• Monkii

Smakportioner vid 5 månader

Ca_rr_o87 skrev 2015-09-15 10:55:42 följande:

Jag har en tjej på fem månader som äter hela måltider. Hon äter gröt, en hel 6 månaders burk till middag. Sen äter hon alltid frukt på dagen och sen välling på kvällen. Det är mitt första barn så var lite försiktig i början men hon älskar mat så varför vänta eller sakta ner. Hon har heller aldrig reagerat på något så jag har bara kört på :) om ditt barn tycker om det och inte får ont i magen så tycker jag du ska köra på. Nu har ju min dotter ätit ersättning sen en vecka gammal så jag började tidigt med att introducera mat, hon äter dock fortfarande ersättning men ska sluta helt vid 6 månader. Med amning kanske finns andra råd!?

Vad ska du ge istället för ersättning efter 6 mån?
  • Monkii
    Ca_rr_o87 skrev 2015-09-16 10:50:03 följande:

Jag pratade med min BVC om detta och hon tyckte jag skulle byta ut ersättning mot välling vid 6 månader och jag litar på hennes kompetens, här på Fl vet alltid alla så mycket bättre än alla utbildade läkare BVC osv. Tar absolut inte bort ersättning innan 6 månader så dum är jag inte. Ersättningen är bara upp till 6 månader, sen kommer tillskottsnäring(typ babysemp 2) och det är en helt annan sak än ersättning. Sen är jag inte heller en person som går efter alla regler, men jag känner mitt barn bäst och hon har aldrig varit ett fan av ersättning så iom hon inte äter upp ersättningen så ger jag hellre något hon tycker om då hon kanske ändå inte får i sig det hon behöver.

Det bvc sagt till dig stämmer ju inte ens med vad livsmedelverket rekommenderar.
Svar på tråden Smakportioner vid 5 månader