Inlägg från: Frontline |Visa alla inlägg
  • Frontline

Hur gör ni om barnet inte äter maten?

Duger inte det som bjuds så får dom klara sig tills nästa måltid...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    minerva123 skrev 2015-11-05 18:42:16 följande:
    Det beror på hur födointaget är i övrigt, hur viktkurvan ser ut etc. En 1-åring är ju fortfarande i någonsorts inlärningsfas vad gäller mat och ätande så där skulle jag inte vara så fyrkantig som Frontline här ovan. En 5-åring i samma situation är t ex en helt annan femma. Så ja, jag skulle erbjuda annan mat som t ex en burk eller erbjuda lite macka och smoothie som extra kvällsmellis. En 1-åring kan ju heller inte berätta om det något fysiskt som stör (tänder, förkylning på gång, illamående etc) och därför ännu större anledning att inte vara så kategorisk och låta barnet vara utan mat.
    Jag missade att det stod ettåring...
    Våra barn är från lite över 3 år till 8 och duger inte maten där så gör vi inget annat utan dom får vänta till nästa måltid.
    Nu äter barnen i stort sett allt som dom får men kanske inte fullt lika mycket varje gång av vissa måltider.
  • Frontline

Ikväll Så vart barnen utan bad då dom inte vill äta upp maten..

Dom frågade vid maten ifall dom fick bada sen och vi sa ja det går bra om ni äter upp maten..
    Dom satt och vela i nästan 1 timma med maten varpå jag sa att om ni inte är klara om 10 minuter blir det inget bad så det vart inget bad utan en vanlig dusch..

Tjuriga vart dom men dom blev iaf tvättade fast utan badet.

• Frontline
    Phillippa skrev 2015-11-07 00:38:58 följande:
    Varför får de inte bada för att de inte äter upp maten?
    Det räcker med en dusch för att bli ren...
    Dom vill bada för att ha skoj men tiden räcker inte till då man sitter med maten i över 1½ timma--
  • Frontline
    Anonym (...) skrev 2015-11-07 01:17:52 följande:
    Vi har inte och kommer aldrig köra med tvång och hotelser så som vissa verkar göra i tråden. Som bäddat för att skapa problematik kring maten.
    Truga och hota inte, låt barnet äta det den vill och gör ingen grej av det. Nästa måltid serverar du nåt barnet gillar mer. Mitt barn har ätit mycket i perioder och pyttelite i andra. Så länge vikt varit bra så har barnet själv fått reglera detta. Slår man ut allt över en dag så blir det ändå att de äter tillräckligt. Svälter gör de sällan. Bvc har sagt samma, i perioder krävs mindre energi/ont i tänder/annat som inte känns bra.
    Erbjud ett extra mellanmål om perioden varar länge och se till att barnet dricker. Ge smoothie som mellanmål om barnet dricker och äter dåligt.
    Viktigast: tvinga aldrig!
    Får man fråga hur många barn du har och ålder mellan dessa?
    Sitter man med 3 barn under 5 år så kan man inte kompromissa...
  • Frontline
    Anonym (...) skrev 2015-11-07 01:35:49 följande:
    Jag har tre barn; 2,5 år, 4 år och 7 år. Samma regler för alla.
    Plus nummer 4 på jäsning i magen!
    Jo men då har vi samma...

Samma regler för alla 3 barnen är ju typ samma regler..

Hoppas dina barn kan ha samma regler annars blir det jobbigt för dig
Svar på tråden Hur gör ni om barnet inte äter maten?