• Loriyana

Har han verkligen INGA rättigheter?

Min kompis blev tillsammans med en tjej. Han är lite av en "toffel" och rätt desperat, men världens snällast. Jag var glad över att han äntligen hittat någon. Han var lite ledsen dock eftersom kvinnan han blivit tillsammans med sa att hon var steril, och han ville gärna ha barn, men eftersom han älskade henne så mycket så gjorde det ingenting.

Hur som helst. Tre månader senare blir hon gravid. Min kompis är överlycklig, men han berättar att han skulle stötta henne även om hon valde abort. Hon väljer dock att behålla barnet och min kompis går på shoppingspree och köper blöjor, barnvagn och annat.

Ett par veckor senare gör hon slut. Hon skyller på hormonerna och att hon känner sig "kvävd" av honom, vilket jag kan förstå för han är rätt kvävande...han vill alltid göra alla till lags och erbjuder massage, mat...ja vad som helst. Ja jag vet att det är för att han är snäll, men ibland så ÄR det lite kvävande att ha någon omkring sig som är så...ja...lite FÖR hjälpsam om ni förstår vad jag menar? Jag rådde honom att helst enkelt ge henne lite utrymme.

Nu till problemet. Han gav henne utrymme, han gjorde precis ALLT vad hon bad honom om MEN hon har nu blockerat honom och ger honom ingen information alls om barnet.

Från en annan källa har jag nu fått höra att hon helt enkelt ville ha barn men hon ville inte ha en partner och jag vet inte om hon blev tappad på stengolv som barn men hon valde definitivt fel man att göra det här med! Hon trodde att han, liksom största antalet män, skulle få panik vid gravid beskeded och springa hundra mil i motsatt riktning. Det slog henne aldrig att han faktiskt skulle VILJA ha barnet.

Nu är barnet född (han fick reda på det genom att bevaka skatteverket) och han verkar inte ha några som helst rättigheter. Hon kan välja att skriva "fader okänd" och det verkar inte finnas något han kan göra åt det.

Jag vet inte hur jag ska trösta min kompis? Han är förtvivlad. Han vill bara se sitt barn. Har han verkligen inga rättigheter?

• Svar på tråden Har han verkligen INGA rättigheter?
  • Loriyana
    Aniiee skrev 2015-09-27 19:21:49 följande:
    Länge sedan som i innan barnet var fött? Det är svårt att utreda faderskap för ett barn innan det föds, man vill helst inte göra det pga risker. Mamman får skiva vad tusan hon vill, om det kommer någon om fem år från tjotahejti och säger att HAN är far till barnet så måste de ändå dra igång en utredning om de inte redan har bevis för att så inte är fallet.

Såg åt vännen att ringa soc imorgon och berätta igen att han är far till ett barn och mamman förvägrar barnet umgänge med sin pappa. Då blir det eld i baken oftast....
    Ja han kontaktade soc innan barnet var fött, men också efteråt och han har anlitat juridisk hjälp. De säger att han helt enkelt måste vara tålamodig och vänta på att hon skriver papper på faderskap. Än så länge är barnet bara en månad gammal, så de har nog inte lagt så mycket press på henne än.

Han känner sig riktigt knäckt dock och han är orolig över att det kommer bli svårare för honom att få kontakt med barnet ju längre tiden går. Hans juridiska råd har sagt att det finns risker för henne om hon inte skriver vem som är pappan, att hon då riskerar att vara utan underhåll. Jag hoppas det räcker som motivation till att skriva på papprena att han är fadern.
  • MEE83

Vilken fruktansvärd människa han lyckades göra gravid, stackars sate, inget flyt där inte, hon verkar vara ett riktigt riksmongo, det borde vara straffbart att bete sig så som hon har gjort. 

• Loriyana
    MEE83 skrev 2015-09-28 18:30:48 följande:

Vilken fruktansvärd människa han lyckades göra gravid, stackars sate, inget flyt där inte, hon verkar vara ett riktigt riksmongo, det borde vara straffbart att bete sig så som hon har gjort. 

Det är inte bara hennes fel. Han borde ha tänkt till lite innan. Men han vet bättre nu. Killen är rätt överviktig och kan inte jättebra svenska eftersom han är från England och är samtidigt lite av en "toffel" och var VÄLDIGT desperat efter en flickvän. När han träffade den här tjejen fick han reda på (från henne) att hon var bipolär, deprimerad och en hel del annat smått och gott. Men han valde att inleda en relation ändå och han var övertygad om att de skulle vara tillsammans för evigt (han är dessutom en obotlig romantiker) Jag försökte varna honom om att vara lite mer försiktig och inte gå för fort fram, men han var så förbaskat kär och galen.

