• Gert

Vad händer när S inte är största parti längre?

Socialdemokraterna har varit det största partiet sedan andrakammarvalet i Sverige 1917. Det är snart 100 år sedan.

Vad händer när S inte längre kommer vara det största partiet?

Det finns bara två partier som kan ta över efter S och det är Moderaterna och Sverigedemokraterna. Jag tippar att det blir SD som tar över eftersom de står närmare Socialdemokraterna än vad Moderaterna gör.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad händer när S inte är största parti längre?
  • Anton Chigurh
    Nerfherder skrev 2015-07-20 10:28:25 följande:
    Jag har hört att det ska åska här idag
    Hört eller sett !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Nerfherder
    Anton Chigurh skrev 2015-07-20 10:29:37 följande:

Hört eller sett !!!

Hört det på tv och sett på väderkartan...
  • Nerfherder
    Anton Chigurh skrev 2015-07-20 10:29:13 följande:

Kill Bill är sketabra, fast ettan är bäst, men Taken 3 ÄR bra, du har inte rätt inställning till Action-film. Din inställning till riktig Action-film suger stenhårt, Nerf, du måste nyansera dig lite, se det goda i livet. Typ mellanmjölk och O´boy. Och RIKTIG Action.

Taken 3 suger eftersom Liam Neeson börjar bli lite för gammal för såna roller. Går på autopilot genom hela filmen. Forrest Whitaker ser mest trött ut. Återigen läste du inte inlägget, det var nr ett.
  • Anton Chigurh

Jag måste gå å skita, hoppas jag är ursäktad, Nerf !!!

Sen måste jag duscha, inte för att jag nyss har sketet utan för att jag skall träffa den mest UNDERBARA kvinna som gud har skapat. Min HjärtakvinnaHjärta. Hon är en gudinna. I ordets rätta bemärkelse.

Ha en skön dag, Nerf. Vi hörs vad det lider.

Jag skall kolla på Hunger Games som nästa projekt, alla filmerna som kommit ut hittills, jag har läst böckerna, så nu är det dags för filmerna. Synd att den sista delen inte kommer förrän november, men men. Shit happens. Typ.

Kram //Anton dance.gif

• Nerfherder
    Anton Chigurh skrev 2015-07-20 10:35:57 följande:

Jag måste gå å skita, hoppas jag är ursäktad, Nerf !!!

Sen måste jag duscha, inte för att jag nyss har sketet utan för att jag skall träffa den mest UNDERBARA kvinna som gud har skapat. Min kvinna. Hon är en gudinna. I ordets rätta bemärkelse.

Ha en skön dag, Nerf. Vi hörs vad det lider.

Jag skall kolla på Hunger Games som nästa projekt, alla filmerna som kommit ut hittills, jag har läst böckerna, så nu är det dags för filmerna. Synd att den sista delen inte kommer förrän november, men men. Shit happens. Typ.

Kram //Anton 

Ha det så bra, hälsa fröken höger från mig.
  • Anton Chigurh
    Nerfherder skrev 2015-07-20 10:35:51 följande:
    Taken 3 suger eftersom Liam Neeson börjar bli lite för gammal för såna roller. Går på autopilot genom hela filmen. Forrest Whitaker ser mest trött ut. Återigen läste du inte inlägget, det var nr ett.
    Du skall inte vara så petig, Nerf, alla kan inte vara som Jeremy Renner, Liam gör det skitbra. 

Forest Whitaker ser alltid trött ut !!!

Nu MÅSTE jag gå å skita.

Hörs Nerf.....
  • Anton Chigurh
    Nerfherder skrev 2015-07-20 10:37:40 följande:
    Ha det så bra, hälsa fröken höger från mig.
    Min kvinna finns på riktigt, det tror jag du vet.shiny.gif

(Nu skiter jag snart ner mig !!! )
  • Nerfherder
    Anton Chigurh skrev 2015-07-20 10:40:55 följande:

Du skall inte vara så petig, Nerf, alla kan inte vara som Jeremy Renner, Liam gör det skitbra. 

Forest Whitaker ser alltid trött ut !!!

Nu MÅSTE jag gå å skita.

Hörs Nerf.....

Visst. Igen. Glöm nu inte att hälsa fröken höger.
  • familjenstyg
    Nerfherder skrev 2015-07-20 10:42:41 följande:
    Visst. Igen. Glöm nu inte att hälsa fröken höger.
    Eftersom hon är en kär gammal bekant till dig?
  • Nerfherder
    familjenstyg skrev 2015-07-20 11:27:16 följande:

Eftersom hon är en kär gammal bekant till dig?

Anton skulle ju träffa sin kvinna, så jag tyckte det var en lämplig hälsning.
  • Ronga

Förändringar behöver inte alltid vara dåligt. Så länge det inte är SD som står som segrare. Eller SD kan funka, bara man finslipar på partiet lite.

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Nerfherder
    Ronga skrev 2015-07-20 12:43:51 följande:

Förändringar behöver inte alltid vara dåligt. Så länge det inte är SD som står som segrare. Eller SD kan funka, bara man finslipar på partiet lite.

Lite. Behövs nog en blåslampa, minst.
  • Oerjan Lax
    Nerfherder skrev 2015-07-20 09:43:30 följande:

Läs mitt inlägg igen, och kalla mig inte Nerf, ok?

Du är så lättstött, Nerf!
  • Nerfherder
    Oerjan Lax skrev 2015-07-20 14:53:15 följande:

Du är så lättstött, Nerf!

