Ej berättigad IVF
Decibel84 skrev 2015-08-31 20:21:01 följande:
Hejsan
Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv och har sedan ett tre år tillbaka funnit en trygghet i mig själv och mitt utseende, trots övervikt.
Nu har vi försökt bli gravida i över två år och är pga min övervikt inte berättigade IVF.
Är någon i samma sits, eller varit i samma sits?
Hur gjorde ni?
Är ju inte "bara" att gå ner i vikt, tänka på vad jag äter och röra på mig, så har jag ju tänkt i hela mitt vuxna liv.
Känner en enorm press att gå ner i vikt och jag känner att min ätstörning börjar smyga sig på.
Någon som gjort privat IVF? Vad har det kostat?
Vi vände oss privat men inte heller de ville hjälpa oss. Vi fick för övrigt ett fruktansvärt bemötande. Då vi bor i Malmö visste jag att Danmark skulle vara ett alternativ och tog kontakt med ett flertal kliniker där alla lovade att hjälpa oss.
I januari i år gjordes en spolning av äggledarna som visade att båda var tilltäppta. I februari påbörjade vi IVF. Idag är vi i v30 och allt rullar på som det ska.
Kostnader:
55000 kr (3 IVF-försök)
10000 kr (mediciner)
Jag förstår precis hur du känner och det är väldigt lätt för många att säga att det är väl bara att gå ner de där kilona som krävs. Så lätt är det inte alltid om man som mig och TS lidit/lider av en ätstörning.
Att gå in i en graviditet med övervikt medför risker och vi var beredda att ta dem. Jag har fått riktlinjer om att jag inte ska gå upp i vikt mer än ett par kilo. Just nu ligger jag på plus 8 hekto.
Kan tillägga att jag har fått information från min barnmorska samt läst studier som visar att en kraftig viktuppgång under graviditeten är farligare än en kraftig initialvikt.