

Här lagar vi oftast sallad, potatis/pasta/gratäng/liknande med något slags kött eller ibland vegetariskt till. Är det något man inte tycker om får man äta mer av det andra för att bli mätt. Dottern är 2 år och äter det mesta. Tvingar aldrig att smaka, äta upp maten eller liknande. Att få en god relation till mat får man inte genom att tvingas i den.

• nevermind

Här har vi alltid ätit det som bjuds. Däremot är vi inte så dumma i huvudet så vi gör en maträtt där allt är äckligt. Om barnet till exempel inte gillar köttfärssås så kan man äta bara pasta.

• Breakdown

Då slipper dom äta, men får vänta med mat till nästa måltid. Tvingar dem aldrig att sitta kvar om de inte vill, men går man från bordet är man klar.

• fluu

Lagar jag något som jag vet att barnet inte gillar så fixar jag olika tillbehör till. Äter hon inte för att hon inte vill så får hon smaka och sedan äta tillbehör.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenelisabeth

Innan jag fick barn sa jag att jag minsann aldrig tänker laga specialmat till mitt barn, han får äta det som bjuds eller låta bli. Det höll ju inte helt, för att uttrycka det milt, men så har jag också fått ett barn som aldrig intresserat sig särskilt mycket för mat, och som varit på gränsen till underviktig hela sitt liv (dvs bvc och dietist har legat på om att han behöver äta mer). 

Nu är han 3,5 och det blir oftare och oftare vi äter samma mat, så skönt. 

Ska tillägga att jag oftast väljer i förväg att laga något speciellt till honom om vi andra ska äta något jag vet att han brukar rata. T ex äter han inte köttfärssås, så då skär jag upp lite korv till honom. Äter han inte det han får, fastän det är något han brukar tycka om så ställer jag mig alltså inte i efterhand och lagar något annat, då kan han få en macka eller en frukt. 

• Vestra

Tycker inte en 1 åring om maten så gör dom helt enkelt inte. Alla gillar inte alla smaker och konsistenser. Givetvis ger man annan näringsrik mat istället. Det är ju just så man gör med små barn. Man låter dom smaka på massor av olika smaker/konsistenser. Vänjer in det.
    Men gillar dom inte det som bjuds så ger man något annat. 

Här hemma får man ta en frukt eller en smörgås om man inte vill ha maten. Men är det maträtter som vi är sugna på som vi vet att något av barnen inte gillar alls så ser vi till att fixa något som vi vet att dom gillar.

Men det kan ju vara så att något dom gillade förra veckan totalvägrar dom idag. Men då får dom ingen annan mat istället. Utan får ta en frukt eller smörgås.

Någonstans runt 3 år kan väl vara lagom att vara lite "hård" gällande den saken tycker jag.

Men som sagt, vet man att barnet avskyr en maträtt så är det ju idiotiskt att göra en kamp av det. "Ät detta eller ät inget alls". Funkar kanske inte så bra.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Fia)

Vi försöker att inte lägga några värderingar i maten. Inga straff eller hot, inga "ät upp så får du efterrätt" eller "åh vad duktig du är som åt alla köttbullar", inga skedar för mamma eller "här kommer grävskopan" och allt vad det nu är. Mat är något man äter om man är hungrig, är man inte hungrig så spar man den till senare. Under de perioder där sonen låtit bli att äta för att han vet att det finns godis eller annat gott har vi helt enkelt låtit bli att köpa hem sånt.

När det gäller nya smaker så brukade vi servera dem tillsammans med sådant som barnet äter sedan tidigare. Vi har exempelvis inte bytt ut köttbullar och potatismos mot kycklingbullar och palsternackspuré, utan då bytt ut antingen köttbullarna eller potatisen. Är barnet van vid att äta burkmat så kan man ju servera den tillsammans med den nya maten (tex på en tallrik med burkmaten på ena halvan och lite kokt fisk på andra halvan), så får barnet vänja sig i sin egen takt.

• Dijon

Tack för alla svar! Vi tvingar absolut inte i något, har aldrig gjort eller tänker göra såklart.

Svar på tråden Hur gör ni om barnet inte äter maten?