Detta till trots så tycker jag att hon gör otroligt fel som nekar honom tillgång till barnet. Jag har själv barn med ett ex, och jag skulle vara glad om jag slapp se honom någonsin igen...MEN jag uppmuntrar honom att träffa hans barn så ofta han bara kan eftersom det är i barnets bästa intresse att ha en bra relation till sitt barn! Jag håller kontakten för barnets skull! Jag tycker det är oehört själviskt av denna kvinna att neka sin son sin far. Särskilt när han faktiskt är världens snällaste och raraste (om än naiva) kille.
  • Seven Costanza

Är det inte bättre att han ringer till soc igen och berättar sin historia på engelska? Man får väl ändå förmoda att personalen på soc kan kommunicera på engelska och jag tror att det vore mycket bättre för honom att få berätta på engelska så att han inte känner att han hamnar i underläge gentemot soc pga att han talar dålig svenska. Om han tänker på att inte prata för snabbt och undviker alltför avancerade uttryck så kan nog vilken socanställd som helst förstå honom och kan förklarar vad han ska göra.

Barnet har absolut rätt att träffa sin pappa. Dock bör han ju ändå kräva faderskapstest så att det inte är så att hon varit ännu mer oärlig och legat med fler än honom.

• Loriyana

Nu verkar det hända något. Hon har angett honom som "potentiel fader" och han har blivit kallad till ett faderskapstest. Om det visar sig att han ÄR fadern, betyder detta att han kommer ha rätt till umgänge?

• nevermind
    Loriyana skrev 2015-09-30 06:08:48 följande:

Nu verkar det hända något. Hon har angett honom som "potentiel fader" och han har blivit kallad till ett faderskapstest. Om det visar sig att han ÄR fadern, betyder detta att han kommer ha rätt till umgänge?

Ja. Barnet har rätt att träffa sin pappa.
  • Kjell2

Inte med automatik. Han bör inleda en dialog med familjerätten om umgänge. Då mamman verkar ha en egen agenda kan det vara idé att få ett fastställt umgängesschema. Kan inte föräldrarna komma överrens om det i familjerätten kan han ta det till domstol.

För att undvika att behöva följa mammans nycker rekomenderar jag verkligen ett fastställt schema.

I början kommer schemat säkert vara begränsat med allt efter tiden går och allt funkar kan han få mer och längre tid.

• FIame
    Är han en toffel som tofflar under svin, så kommer han lätt utmanövreras oavsett "rätt".

Men man blir lite glad att du hjälper till. Hittills har jag fått intrycket att du var en kvinnogris. Alltid kul när ens dystopiska syn kring saker visar sig vara bättre än man anade.
  • Tibrys

låter exakt som den situationen jag befinner mig i, blev även jag utnyttjad som spermadonator och det enda rådet jag kan ge är att ligga lågt, prata med soc / familjerätt... tyvärr har vi killar inget att säga till om utan allt är hennes när det kommer till rättigheter.

Därimot visar det sig att han är fadern till barnet så har barnet rätt till umgänge med honom och skulle hon försvåra eller sabotera det på något sätt så riskerar hon att bli av med vårdnaden och har han skött sina kort så får han 3 av 10 gånger vårdnaden. 

det är en sjuk värld vi lever i men tyvärr är det den bittra sanningen.

• Loriyana

Han har precis fått veta från familjerätten att han numera är skriven som barnets far. Han har givetvis direkt skickat in förfrågan om att få träffa barnet. Vi får se vad som händer näst. Han är noga med att alla förfrågningar går via soc, familjerätten eller hans advokat så att modern inte kan anklaga honom för trakasserier. Han har i nuläget inte ens fått se sitt barn på bild. Socialen förstår inte hur modern resonerar, så det verkar som om de åtminstonde ser saken från hans synvinkel.

Hon har en del diagnoser, bland annat bipolär.

• Nalliwer
    Loriyana skrev 2015-10-28 18:55:03 följande:

Han har precis fått veta från familjerätten att han numera är skriven som barnets far. Han har givetvis direkt skickat in förfrågan om att få träffa barnet. Vi får se vad som händer näst. Han är noga med att alla förfrågningar går via soc, familjerätten eller hans advokat så att modern inte kan anklaga honom för trakasserier. Han har i nuläget inte ens fått se sitt barn på bild. Socialen förstår inte hur modern resonerar, så det verkar som om de åtminstonde ser saken från hans synvinkel.

Hon har en del diagnoser, bland annat bipolär.

Suveränt. Ett tips till din kompis är att börja föra logg med alla kontakter han tar och har i ärendet samt senare också kring allt umgänge. Är mycket bra att ha om det senare blir vårdnads/ umgängestvist i tingsrätten och anklagelser och beskyllningar börjar hagla vilket de har en tendens att göra i den här typen av ärenden.
Svar på tråden Har han verkligen INGA rättigheter?