• Rosaelefanten

Tips för att amma "länge"

Min son börjar nu närma sig 5 månader och folk runt omkring börjar trappa ner amningen vilket ger mig lite halvt panik, jag vill inte det än! Vill amma till han är i alla fall 1,5. Men vad bör jag komplettera med, vad kommer han "sakna" näringsmässigt? Han får små små smakprov av frukt, potatis, grönsaker och rån men långt ifrån varje dag.

Det är så svårt att fråga på BVC för vi har inte riktigt samma syn på det.

Ge mig era bästa tips!

• Svar på tråden Tips för att amma "länge"
  • SSL

Vet du, du har helt rätt. Jag var själv inne och läste att dom har ändrade rekommendationer. Undrar när dom ändrat detta?

Jag har läst det på andra ställen också men minns ej vart då det var ett tag sedan. Ber om ursäkt. Jag kommer dock tänka likadant med fortsatta barn. Bröstmjölk huvudsakliga födan upp till 1 års ålder. Förresten så kan man ju tänka som så att om man ammar /ger ersättning mer än man ger fast föda är det ju den huvudsakliga födan. Då stämmer ju detta som dom skrev om att så småningom vid 10-12 m. ålder att det "behövs" 2 huvudmål om dagen ect

Är trött nu därför skriver jag lite krångligt.

• SSL
    pigglet skrev 2015-07-23 20:36:10 följande:

Jag är inte så duktig på att googgla, men visst är who:s rekommendationer att man ska helamma 6 månader, sedan ska bröstmjölken gärna utgöra en del av näringen tills barnet är 1, gärna 2, år?

Enligt who sist jag läste, delamning 2 år eller längre ja.
  • telly
    SSL skrev 2015-07-23 17:49:34 följande:

Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?

Du är inte orolig för att ditt barn fortsätter vara pluttig med maten och äta dåligt av förmån till bröstet?
  • pigglet
    SSL skrev 2015-07-23 22:50:31 följande:

Vet du, du har helt rätt. Jag var själv inne och läste att dom har ändrade rekommendationer. Undrar när dom ändrat detta?

Ingen ändring av who:s rekommendationer, eller livsmedelsverkets, sedan 2003. Så vitt jag vet. Livsmedelsverket är jag helt säker på, och de kom efter WHOs tror jag bestämt.
  • TreFantastiskaBarn

Vilken stress runt dig! Jag helammar till åtta månader därefter blw (barnet äter själv) kombinerat med fri amning. Matintaget ökar i lagom takt men även fri amning samtidigt. Ammade förra barnet till 2,5 år och nuvarande minsting är 2,5 år utan planer på att sluta.

• SSL
    telly skrev 2015-07-25 16:03:46 följande:

Du är inte orolig för att ditt barn fortsätter vara pluttig med maten och äta dåligt av förmån till bröstet?

Haha! Varför skulle jag vara det? 1 avokado till frukost, fullt mål hemlagat till lunch och middag och frukt däremellan är inte lite för en 12 månaders? Hon är jätteduktig på att äta. Att hon ammar varannan timme är bra för henne. Jag går helt efter henne när det gäller amningen och det kommer vi fortsätta med. Hon växer så det knakar, är frisk och supersmart
  • MammAmma
    SSL skrev 2015-07-25 21:14:55 följande:

Haha! Varför skulle jag vara det? 1 avokado till frukost, fullt mål hemlagat till lunch och middag och frukt däremellan är inte lite för en 12 månaders? Hon är jätteduktig på att äta. Att hon ammar varannan timme är bra för henne. Jag går helt efter henne när det gäller amningen och det kommer vi fortsätta med. Hon växer så det knakar, är frisk och supersmart

• SSL
    pigglet skrev 2015-07-25 21:04:43 följande:

Ingen ändring av who:s rekommendationer, eller livsmedelsverkets, sedan 2003. Så vitt jag vet. Livsmedelsverket är jag helt säker på, och de kom efter WHOs tror jag bestämt.

Ok. Jag ska kolla upp det.
  • telly
    SSL skrev 2015-07-25 21:14:55 följande:

Har själv en 7-månaders som precis kommit igång med mat. Men jag ammar ungefär varannan timme dagtid och tolkar det som att det därför är för lite mat att tala om än eftersom amning behövs för mättnaden. Kände spontant att det lät som att den (din) ettåringen behöver större portioner för att inte behöva komplettera med mjölk. Trodde en ettåring behövde mer mat ifall hon/han blir hungrig efter bara två timmar? Men funkar det för er så
  • MammAmma
    telly skrev 2015-07-26 00:23:42 följande:

Har själv en 7-månaders som precis kommit igång med mat. Men jag ammar ungefär varannan timme dagtid och tolkar det som att det därför är för lite mat att tala om än eftersom amning behövs för mättnaden. Kände spontant att det lät som att den (din) ettåringen behöver större portioner för att inte behöva komplettera med mjölk. Trodde en ettåring behövde mer mat ifall hon/han blir hungrig efter bara två timmar? Men funkar det för er så

Fast barn ammar ju inte bara för hunger.
  • SSL
    telly skrev 2015-07-26 00:23:42 följande:
    Hon kan äta hur mycke som helst och ändå ta bröstet efter maten. Tyckte att det var jättemärkligt i början men nu är jag van. Som sagt så går jag efter mitt barn. Jag vet att hon får i sig precis det hon behöver. Hon äter själv och jag hjälper till att mata ibland och hon visar tydligt att hon är mätt. 250-300 g mat är inte lite kära du. Och min bröstmjölk är väldigt fet. 5 min varannan timme har hon diat sedan hon var 2 månader och hon ligger över medelkurvan. Varför skulle jag ändra på något som jag ser funkar så bra. Hon är rund och go men inte fet och mår super. Dessutom är hon ju inte hungrig varannan timme men hon diar i 5 min när jag varannan timme erbjuder. Både hon och jag är jättenöjda och jag har inga problem med att amma henne så ofta. Amning är mer än mat också 
  • telly
    MammAmma skrev 2015-07-26 07:22:27 följande:

Fast barn ammar ju inte bara för hunger.

Nej, så är det ju.
  • TreFantastiskaBarn

Rekommendationerna från Livsmedelsverket ändrades mellan okt 03 och maj 05. Första barnet var rekommendationerna smakportioner från fyra månader, när mitt andra föddes var det sex månader som gällde. Bland annat pga WHOs rekommendationer. Säkert annat som ändrades på en gång :).

• pigglet
    TreFantastiskaBarn skrev 2015-07-26 18:44:45 följande:

Rekommendationerna från Livsmedelsverket ändrades mellan okt 03 och maj 05. Första barnet var rekommendationerna smakportioner från fyra månader, när mitt andra föddes var det sex månader som gällde. Bland annat pga WHOs rekommendationer. Säkert annat som ändrades på en gång :).

Födde mars 04, då var rekommendationerna ändrade. Så då kan vi lokalisera de ändrade rekommendationerna till någon gång mellan oktober 03 och mars 04. Glad
  • Lemt77

Min sista ville inte börja äta så henne helammade jag tills hon var 8 månader, sen började jag göra egen mat till henne och sakta men säkert började hon äta.. Är bebisen nöjd och får i sig tillräckligt så ska du inte känna någon stress innan 1 år. Jag delammade mitt första tills hon var 14 månader sen blev hon nästan jobbig å amma, ville ibte göra annat om natten så jag slutade. De andra 3 har slutat nästan naturligt runt året.

Svar på tråden Tips för att amma "länge"