• Liget

Hur kan jag få hjälp med att reglera umgängesresor till exet?

Hej!

Brandnew på Familjelivet, ber om ursäkt om något går fel (samt för stavfel osv)

Lite kort om situation...

Exet bor c:a 25 mil bort. Jag har nyligen flyttat iof närmare till honom men resor dit är krångligare med tåg.

Nu vill han att dottern (12) åker så här:
    -buss till stationen i min stad, tåg till Stockholm Central, byte till ett annat tåg, där hämtar exet henne och kör hem (1,7 mil)
    3,5 timme minst från dörr till dörr. Plus ev tågförseningar båda sträcken, senast 55 minuter

Vad jag vill:
    - jag kör till en mindre tågstation (5 mil), hjälper henne till tåget, efter en timme tågresa hämtar exet och kör 5 mil hem. Det är c:a 2 timmar

Mina problem:

-SÅKLART låter jag inte byta en 12årig tjej på Stockholm Central, så jag följer med (detta är en "nöjesresa" för mig på 3 timmar varannan fredag och söndag samt jag är tvungen att sluta tidigare. Ibland kan mina vuxna barn hjälpa till men inte varje gång. Att köra in till Stockholm fredag eftermiddag och hitta parkering är ingen option).

-Men viktigast: det är MYCKET längre och krångligare för barnet.

Helt orimligt att tvinga oss till allt detta för att han sparar 2 mil  bilkörning /tillfälle.

Pengar spelar mindre roll även om hans version kostar 800 SEK tågbiljett för honom t/r och 200 SEK för mig, min version 200 SEK plus bensin respektive. Det är hans problem. Vill han spendera så får han :)

• Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med att reglera umgängesresor till exet?
  • Liget

Fortsättning:

hur kan jag få hjälp med detta? Är det familjrätt elles soc som kan förmedla i konflikter eller hur går det till rent praktiskt?
    Att komma överens är inte möjligt, känner honom sedan tusen år....

Rent juridiskt har vi domstolsbeslut fast ifrån hemlandet som säger att vi både måste åka bill till Västerås och byta barn där i en parkeringsplats. Om vi inte kommer överens om något annat. Det kan också funka för min del, kvittar liksom. Men jag måste verkligen ha något som är bindande för honom så att vi (framför allt barnet) inte blir måltavla för emotionell utpressning som nu händer.

• Tow2Mater

En 12-åring kan väl bara vägra åka om hon vill, hon kan ju utöva lite utpressning mot sin far.

• Liget

Tack för ditt svar.

Tyvärr pratar vi här om en väldigt manipulativ pappa.
    Hon skulle aldrig väga säga emot honom. Å andra sida vägrar han också prata med henne över såna grejer, allt ska diskuteras med mig. Sista chansen ju att påverka mig, snart är hon vuxen och ja aldrig behöver prata mer med honom halleluja. :)

Igår var ett telefonsamtal mellan pappa och dotter, slutade med att hon grät i timmar och jag fick lova för hennes skull att ja, vi gör som pappa säger så det blir bra för stackars han.

Alltså behöver jag "ett papper" så att dottern och jag slipper släppa runt oss i olika mellanstora och stora järnvägsstationer och invänta försenade tåg osv osv...

Är det socialen som kan hjälpa och i så fall hur lång tid kan det ta, eller bäst att prata med en privat jurist och försöka på denna väg?

• Griseknoen35

Ni har ett domstolsbeslut, håll fast vid det tillsvidare om du kan köra till Västerås. Säg att du kör till parkeringen i Västerås till klockan bla och är han inte där då så får det stå för honom, det är ju bara för honom att följa beslutet eller gå miste om umgänget. Du har gjort din del då och har ryggen fri.

• Kjell2

Fortsätta använda Västerås. Ta hjälp av familjerätten att komma överens om nya rutiner. Funkar inte det tingsrätten. Anlita ett ombud.

• Liget

Hej igen.

Tack för alla svar. Lite uppdatering:
    Jag har anlitat advokat, skrivit brev fick flera advokatbrev tillbaka och nu känner mig stark nog att hålla fast med domstolsbeslut ang Västerås.

Fast han hatar och hotar även via sin advokat, helt otrolig är människan..