Jasså, det tycker du, Laxen.
  • Flash Gordon
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-20 01:57:02 följande:
    Sverige har endast varit en enpartistat vid två tillfällen: 1940-1944 och 1968-1970.
    Nja, inte ens då - om vi ska vara noga.

Däremot har sossarna länge, länge varit så förlamande dominanta att det inte så sällan i praktiken varit en enpartistat där sossarna liksom tagit över hela maktapparaen, från formella politiker till tjänstemannautövandet, och definitivt har det mentalt känts som en enpartistat.

På riksnivå har detta luckrats upp en del men på lokalnivå är det fortfarande många kommuner och landsting som fungerar som enpartivälde.

Av det skälet skulle jag gärna, gärna se S som tredje största parti under åtminstone några mandatperioder. Sverige behöver komma loss ur sosse-fieringens grepp.
  • Flash Gordon

Ensak som kommer att hända är att en massa S-politiker och politiska tjänstemän kommer att behöva leta nya jobb.

S kommer också att förlora en massa partistöd.

Om samtidigt SD och M växer inom LO-leden så att s blir i minoritet där också kan man börja fundera på om LO verkligen kommer att kunna fortsätta vara en anturlig del av S i form av finansiering och hjälp vid valkampanjer.

• Gert
    Flash Gordon skrev 2015-07-20 21:47:22 följande:

Ensak som kommer att hända är att en massa S-politiker och politiska tjänstemän kommer att behöva leta nya jobb.

S kommer också att förlora en massa partistöd.

Om samtidigt SD och M växer inom LO-leden så att s blir i minoritet där också kan man börja fundera på om LO verkligen kommer att kunna fortsätta vara en anturlig del av S i form av finansiering och hjälp vid valkampanjer.

Tror du verkligen att S-politiker kommer leta nya jobb? Jag gissar på att de kommer ta ut pension och bidrag.

Alla partier kommer förlora partistöd utom SD. 

M växer väl inte inom LO? I alla fall inte lika mycket som SD. Förhoppningsvis avgår Karl-Petter Thorwaldsson eller ännu hellre får sparken.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-07-20 21:52:30 följande:
    Tror du verkligen att S-politiker kommer leta nya jobb? Jag gissar på att de kommer ta ut pension och bidrag.

Alla partier kommer förlora partistöd utom SD. 

M växer väl inte inom LO? I alla fall inte lika mycket som SD. Förhoppningsvis avgår Karl-Petter Thorwaldsson eller ännu hellre får sparken.
    Tja, den arbetslöse S-politikern som är 30+ kommer inte att ha så mycket till val. Visserligen är "Rörelsen" stor men sååå himla många positioner som rektor för någon S-märkt folkhögskola finns det inte att dela ut.

Det skulle vara väldigt "intressant" att få se folk som gjort politiken till sitt yrke och sin karriär helt plötsligt stå utan det folkliga stöd som behövs för att få behålla sin position.

M har vuxit inom LO. SD växer säkert fortare. Det intressanta är om S kommer i minoritet inom LO. Vilka väljs till lokalombud då? Vem väljs till förbundsorförande då? Hur ställer sig en eventuell ny regim inom LO till det oreserverade stödet till just ett parti?

• m8r9a1j2
    Flash Gordon skrev 2015-07-20 21:39:20 följande:

Nja, inte ens då - om vi ska vara noga.

Däremot har sossarna länge, länge varit så förlamande dominanta att det inte så sällan i praktiken varit en enpartistat där sossarna liksom tagit över hela maktapparaen, från formella politiker till tjänstemannautövandet, och definitivt har det mentalt känts som en enpartistat.

På riksnivå har detta luckrats upp en del men på lokalnivå är det fortfarande många kommuner och landsting som fungerar som enpartivälde.

Av det skälet skulle jag gärna, gärna se S som tredje största parti under åtminstone några mandatperioder. Sverige behöver komma loss ur sosse-fieringens grepp.

Inget av det du säger går emot den typ av demokrati vi har i detta land. Du du försöker säga är att du inte tycker om sossarna, det är en helt annan sak.
  • Flash Gordon
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-21 01:19:40 följande:
    Inget av det du säger går emot den typ av demokrati vi har i detta land. Du du försöker säga är att du inte tycker om sossarna, det är en helt annan sak.

Framförallt gillar jag inte det grepp Socialdemokraterna har haft på Sverige.

Ett Sverige där du inte kunde/kan få kommunala toppjobb, eller ens medelhöga tjänstemannajobb, utan rätt partibok. Där partivänner gynnar partivänner, skandaler tystas ned och folk ges nya positioner någon annanstans i maktapparaten (den sk ?Rörelsen?) om det verkligen sket sig. Korruption på alla nivåer. Makten sågs som självklart tillhörande ett enda parti (och inte folket).

En gång i tiden var alla LO-medlemmar tvångsanslutna till det socialdemokratiska partiet och ingen i det Socialdemokratiska partiet, eller i LO, tyckte det var det minsta konstigt eller potentiellt odemokratiskt. ?För det facklig-politiska samarbetets bästa?, som det hette. Det upphörde inte förrän 1991. Till och med Berlinmuren och kommunismen hann falla innan dess.

Det är detta onda, mörka imperiums fall jag firar den dagen S inte längre är det största partiet.

Svar på tråden Vad händer när S inte är största parti längre?