• Studentpappa

VW Passat beställd, ångra!?

Jag väntar på en ny passat, den är inte byggd än men snart. Känns inte skitkul i dagsläget, men det är ju en bra bil ändå.

Den nya motorn euro6 ska ju vara schysst säger de men det vete tusan. Konkar Vw blir det knas, hade en Saab när det gick under och det gick som det gick med begpriset. Det känns orimligt med konkurs men man vet aldrig.

Vad skulle du ha gjort? (det är en tjänstebil men ändå ska andrahandsvärdet stå sig tre år)

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Svar på tråden VW Passat beställd, ångra!?
  • StevenDiese

Vw konkar inte.

Den risken är minimal.

Däremot så vill man ju inte köra runt med en sån miljöförstörare.

• Studentpappa
    StevenDiese skrev 2015-09-27 22:00:39 följande:

Vw konkar inte.

Den risken är minimal.

Däremot så vill man ju inte köra runt med en sån miljöförstörare.

Det är väl det, men om nu nya motorn är schysst så är det ju inget sämre alternativ än någon annan dieselbil. Lär ju krypa fram i veckan om den också är manipulerad.

Att man inte gick på en hybrid..
  • Lejonpojken

Det är fult att luras, men jag förstår inte riktigt hur VWs bilar plötsligt är sämre än de var förut. Vill man minska på NOx utsläppen kanske man inte ska köra diesel rent generellt och särskilt inte i städer. Men så länge diesel och sopförbränningsverk är politiskt gynnade kommer nog inte mycket hända innan arabländerna beslutar sig för att höja priserna på oljan igen.

• Steven01

Skulle inte köpt den, man ska inte gynna företag som bluffar och ljuger speciellt inte med en sådan viktig sak som miljön

• Studentpappa
    Lejonpojken skrev 2015-09-28 10:17:33 följande:

Det är fult att luras, men jag förstår inte riktigt hur VWs bilar plötsligt är sämre än de var förut. Vill man minska på NOx utsläppen kanske man inte ska köra diesel rent generellt och särskilt inte i städer. Men så länge diesel och sopförbränningsverk är politiskt gynnade kommer nog inte mycket hända innan arabländerna beslutar sig för att höja priserna på oljan igen.

Nej dom är inte sämre än tidigare, men som så mycket annat när det är på personnivå så är min fråga av ekonomisk karaktär. Om VW skulle försvinna eller andrahandsvärdet raseras så blir det en väldigt dyr affär efter leasingperiodens slut. 

Sen har de ju faktiskt gett sken av att vara mycket bättre än de faktiskt är, det är hur man än vänder och vrider på det fult att ljuga. 
  • Lejonpojken

Tar inte arbetsgivaren smällen för andrahandsvärdet? I vilket fall ser jag det som högst osannolikt att VW skulle försvinna inom den närmaste tiden, att jämföra VW med SAAB är lite som att jämföra Svennes grill med med McDonalds vad gäller finansiell stabilitet. Större hot mot andrahandsvärdet är förändrad beskattning av drivmedel, världsmarknadspris, teknikutveckling mm Bil är hur som helst den sämsta sparbössa man kan skaffa.

Så mycket bättre har de inte gett sken av, det va bara NOx utsläppen i USA och vad jag vet beskattas de inte ens extra i Sverige

• Studentpappa
    Lejonpojken skrev 2015-09-28 14:33:43 följande:

Tar inte arbetsgivaren smällen för andrahandsvärdet? I vilket fall ser jag det som högst osannolikt att VW skulle försvinna inom den närmaste tiden, att jämföra VW med SAAB är lite som att jämföra Svennes grill med med McDonalds vad gäller finansiell stabilitet. Större hot mot andrahandsvärdet är förändrad beskattning av drivmedel, världsmarknadspris, teknikutveckling mm Bil är hur som helst den sämsta sparbössa man kan skaffa.

Så mycket bättre har de inte gett sken av, det va bara NOx utsläppen i USA och vad jag vet beskattas de inte ens extra i Sverige

Jag jämförde aldrig Saab med VW mer än att jag drog en parallell om vad som hände med andrahandsvärdet vid en konkurs. Tror knappast en VW skulle stå sig bättre vid samma scenario. 

Det lär visa sig varför samma programvara satt i de europeiska bilarna, det låter väldigt konstigt om de skulle vara utrustade med samma om det inte finns någon positiv effekt med det hela. Om det använts för att sänka förbrukning och då CO2-utsläpp, så är det tillräckligt för att det inte är en tillåten bil av policyskäl hos oss då den ligger på gränsen.
  • Steven01

Det verkar inte riktigt som ni förstått vad som hänt här, man har alltså ett program i motorstyrningen som känner av om bilen är i ett testlab och då stryps motorn så att dom mätvärdena blir mycket lägre och godkända, sen när bilen körs som vanligt är effekten som vanligt men utsläppen är 40ggr högre.

• Studentpappa
    Steven01 skrev 2015-09-28 18:18:14 följande:

Det verkar inte riktigt som ni förstått vad som hänt här, man har alltså ett program i motorstyrningen som känner av om bilen är i ett testlab och då stryps motorn så att dom mätvärdena blir mycket lägre och godkända, sen när bilen körs som vanligt är effekten som vanligt men utsläppen är 40ggr högre.

Varför tror du inte jag förstått det? Det står i varje tidning. Stryps effekten sjunker även förbrukningen vilket är direkt proportionerligt mot CO2 utsläppet, vilket också då blir felaktigt. Huruvida man testar på samma sätt i Europa vet jag inte, och det är därför en för mig en kvarstående fråga.
  • Steven01

Men du har ju missförstått, ditt citat: "sänka förbrukning och då CO2-utsläpp"

Manipuleringen av styrboxarna var avsedda att minska Kväveoxider (NOx) inte CO2 som du tror.

• Studentpappa
    Steven01 skrev 2015-09-28 21:46:46 följande:

Men du har ju missförstått, ditt citat: "sänka förbrukning och då CO2-utsläpp"

Manipuleringen av styrboxarna var avsedda att minska Kväveoxider (NOx) inte CO2 som du tror.

Nej, men om det sänker effekten vilket du själv också skriver (har du missförstått?) så sänks även förbrukningen och då även CO2. Av vilken anledningen finns annars manipuleringen i bilar sålda i Europa? Det låter onödigt att använda den här om den är verkningslös.

Vi straffar ju inte NOx även om tex Frankrike vill.
  • Annsiss

Hrmmm, inga andra stora biltillverkare ( utom han på tessla som är elbil) har fördömt ww, de är nog med andra ord knappast ensamma

• Studentpappa

Nej dom är knappast ensamma om att mygla, förbrukningssiffrorna har väl aldrig stämt men där är det väl mer en fråga om att körcykeln inte överensstämmer med verkligheten. 

ICCT har släppt en ny rapport med 17 testade bilar som ännu inte är kända vilka modeller det gäller, gemensamt är att alla har Euro 6 motorn. Ingen av dessa skulle vara ok enligt vår policy i avseende på CO2 om verkliga siffror hade presenterats. På papperet får vi antagligen köpa de flesta. 80mg/km är ju gränsen får NOx och där ser man ju att en bil klara sig och den sämsta felar med en faktor 23. 

Svar på tråden VW Passat beställd, ångra!?