Lejonpojken skrev 2015-09-28 14:33:43 följande:
Tar inte arbetsgivaren smällen för andrahandsvärdet? I vilket fall ser jag det som högst osannolikt att VW skulle försvinna inom den närmaste tiden, att jämföra VW med SAAB är lite som att jämföra Svennes grill med med McDonalds vad gäller finansiell stabilitet. Större hot mot andrahandsvärdet är förändrad beskattning av drivmedel, världsmarknadspris, teknikutveckling mm Bil är hur som helst den sämsta sparbössa man kan skaffa.
Så mycket bättre har de inte gett sken av, det va bara NOx utsläppen i USA och vad jag vet beskattas de inte ens extra i Sverige
Jag jämförde aldrig Saab med VW mer än att jag drog en parallell om vad som hände med andrahandsvärdet vid en konkurs. Tror knappast en VW skulle stå sig bättre vid samma scenario.
Det lär visa sig varför samma programvara satt i de europeiska bilarna, det låter väldigt konstigt om de skulle vara utrustade med samma om det inte finns någon positiv effekt med det hela. Om det använts för att sänka förbrukning och då CO2-utsläpp, så är det tillräckligt för att det inte är en tillåten bil av policyskäl hos oss då den ligger på gränsen.