• Tapas2000

Jättetrött 3,5-åring vaknar tidigt

Hej!

Mitt barn som är fött dec 2011 har alltid varit både en tröttis och en "Skalman" med mat- och sovklocka. I februari/mars började barnet vakna vid 5-tiden i stället för 6:30 och vi tog då bort dagsömnen. Till en början fungerade det finfint och vi var tillbaka till 6:30 och ibland tom 7:15. Nu börjar vi glida tillbaka till 5 igen men det funkar inte för barnet är ett ras på dagarna. Barnet vill bara sitta i mitt knä, suga tumme och har inte ork till någonting.

Under samma tidsperiod har vi även kommit in i "kan själv" och barnet slutade även självmant med blöja. Det händer otroligt mycket i utvecklingen på en gång och barnet skulle verkligen behöva sova mer men hur? Barnet somnar vid 19:15-19:30, har beckmörkt i sitt rum och har en fläkt igång för att "sudda ut" störande ljud. Tidigare har barnet legat och mornat sig tills vi kommit in (lyx, jag vet) men nu stiger barnet upp direkt när ögonen öppnas och går och klär på sig själv. Självständigt javisst - men alldeles för tidigt på morgonen för sitt eget bästa.

Jag har ett par funderingar som jag gärna bollar.

1. Enligt 1177 växer barn mest på våren pga solljuset. Kan det vara växtvärk som pirrar i kroppen på barnet och gör att det är svårt att ligga länge i sängen? Vi har försökt fråga men barnet säger att allt känns bra.

2. Kan en klocka vara till hjälp? Barnet är väldigt intresserat av tid. Någon som har erfarenhet av det?

Tacksam för tips och ideer för vi gnäller bort sommarlovet...

• Svar på tråden Jättetrött 3,5-åring vaknar tidigt
  • Anna74a

Jag har en snart treåring och i hans fall fungerar det att han sover på dagen en stund ifall han är extra trött, för att nästa dag vara vaken hela dagen.
    Försöker att läsa av honom och anpassa.

• Tallen

Vår son började också vakna tidigare i den åldern så jag köpte en klocka som
    visar när det är dags att sova och när det är dags att gå upp. Började med att ställa den på en 15-30 minuter senare än vad han brukade vakna och sköt sedan gradvis framåt med tio minuter tills vi hamnade på en mer human tid. Sa till honom att om stjärnorna fortfarande var upp så var det inte dags att stiga upp- antingen försöka somna om eller stanna i sängen (läsa etc) och ta det lugnt tills solen gick upp.
    gro.co.uk/gro-clock

• En blå giraff

Men kanske behöver ni återgå till dagsömn igen om han vaknar så tidigt? Min 4-åring vaknar ibland kl 5 och han måste sova på dagen en stund dessa dagar även om han inte gör det i vanliga fall. Så jag tror man får vara flexibel där. Alternativt är att lägga barnet ännu tidigare på kvällen, kanske redan vid 18. Jag har fått göra det i perioder med mina barn eftersom de vaknat kl 5 oavsett läggtid. Då är ju enda sättet att få till mer sömn att de lägger sig jättetidigt på kvällen.... Ganska skönt också med lugna kvällar Glad

• Tapas2000

Tack för svaren! Jag får ta mig i kragen och våga lägga barnet tidigare. Har tänkt att uppvaknandet blir vid 4 då men det kanske inte funkar så. Dagvila hade jag gärna kört på men det vill barnet inte gå med på och det är ju svårt att tvinga någon till sömn.

@Tallen: Jag ska definitivt testa en sån klocka!

Svar på tråden Jättetrött 3,5-åring vaknar tidigt