• Kobia

Inget barn på Fritids under Juli eller nu?

Ett av barnen saknade sina vänner från dagis men hade nu chansen i Juli när de kunde vara på samma Fritids. Men icke, bara ett var där några dagar och imorgon flyttar de tillbaks till ordinarie. På en hel månad har inget annat varit där som bor i närheten. Då kan man fråga sig när alla har semester eller hur man ordnat. På min tid åkte man på kollo, till någon släkting eller ut på landet utan föräldrar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inget barn på Fritids under Juli eller nu?
  • Themis

Vår son gillade fritids mycket medan han gick där, och tyckte det var kul med sammanslagning så han fick träffa nya barn (vi har tre avdelningar här).

Nu som 11-åring är han dock hellre hemma, fixar lunch till sig själv och bygger i Minecraft eller leker med de kompisar som är hemma.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Alexi

Jag tror säkert att de gör bra aktiviteter osv så fritids i sig gör säkert sitt bästa. Men när alla kompisar har gått på ledighet så blir det ju väldigt utmärkande för de som är kvar att de är väldigt udda och inte får göra det alla andra gör. Min dotter gick sista veckan v 27 och redan då tyckte jag att det började bli lite barn, det var också väldigt varmt den veckan och då är inte skolgårdar eller ens gå till skogen särskilt kul. Bada kan de ju inte göra, bara en iskall vattenspridare.

• Velmaja
    Alexi skrev 2015-08-05 23:17:34 följande:

Stackars barn som går på fritids med 3 till 9 barn!

Varför är det synd om barnen? Alla kan inte vara lediga hela sommaren. Nu har vi varit hemma hela den här sommaren men förra året hade sonen bara 5 veckor ledigt. Resten av veckorna gick han på fritids och vissa dagar var dom 5 barn. Dom dagarna åkte dom till sjön och badade och hade med sig fika, grilla, gick till olika lekplatser och hade det jättekul m.m. Han va supernöjd och pratar fortfarande om hur kul dom hade det!!
  • whitestar

Alexi varför kan dom inte bada?? Förra året när det var stekhett var sonens fritids o badade varje dag, om dom stannade kvar på skolgården så hade dom vattenlekar!

• Sockervaddspinnen

Jag har valt att studera under åren som mitt barn går på förskola, samt första åren i grundskolan. På så vis har jag lov samtidigt som mitt barn.

• Kobia

Beror väl lite på hur man bor också, i villa och glest med barn eller lgh där det bor fler. Så dom inte blir asociala.

Vi har en unik bantillsyn i Sverige?

• Alexi

Jag vill inte att fritids går och badar med icke simkunniga barn, det tror jag inte att de har personal nog för!

Och det är ju inget komstigt att gå på fritids några veckor av juli och augusti men att gå typ alla eller framför allt när det är som mest ledigheter, mitten/slutet på juli är nog inte kul.

• Gladskit
    Alexi skrev 2015-08-06 10:44:07 följande:

Jag tror säkert att de gör bra aktiviteter osv så fritids i sig gör säkert sitt bästa. Men när alla kompisar har gått på ledighet så blir det ju väldigt utmärkande för de som är kvar att de är väldigt udda och inte får göra det alla andra gör. Min dotter gick sista veckan v 27 och redan då tyckte jag att det började bli lite barn, det var också väldigt varmt den veckan och då är inte skolgårdar eller ens gå till skogen särskilt kul. Bada kan de ju inte göra, bara en iskall vattenspridare.

Fast det här med "alla andra" och "väldigt utmärkande" är knappast något som barn själva reflekterar över.
    I alla fall inte min son, han skulle aldrig kunna vara så kategorisk eller beräknande när han tänker på andra barn och deras eventuella semesterar.
    ..." ah men vänta nu, är Ida här den här veckan också... och förra... då betyder det att hon inte har varit ledig mer än två veckor i sommar"....
    Barn tänker inte så.

Utan det är väl möjligtvis som vuxna som kan tänka på det viset. Sen väljer man ju själv hur pass mycket någon annans semesterplanering har med en själv att göra? Jag vill fortfarande tro att man gör det allra bästa man kan för sina barn.
  • Alexi

Ja men jag säger inte att föräldrarna i fråga hade kunnat göra annorlunda. Men jag tror ändå det är jobbigt för varnen. Inte att de räknar hur många veckor osv men de märker ju när alla andra kompisar går på ledighet. Det gjorde min sexåring i alla fall och klagade att hon också ville ha sommarlov. Och då började vi ändå semestern 3 juli...

• whitestar

Sonens fritids var i en pool för barn och dom som inte kunde simma hade förståss hjälpmedel, sen går ju personalen bara iväg med barnen om dom anser dom är tillräckligt många att ha koll på barnen! O på sommaren brukar det ju vara rätt få barn. Min 8- åring fick semester några dar i början av sommaren, sen har han gått strödagar. Alla hans kompisar har varit på fritte i omgångar under sommaren så han har trivts mkt bra! Har lyckats utverka ledigt v 33 o 34 så litevledighet blir det för han! Men ja har inte haft ett fast jobb tidigare o då är det ju svårt tacledigt mitt i sommaren, det är ju då man får jobba!

