• cessi02

Smakportioner vid 5 månader

Har i ungefär en månads tid gett smakportioner åt min 5 månaders bebis. Jag vet att rådgivningen rekommenderar helamning till 6 månader, men jag ville nyttja den tiden när det sägs att bebisen inte är lika kräsen. Jag började med äpple och har sedan gått vidare med päron, potatis, morot, mango, plommon och majs. Hittills har hon alltså prövat 7 olika smaker.

Den första veckan gav jag endast en smak per dag (d.v.s. äpple och sedan päron) men ganska snart tyckte jag att det blev för lite i.o.m. att smakerna också blev fler och började därför ge 2 ggr om dagen (alltså två smaker) Jag har endast introducerat 2 nya smaker i veckan men jag har fortsatt att ge av de "gamla" smakerna också, förstår ni?

Efter att ha läst runt på nätet får jag dock dåligt samvete nu och funderar om jag gått för fort fram. Min bebis mår bra så det är inte det, men jag undrar helt enkelt hur ni andra gjort med smakportionerna. Är det okej med 2 olika smaker varje dag som ges vid ett par tillfällen?  Annars får ju barnet bara bekanta sig med, säg potatis, under några dagar och sedan får den inte potatis igen för att en ny smak ska introduceras. Jag läste någonstans att det tar ca 15 ggr för ett barn att verkligen bli bekant med en smak!

Jag kanske överanalyserar det hela, men jag är bara så nojjig att hon ska bli förvirrad av alla smakupplevelser.. :(

• Svar på tråden Smakportioner vid 5 månader
  • Lisasmor

Jag tror du överanalyserar lite ;)
    Själv gav jag dottern massor av smaker huller om buller i den åldern, hon verkade tycka att det mesta var okej och har alltid gillat mat. Hade hon haft svårt att vänja sig, spottat ut, fått kväljningar osv hade jag nog backat och tänkt annorlunda. Mår dottern bra och verkar nöjd skulle jag bara köra på som du gör!

• cessi02

Ja, alltså kväljningar kan hon ju få ibland, åtminstone av morotspurén som varit lite tjockare i konsistensen än vissa andra puréer. Och spotta ut gör hon också ibland, men det hör till tror jag :)
    Hon verkar som sagt må bra, men som förstagångsförälder blir man skitnojig av alla rekommendationer hit och dit.. :)

• cessi02

Jag undrar också hur många som faktiskt följer rådgivningens rekommendationer och hur många som smygstartar.. Förut var ju rekommendationen liksom fyra månader...

• Ca_rr_o87

Jag har en tjej på fem månader som äter hela måltider. Hon äter gröt, en hel 6 månaders burk till middag. Sen äter hon alltid frukt på dagen och sen välling på kvällen. Det är mitt första barn så var lite försiktig i början men hon älskar mat så varför vänta eller sakta ner. Hon har heller aldrig reagerat på något så jag har bara kört på :) om ditt barn tycker om det och inte får ont i magen så tycker jag du ska köra på. Nu har ju min dotter ätit ersättning sen en vecka gammal så jag började tidigt med att introducera mat, hon äter dock fortfarande ersättning men ska sluta helt vid 6 månader. Med amning kanske finns andra råd!?

• Monkii
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-15 10:55:42 följande:

Jag har en tjej på fem månader som äter hela måltider. Hon äter gröt, en hel 6 månaders burk till middag. Sen äter hon alltid frukt på dagen och sen välling på kvällen. Det är mitt första barn så var lite försiktig i början men hon älskar mat så varför vänta eller sakta ner. Hon har heller aldrig reagerat på något så jag har bara kört på :) om ditt barn tycker om det och inte får ont i magen så tycker jag du ska köra på. Nu har ju min dotter ätit ersättning sen en vecka gammal så jag började tidigt med att introducera mat, hon äter dock fortfarande ersättning men ska sluta helt vid 6 månader. Med amning kanske finns andra råd!?

Vad ska du ge istället för ersättning efter 6 mån?
  • Ca_rr_o87
    Monkii skrev 2015-09-15 16:32:06 följande:
    Vad ska du ge istället för ersättning efter 6 mån?
    Min BVC säger att dom inte ska äta två lagade mål förrän dom är 8 månader så jag antar att det blir välling till lunch och gröt till kvällsmat så då blir det:

Frukost: gröt
    Lunch: välling
    Middag: mat
    Kvällsmål: gröt
    Innan sömn: välling
    Sen lite frukt till mellanmål

Kan tycka det blir mycket gröt och välling så kanske byter ut kvällsmålet mot yoghurt, finns ju yoghurt med banan i burk till 6 månaders. Som jag även ger nu men bara ibland. Sen när man får ge smörgås så tänkte jag ge det till kvälls mål.
  • Natulcien
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-15 17:35:42 följande:
    Min BVC säger att dom inte ska äta två lagade mål förrän dom är 8 månader så jag antar att det blir välling till lunch och gröt till kvällsmat så då blir det:

Kan tycka det blir mycket gröt och välling så kanske byter ut kvällsmålet mot yoghurt, finns ju yoghurt med banan i burk till 6 månaders. Som jag även ger nu men bara ibland. Sen när man får ge smörgås så tänkte jag ge det till kvälls mål.
    Men varför sluta med ersättning när det är mycket mer näringsrikt än välling och gröt? Gröt och välling är ju bara vitaminberikad mjölmat och det blir väl lite väl näringsfattig kost med så mycket spannmål?
    Jag skulle definitivt ha kvar ersättningen, åtminstone tre mål.
  • pigglet
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-15 17:35:42 följande:

Med 2 mål menas att alla andra mål är bröstmjölk/ersättning. Gröt/välling räknas alltså som att man byter ut ett mål.

