Ful Anka skrev 2015-07-14 10:59:36 följande:
Utan kommunalt vatten undrar jag verkligen om detta hus är så mycket att strida om? Är det inte bara att gå och inte vända sig om??
Vadå vad har det med kommunalt vatten att göra,det finns fastigheter värda många dubbelsiffrigt miljonbelopp som har enskilt VA, det har väl inte något med värdet av fastigheten, utan vart det ligger någonstans ....
Nu dessutom har ju han lån, som han är solidariskt ansvar för på fastigheten, så han kommer ju inte undan betalningskravet på huset om exfrun vägrar betala på lånen.
TS, om det finns gåvobrev antar jag att ni inte köpte gården? Eller köpte det under taxeringsvärdet, vilket eg blir till nackdel för er om anskaffningsvärdet för er svärmor en gång i tiden är betydligt mindre än det ni gett till henne, eftersom det är hennes anskaffningsvärde ni måste gå efter om det räknas som gåva.
Står ni båda som ägare eller bara din ex-fru?
Man kan göra förbehåll att en försäljnings måste godtas så länge gåvogivaren är i livet, dock vet jag inte om ni både står som ägare om det är möjligt, eller bör isf gå att få jämkat.
Det går inte att skriva över fastigheten på din ex-fru och hon samtidigt tar över alla lån?. Har ni fått fastigheten i gåva bör det ju finnas bra utrymme på fastigheten för henne att säkra upp lånedelen mot banken, om du säger att den stigit så mycket i värde. Så får du strunta i den vinst ni skulle gjort vid en riktig försäljning. Det är ju ändå en fastighet i gåva från hennes mamma och den största delen av vinsten bör väl ändå hamna hos henne .