• Decibel84

Ej berättigad IVF

Hejsan
    Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv och har sedan ett tre år tillbaka funnit en trygghet i mig själv och mitt utseende, trots övervikt.
    Nu har vi försökt bli gravida i över två år och är pga min övervikt inte berättigade IVF.
    Är någon i samma sits, eller varit i samma sits?

Hur gjorde ni?

Är ju inte "bara" att gå ner i vikt, tänka på vad jag äter och röra på mig, så har jag ju tänkt i hela mitt vuxna liv.
    Känner en enorm press att gå ner i vikt och jag känner att min ätstörning börjar smyga sig på.

Någon som gjort privat IVF? Vad har det kostat?

• Svar på tråden Ej berättigad IVF
  • Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-13 16:47:02 följande:
    I och med att behandlingen sker i Danmark får man ett danskt recept. Om man då inte har en läkare i Sverige som kan skriva om det så måste man hämta ut medicinerna i Danmark. För mig blev kostnaden ca 10000 kr. Man får dem till ett reducerat pris även i Danmark men då man är svensk medborgare finns inget högkostnadsskydd (som dansk tror jag maxbeloppet ligger på 4000 kr). Om priset inte varit reducerat tror jag vi hade hamnat på en kostnad närmare 25000 kr.
    Okej,..oftast har man väl en läkare i sverige innan man påbörjar en utredning utomlands..kanske.
    Dock kanske inte läkaren i sverige "vill" eftersom jag inte är berättigad hjälp i Sverige
  • malinostrom
    Decibel84 skrev 2015-09-19 19:48:57 följande:
    Okej,..oftast har man väl en läkare i sverige innan man påbörjar en utredning utomlands..kanske.
    Dock kanske inte läkaren i sverige "vill" eftersom jag inte är berättigad hjälp i Sverige
    Jag hade en läkare i Sverige men de fick inte skriva ut den typ av medicin som krävs vid IVF. Så om man inte har en villig fertilitetsläkare så får man ta kostnaden.
  • Decibel84
    malinostrom skrev 2015-09-19 20:40:37 följande:
    Jag hade en läkare i Sverige men de fick inte skriva ut den typ av medicin som krävs vid IVF. Så om man inte har en villig fertilitetsläkare så får man ta kostnaden.
    tack för dina svar!:)
  • Sjöblomman
    Decibel84 skrev 2015-08-31 20:21:01 följande:

Hejsan
    Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv och har sedan ett tre år tillbaka funnit en trygghet i mig själv och mitt utseende, trots övervikt.
    Nu har vi försökt bli gravida i över två år och är pga min övervikt inte berättigade IVF.
    Är någon i samma sits, eller varit i samma sits?

Hur gjorde ni?

Är ju inte "bara" att gå ner i vikt, tänka på vad jag äter och röra på mig, så har jag ju tänkt i hela mitt vuxna liv.
    Känner en enorm press att gå ner i vikt och jag känner att min ätstörning börjar smyga sig på.

Någon som gjort privat IVF? Vad har det kostat?

Samma sits. Går privat - Sophiahemmet. De har inte ens nämnt min övervikt. Vi har köpt 3 försök till priset av 2. 74000.
  • Decibel84
    Sjöblomman skrev 2015-09-22 18:05:24 följande:
    Samma sits. Går privat - Sophiahemmet. De har inte ens nämnt min övervikt. Vi har köpt 3 försök till priset av 2. 74000.
    Ja jag har något minne av att dom sa att privat så finns det ingen BMI gräns.
    Ah tre för två låter som ett bra erbjudande:)
    Hur är det om man lyckas på första, får man betala det priset iaf?
    Vad kostar medicinerna för dig?
  • lilsis
    Decibel84 skrev 2015-09-27 22:00:46 följande:

Ja jag har något minne av att dom sa att privat så finns det ingen BMI gräns.

Ah tre för två låter som ett bra erbjudande:)

Hur är det om man lyckas på första, får man betala det priset iaf?

Vad kostar medicinerna för dig?

De flesta privata har gräns, de vill också ha lyckade försök.

2200kr kostar medicinerna med svenskt recept i Sverige (dvs man hamnar på högkostnadsskyddet direkt, tror jag är uppe i 15000kr före högkostnadsskyddet).
  • FlutterDash

Någon som vet exakt hur petiga de är? Måste man ned _under_ Bmi 30 eller funkar typ Bmi 30.5?

Jag har Bmi 31 just nu, är aktuell för ivf men måste gå ned. Handlar om 4 fjantiga kilo! Jag kämpar på. Går ned typ ett halvkilo i veckan så åtta veckor då..

• lilsis

Där jag bor står det ej över 30. Så kan tänka mig att 30.0 är gränsen. Men de mäter inte så du kanske är lite längre just den dagen du går dit?

FlutterDash skrev 2015-10-14 20:51:55 följande:

Någon som vet exakt hur petiga de är? Måste man ned _under_ Bmi 30 eller funkar typ Bmi 30.5?

Jag har Bmi 31 just nu, är aktuell för ivf men måste gå ned. Handlar om 4 fjantiga kilo! Jag kämpar på. Går ned typ ett halvkilo i veckan så åtta veckor då..

• Marre22

Är det så som det står i tråden att Sophiahemmet inte har någon restriktion?

Någon som vet något om Falun och gräns?

Svar på tråden Ej berättigad IVF