• tusanlovekingen

Min mamma är ett kontrollfreak

Jag är 21 år, och är extrem-sladdis. Alltid varit yngst, mest bortskämd och mått mest psykiskt dåligt: b.la. anorexi, självskadebeteende, utfrysning av äldre syskon samt mobbad i alla de åren jag har gått i skolan. Gått igenom en rad större operationer också för min vissa kroppsdelar har växt mer än andra.

Men jag börjar få nog nu av min mamma. Hon ska bestämma när jag ska jobba(aldrig jobbat förut då mina föräldrar har betalat allt), hon ska bestämma hur längd jag ska vara ute om lördagkvällar, hon ska ha all koll vilka jag umgås med(och de inte duger till hennes krav får jag absolut inte umgås med dem), jag får inte ha min smak av pojkvänner, utan de skall också falla in efter hennes tycke och tänke = "vad som skulle passa mig" = enligt henne.

Även fritid har hon mer eller mindre valt, då jag har håller på med hästar sedan barnsben. När jag ville sluta blev hon förbannad och "oförstående", då hon har ju lagt med på mycket pengar och tid på mig och mitt intresse. Hon antyder att hon gör ALLT för att jag ska m bra, och att vi ska vara en sådan himla fin familj.

Jag har brutit kontakten med mina systrar(som nästan är jämngamla), då de antyder att jag är mammas lilla gulle-tös och är avundsjuka = fryser ut mig.

Dags att flytta, tänker ni? Jo, men jag har fortfarande häst, knappt någon inkomst(sommarjobbar timtid på resturang) och har inte råd med lägenhet. De utbildningarna jag söker på universitet kommer jag inte in på, annars hade jag flyttat av en "bra" anledning.

HUR ska jag gå till väga?!? Hon får mig att må så fruktansvärt dåligt, får skuldkänslor för att jag ALDRIG är tillräcklig för henne, och kan inte prata med någon som helst i familjen, och ingen av de vänner jag umgås med jag är tillräckligt nära för att kunna prata djupare saker med. Pappa är endast på "hennes sida", då hon annars skäller ut honom och jämrar sig att alla går emot henne, så han vågar inget annat. Och tro mig, för har verkligen försöka att byggt upp relationen mellan både mina syskon och mina föräldrar överlag.

Detta plus att jag har en lättare variant av PMDS.

Mer än gärna tacksam för råd!!

• Svar på tråden Min mamma är ett kontrollfreak
  • sextiotalist

Jag tycker du ska ta kontakt med någon familjerådgivning för att få hjälp med en strategi.

Hästen? Kan du inte fixa en fodervärd till den.

Ta även kontakt med en studievägledare och glöm inte att göra högskoleprovet

• silvergirl

Din mamma är en narcissists. Detta ganska vanligt. Förmodligen har inte heller dina syskon mått bra, och det har förstört alla era inbördes relationer sins emellan.

Du har två val som jag ser det, antingen minska ned kontakten med mamma till nästintill obefintlighet. Eller hitta en strategi där det hon säger och gör går förbi dig men inte in i dig.

Oavsett kan samtalsstöd vara till hjälp. Att prata med någon som direkt ser din mammas personlighetstyp och ger dig stöd i dina känslor borde vara till hjälp.

Flytta oavsett om du kommer in på skolan. Du är vuxen och när du vill flytta bedtämmer bara du. Om du vill rida bestämmer bara du, vilka pojkvänner du ska ha bestämmer bara du.

När du flyttat kanske du kan bygga en annan kontakt med din far och dina barn?

Jag vet att det inte är så här enkelt, du kommer behöva år på dig innan du känner att du är stark och styr själv över dina val. Om du väljer att inte säga upp kontakten med din mamma, se till att få vara helt ifred i alla fall ett tag. Åk som aupair till USA elr nåt och se till att ni knappt ens har tlfnkontakt. Vem vet, du kanske kommer tillbaka med ett par helt nya ögon när du betraktar din mamma

• DickRex

Ett försäkringsbolag lägger inte skulden på dig för att din cykel stjäls bara för att du har ett icke godkänt lås, men du får ändå bära ett visst ansvar. På samma sätt är det här, din mamma gör säkert "fel" på några sätt (du är 18 år t.ex) men samtidigt förser hon dig med mat och tak över huvudet, och du är ju trots din ålder inte kapabel att ta hand om dig själv. Så din mamma agerar både rätt och fel, men här handlar det inte primärt om rätt eller fel, utan om att det ska funka för er båda. Ni behöver prata med någon utomstående.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (plugga och flytta)

om du vill plugga men inte kommit in på det du vill, sök enstaka kurs som du kommer in på, ha det som anledning att flytta, kör den kursen en termin så söker du andra utbildningar till terminen efter. Då har du anledning att flytta. Säg att du vill jättegärna läsa just den kursen du kommit in på 

• Anonym (Jbm)

Men snälla någon. Du är vuxen. Flytta! Vad ska du bo hemma för? Börja plugga om inte jobben finns. Du kommer vara så bitter på både din mor och dig själv om du inte drar. Hur kan du ens acceptera att hon detaljplanerar ditt liv på det där sätter? Är du skolexemplar av söndercurling? Oavsett så har även DU ansvar för detta, eller rättare sagt; ditt eget liv. Du kan inte bara skylla på din morsas överbeskyddande. Det där är bara oattraktivt. Vad säger dina vänner? Folk omkring dig? Skäms du inte över din egen tillvaro tillräckligt mycket för att ta tag i det?

Hårda bud kanske, men du är inget omyndigt barn utan en vuxen kvinna.

• Anonym (Jbm)
    Anonym (plugga och flytta) skrev 2015-08-02 10:38:41 följande:

om du vill plugga men inte kommit in på det du vill, sök enstaka kurs som du kommer in på, ha det som anledning att flytta, kör den kursen en termin så söker du andra utbildningar till terminen efter. Då har du anledning att flytta. Säg att du vill jättegärna läsa just den kursen du kommit in på 

Hon ska inte behöva förklara någonting utan leva sitt eget liv. Det låter som att hon, likt en tioåring, ska be snälla mamma och pappa tillåta henne att få åka och plugga det hon vill.
  • Ego Lovers

Dags att växa upp och ta ansvar över ditt egna liv. Självklart blir din morsa förbannad på dig då du utnyttjar henne ekonomiskt. Hon bestämmer över sina pengar och över sitt hus. Jag vill inte heller att folk springer ut och in i huset nattetid för det väcker mig. När jag lägger mig vill jag veta när sista personen tänker komma hem så jag slipper ligga vaken. Helst att alla kommer samtidigt och att vi bestämt en gemensam tid som passar oss alla. Hästen! Äger du den eller vem står som ägare? Isf får du sälja den eller låta ägaren ta hand om den. Har du ingen inkomst har man inte råd att ha så pass dyra djur i drift. Det kanske du skulle förklara för din mamma. Och snälla skaffa dig ett jobb. Du kan sätta upp dig i vikariepoolen i din kommun och arbeta på förskolor, äldreboenden och gruppboenden när den ordinarie personalen är sjuka. Vet de som arbetar inom vikariepoolen som arbetar heltid.

Svar på tråden Min mamma är ett kontrollfreak