Smakportioner vid 5 månader
Har i ungefär en månads tid gett smakportioner åt min 5 månaders bebis. Jag vet att rådgivningen rekommenderar helamning till 6 månader, men jag ville nyttja den tiden när det sägs att bebisen inte är lika kräsen. Jag började med äpple och har sedan gått vidare med päron, potatis, morot, mango, plommon och majs. Hittills har hon alltså prövat 7 olika smaker.
Den första veckan gav jag endast en smak per dag (d.v.s. äpple och sedan päron) men ganska snart tyckte jag att det blev för lite i.o.m. att smakerna också blev fler och började därför ge 2 ggr om dagen (alltså två smaker) Jag har endast introducerat 2 nya smaker i veckan men jag har fortsatt att ge av de "gamla" smakerna också, förstår ni?
Efter att ha läst runt på nätet får jag dock dåligt samvete nu och funderar om jag gått för fort fram. Min bebis mår bra så det är inte det, men jag undrar helt enkelt hur ni andra gjort med smakportionerna. Är det okej med 2 olika smaker varje dag som ges vid ett par tillfällen? Annars får ju barnet bara bekanta sig med, säg potatis, under några dagar och sedan får den inte potatis igen för att en ny smak ska introduceras. Jag läste någonstans att det tar ca 15 ggr för ett barn att verkligen bli bekant med en smak!
Jag kanske överanalyserar det hela, men jag är bara så nojjig att hon ska bli förvirrad av alla smakupplevelser.. :(