• Patte

Men herregud ni är väl 2 om 1 barn. Om nu pengarna inte spelar nån roll för dig så kanske det gör för pappan. Pappan måste ju betala underhåll som du inte gör eller har jag fel? Alltid är det fel på ena föräldern jämt och ständigt jag fattar inte hur mammorna som du i det här fallet gnäller om resorna för även ni mammor måste ju mötas på halva vägen anser jag. Ni mammor försöker alltid göra livet surt för barnets pappa men i själva verket straffar man ju barnet i såna här fall. Och kan man inte lösa det så får man väl göra ett domslut i familjerätten vare sig du vill eller inte. För du kan inte kräva att pappan alltid står för resekostnaderna bara för att du ska ha det bra och slippa resan. Typiskt mammor som gnäller över exet och hur dålig pappan är och han sköter sig inte och han ska inte ha barnet hos sig m.m Tycker att du ska ta ett domslut där ni 2 kommer överens om resorna så slipper du gnälla över pappan och framför allt tragiskt att hänga ut familje problem på det här sättet som på en offentlig sida som familjeliv. Tänk om det var pappan som skrev så om dig t,ex så nog skulle du bli snortokig och göra anmälningar hit och dit just för att svartmåla pappan. Har varit i samma situation så jag vet vad jag snackar om och jag att tycker DU som mamma borde väl ha vett och etikett istället för att bete dig som ett barn själv och försöka lösa det så barnet mår bra av att se att ni fungerar vid hämtning samt lämning och tro mig det glädjer faktiskt barnet. /Patte

• Griseknoen35
    Patte skrev 2015-11-19 13:41:21 följande:

Men herregud ni är väl 2 om 1 barn. Om nu pengarna inte spelar nån roll för dig så kanske det gör för pappan. Pappan måste ju betala underhåll som du inte gör eller har jag fel? Alltid är det fel på ena föräldern jämt och ständigt jag fattar inte hur mammorna som du i det här fallet gnäller om resorna för även ni mammor måste ju mötas på halva vägen anser jag. Ni mammor försöker alltid göra livet surt för barnets pappa men i själva verket straffar man ju barnet i såna här fall. Och kan man inte lösa det så får man väl göra ett domslut i familjerätten vare sig du vill eller inte. För du kan inte kräva att pappan alltid står för resekostnaderna bara för att du ska ha det bra och slippa resan. Typiskt mammor som gnäller över exet och hur dålig pappan är och han sköter sig inte och han ska inte ha barnet hos sig m.m Tycker att du ska ta ett domslut där ni 2 kommer överens om resorna så slipper du gnälla över pappan och framför allt tragiskt att hänga ut familje problem på det här sättet som på en offentlig sida som familjeliv. Tänk om det var pappan som skrev så om dig t,ex så nog skulle du bli snortokig och göra anmälningar hit och dit just för att svartmåla pappan. Har varit i samma situation så jag vet vad jag snackar om och jag att tycker DU som mamma borde väl ha vett och etikett istället för att bete dig som ett barn själv och försöka lösa det så barnet mår bra av att se att ni fungerar vid hämtning samt lämning och tro mig det glädjer faktiskt barnet. /Patte

Har du läst ts?
  • Liget
    Patte skrev 2015-11-19 13:41:21 följande:

Hej Patte,
    har du läst vad jag skrev? Mitt erbjudande är att jag kör 46 km, så kör han också 46 km. 2 timmar 54 minuter för dotter. 110 SEK för flickan.

Det vägrar han, han vill köra 17 km medan han vill att jag ÅKER buss (20 min plus promenad), åker tåg (50 min), lämnar flickan till tåget (2,5 timmar om jag minns rätt) sedan samma hemväg. 4-5 timmar för dottern men också för mig. Minst. 400 SEK för biljett sedan min tågbiljett + bussbiljett 500-600 SEK / månad.

Han förlorar även pengar, bara att bespara lite tid för sin egen lathet men det är inte problem just för mig somm sagt.

Viket är mer rättvist anser du, vilket alternativ som flickan mår bättre av?

Jag ber dig vänligt att inte blanda in dina personliga problem i mina frågor. Du vet inte så mycket om mig eller min exmake.
Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med att reglera umgängesresor till exet?