gbgumman skrev 2015-11-07 08:59:06 följande:
Mina barn är jätte kräsna. Särskilt sonen. När han var liten var problemet så stort att han knappt åt alls vilket ledde till mycket ångest i familjen och ett ta trodde jag inte han skulle överleva. Han blev nästan apatisk. Efter vissa åtgärder började sonen må bättre. Men min ångest fanns kvar och sonens matproblem. Fick då börja gå hos en psykolog. Det första som hände var att hon sa åt mig att sluta lyssna på alla hobbyspykologer i parken och på forum som dessa. Nu ska jag bara lyssna på henne. Det viktiga är inte att göra som alla andra utan göra så att vi mår bra och kan leva ett hyfsat harmoniskt liv. Vill inte gå in på detaljer vad som hände för sonens skull men det var illa och kunde blivit värre om jag inte kapitulerat från alla krav som indirekt ställs från andra föräldrar. Idag mår vi bra. Sonen äter det han gillar och ibland smakar han på nytt. Ibland tycker han om det oftast inte. Långsamt långsamt ökar vi antal saker han äter. Han är 11 år nu och det funkar bra och för några år sedan kunde vi börja gå på restaurang och resa. Han vi tre-fyra år när det var som värst.
Vi andra i familjen äter det vi tycker om. Med andra ord. Vi lagar olika rätter.
Vi hade samma problem. Skillnaden var att jag brydde mig inte om de där bestämda goda råden och struntade fullständigt i att omgivningen påstod att vi skulle gräva vår egen grav. Det enda jag gjorde var att bolla med min dsk, en mycket klok äldre kvinna, som gav mig lite tips på hur jag skulle göra maten mer energirik (eftersom han fortfarande drack välling så fick han det viktigaste).
Nu är han 18 och äter så gott som allt. Kvar finns inälvor, musslor och ärtsoppa.
Men redan idag äter han mer än vad hans föräldrar gör.
Dvs vår taktik har fungerat utmärkt.