Har han verkligen INGA rättigheter?
Min kompis blev tillsammans med en tjej. Han är lite av en "toffel" och rätt desperat, men världens snällast. Jag var glad över att han äntligen hittat någon. Han var lite ledsen dock eftersom kvinnan han blivit tillsammans med sa att hon var steril, och han ville gärna ha barn, men eftersom han älskade henne så mycket så gjorde det ingenting.
Hur som helst. Tre månader senare blir hon gravid. Min kompis är överlycklig, men han berättar att han skulle stötta henne även om hon valde abort. Hon väljer dock att behålla barnet och min kompis går på shoppingspree och köper blöjor, barnvagn och annat.
Ett par veckor senare gör hon slut. Hon skyller på hormonerna och att hon känner sig "kvävd" av honom, vilket jag kan förstå för han är rätt kvävande...han vill alltid göra alla till lags och erbjuder massage, mat...ja vad som helst. Ja jag vet att det är för att han är snäll, men ibland så ÄR det lite kvävande att ha någon omkring sig som är så...ja...lite FÖR hjälpsam om ni förstår vad jag menar? Jag rådde honom att helst enkelt ge henne lite utrymme.
Nu till problemet. Han gav henne utrymme, han gjorde precis ALLT vad hon bad honom om MEN hon har nu blockerat honom och ger honom ingen information alls om barnet.
Från en annan källa har jag nu fått höra att hon helt enkelt ville ha barn men hon ville inte ha en partner och jag vet inte om hon blev tappad på stengolv som barn men hon valde definitivt fel man att göra det här med! Hon trodde att han, liksom största antalet män, skulle få panik vid gravid beskeded och springa hundra mil i motsatt riktning. Det slog henne aldrig att han faktiskt skulle VILJA ha barnet.
Nu är barnet född (han fick reda på det genom att bevaka skatteverket) och han verkar inte ha några som helst rättigheter. Hon kan välja att skriva "fader okänd" och det verkar inte finnas något han kan göra åt det.
Jag vet inte hur jag ska trösta min kompis? Han är förtvivlad. Han vill bara se sitt barn. Har han verkligen inga rättigheter?