Man bör inte ge mer än 3 mål välling/gröt/dygn, oavsett ålder på barnet.

Sedan innehåller välling/gröt bara hälften så många näringsämnen som ersättning gör. Så det är bättre att fortsätta ge ersättning de flesta mål.
  • Ca_rr_o87
    pigglet skrev 2015-09-15 20:07:10 följande:
    Med 2 mål menas att alla andra mål är bröstmjölk/ersättning. Gröt/välling räknas alltså som att man byter ut ett mål.

Man bör inte ge mer än 3 mål välling/gröt/dygn, oavsett ålder på barnet.

Sedan innehåller välling/gröt bara hälften så många näringsämnen som ersättning gör. Så det är bättre att fortsätta ge ersättning de flesta mål.
    Jag pratade med min BVC om detta och hon tyckte jag skulle byta ut ersättning mot välling vid 6 månader och jag litar på hennes kompetens, här på Fl vet alltid alla så mycket bättre än alla utbildade läkare BVC osv. Tar absolut inte bort ersättning innan 6 månader så dum är jag inte. Ersättningen är bara upp till 6 månader, sen kommer tillskottsnäring(typ babysemp 2) och det är en helt annan sak än ersättning. Sen är jag inte heller en person som går efter alla regler, men jag känner mitt barn bäst och hon har aldrig varit ett fan av ersättning så iom hon inte äter upp ersättningen så ger jag hellre något hon tycker om då hon kanske ändå inte får i sig det hon behöver.
  • LaLola
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-16 10:50:03 följande:
    Jag pratade med min BVC om detta och hon tyckte jag skulle byta ut ersättning mot välling vid 6 månader och jag litar på hennes kompetens, här på Fl vet alltid alla så mycket bättre än alla utbildade läkare BVC osv.
    Hon verkar ju inte ha nån koll alls. Tycker hon att de som ammar ska sluta med det också vid 6 mån?
  • Monkii

Jag pratade med min BVC om detta och hon tyckte jag skulle byta ut ersättning mot välling vid 6 månader och jag litar på hennes kompetens, här på Fl vet alltid alla så mycket bättre än alla utbildade läkare BVC osv. Tar absolut inte bort ersättning innan 6 månader så dum är jag inte. Ersättningen är bara upp till 6 månader, sen kommer tillskottsnäring(typ babysemp 2) och det är en helt annan sak än ersättning. Sen är jag inte heller en person som går efter alla regler, men jag känner mitt barn bäst och hon har aldrig varit ett fan av ersättning så iom hon inte äter upp ersättningen så ger jag hellre något hon tycker om då hon kanske ändå inte får i sig det hon behöver.

Det bvc sagt till dig stämmer ju inte ens med vad livsmedelverket rekommenderar.
  • Ca_rr_o87
    LaLola skrev 2015-09-16 20:28:58 följande:
    Hon verkar ju inte ha nån koll alls. Tycker hon att de som ammar ska sluta med det också vid 6 mån?
    Fast amning är väl en helt annan sak, om man kan amma så gör man väl det så länge det går antar jag. Men iom att min bebis redan äter riktig mat(burk) så tyckte hon att hon skulle fortsätta med det.
  • Ca_rr_o87
    Monkii skrev 2015-09-16 20:56:47 följande:
    Det bvc sagt till dig stämmer ju inte ens med vad livsmedelverket rekommenderar.
    Den ersättningen som är från 0-6 månader täcker ju inte en 6 månaders näringsbehov. Det är ju därför det står 0-6 månader på paketet. Dom behöver mer än det när dom börjar röra sig vilket min bebis har gjort för länge sen. Sen amning är ju en helt annan sak, den täcker ju behovet mkt längre
  • Natulcien
    Då har du tyvärr haft oturen att få en BVC-sköterska som är ganska okunnig inom området kost.
    Och man behöver inte ens vara utbildad för att se att ersättning är mycket mer näringsrikt än välling. Bara att läsa innehållsförtecningen.
    Det bästa är ofta att läsa på själv. Du kan läsa på Livsmedelsverkets hemsida.
  • LaLola
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-16 21:18:46 följande:
    Fast amning är väl en helt annan sak, om man kan amma så gör man väl det så länge det går antar jag. Men iom att min bebis redan äter riktig mat(burk) så tyckte hon att hon skulle fortsätta med det.
    Näe, ersättning är ju något som ges istället för amning.
  • Ramborg

En sak som jag inte visste när min äldsta var liten:

Man minskar risken för jordnötsallergi genom att exponera barnet för jordnötter supertidigt. Enligt artiklarna jag läste skulle man gärna ge lite jordnötssmör som smakportioner redan vid 4-6 månader och sedan öka. Min yngsta gillade smörgåsrån med jordnötssmör på. (Det finns med väldigt lite salt i.)

Helt tvärtemot vad man fick höra förr alltså. Förr sa man ju att man skulle vänta tills minst ett år, gärna längre, för att inte trigga allergi. Men nu finns det alltså nya forskningsrön. Och ni får googla själva för jag har såklart inte sparat artiklarna, så nej jag har ingen källa att uppge.

42.
Svar på tråden Smakportioner vid 5 månader