• Velmaja
    Alexi skrev 2015-08-06 12:12:31 följande:

Jag vill inte att fritids går och badar med icke simkunniga barn, det tror jag inte att de har personal nog för!

Och det är ju inget komstigt att gå på fritids några veckor av juli och augusti men att gå typ alla eller framför allt när det är som mest ledigheter, mitten/slutet på juli är nog inte kul.

Självklart ser dom väl till att ha tillräckligt med personal om dom åker och badar. Det var 5 barn ibland på sonens fritids och då var dom lika många personal om inte fler. Dom barnen som inte kunde simma hade även armpuffar med sig. Men dom flesta barn kan nog simma när dom går i skolåldern?
  • Alexi

Jag tror inte de flesta barn i fklass kan simma...

Och på vårt fritids är det definitivt inga fem personal på fem barn...

• Punkster

Sen ska det ju tilläggas att alla skolor inte har badmöjligheter inom rimligt avstånd heller. Det är ju inte alltid så lätt att dra iväg om det krävs bussresor, långpromenad eller om det kostar pengar.

• PinkSugar

Fritids var ju som roligast under sommaren. Min skolas fritids hyrde in sig i en stuga som låg precis bredvid en minigolfbana och kommunala badhuset. Varje dag det var fint väder fick vi gå till badhuset drygt 2 timmar på eftermiddagen. Var någon deal uppgjord att vi på fritids gick in för halva priset. Kostade mellan 6-8 kronor per barn. 

• Penida
    Gladskit skrev 2015-08-06 12:26:10 följande:
    Fast det här med "alla andra" och "väldigt utmärkande" är knappast något som barn själva reflekterar över.
    I alla fall inte min son, han skulle aldrig kunna vara så kategorisk eller beräknande när han tänker på andra barn och deras eventuella semesterar.
    ..." ah men vänta nu, är Ida här den här veckan också... och förra... då betyder det att hon inte har varit ledig mer än två veckor i sommar"....
    Barn tänker inte så.

Utan det är väl möjligtvis som vuxna som kan tänka på det viset. Sen väljer man ju själv hur pass mycket någon annans semesterplanering har med en själv att göra? Jag vill fortfarande tro att man gör det allra bästa man kan för sina barn.
    Jag tror att du har rätt i det. Jag ser det inte alls hos mina barn eller hos deras kompisar heller. Det är inte mer än "jaha" om de frågar om någon vill leka och denne är på fritids när de är lediga, nästa vecka är den andre kanske där. Det finns så många som inte har sin semester under sammanslagningen men har semester för det ändå. Jag jobbar själv inom psyk och flera av mina kollegor har semester nu men jobbade något under sammanslagningen.  Det är möjligt att vi har tur men det finns alltid välkända pedagoger och att bästa kompisen är hemma gör inte så mycket, då leker de med någon annan. Jag vet inte om det spelar in att vi bor i en liten stad med en skola för barn i förskoleklass till trean (japp:)) så ungarna känner ju ofta barnen som går på andra fritids på ett eller annat sätt så att det inte är kompisen från fritids A som de själva går på spelar mindre roll för de är inte främlingar i vilket fall. Nu är våra barn rätt öppna sådär, åker vi till nån okänd camping t.ex hittar de något att leka med. Barn är givetvis olika och om jag inte ska sväva ut och utgå från mig själv och min verklighet tänker jag väl att det visst kan vara som Alexi skriver men generellt sett tror jag inte barn reflekterar över det där särskilt mycket som du säger, är barnet i en liten grupp som här togs som exempel orolig för att det är ensamt barn från sitt fritids och inte känner de andra barnen har förhoppningsvis pedagogerna verktyg att hjälpa detta och med en liten grupp större möjlighet till det och barnets oro handlar ju inte om huruvida det har semester samtidigt som någon annan om man tänker ett steg längre utan om att det har svårt för situationer det är ovant vid. Därför blir det tokigt att säga att det är synd om barn (som en generell slutsats) när den där oron kanske inte alls märks hos en majoritet.
    Det viktiga tycker jag är att barn gärna har en sammanhängande ledighet. När det är tror jag inte ur barnets synvinkel är lika viktigt generellt sett men jag har också varit den där föräldern som gjorde allt för att inte ha ungarna på dagis under sammanslagningen, i efterhand ser jag ingen nytta i det för de har det inte dåligt, här i alla fall.

Här badar fritidsbarnen. Mina var iväg både igår och idag.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Kobia skrev 2015-08-06 11:49:51 följande:

Beror väl lite på hur man bor också, i villa och glest med barn eller lgh där det bor fler. Så dom inte blir asociala.

Vi har en unik bantillsyn i Sverige?

Dumheter. Det handlar väl snarare om att de föräldrar som inte bor där det är spontan lek inte ger sin barn möjlighet att leka med andra barn.
    Avskyr CIO-metoder
  • Regndamen
    Kobia skrev 2015-08-05 12:03:19 följande:

Det viktiga är att få leka med andra barn ute, inte sitta hemma vid datorn/med plattan. Här har dom hittat på kul vi knappt känt till, åkt båt och gått på museum jag aldrig hört talas om.

Vårt barn får leka med andra barn. Hen går ut själv till sina kompisar.
Svar på tråden Inget barn på Fritids under Juli eller nu?