• Visflicka

Tips på kall barnmat för ex. resor?

Hej alla småbarnsföräldrar!

Jag har en dotter på åtta månader som jag nu slutat amma helt och som jag lagar barnmat till. I sommar kommer vi åka på lite utflykter och jag funderar på vad man kan laga för mat att ha med som lunch till henne som är kall? Förutom fruktpure såklart. Färdig barnmat på "tub" finns ju. Men om man vill laga själv? Morötter kanske man kan ha kalla men mer?

• Svar på tråden Tips på kall barnmat för ex. resor?
  • Trippelmamma76

Ett annat tips är väl att skaffa en liten mattermos. Finns bla i friluftsbutiker och på nätet. Den kan du ju lägga varm (eller kall) mat i. Annars så tycker jag faktiskt att färdiga barnmatsburkar är bäst på utflykt för då finns ingen risk för bakterietillväxt. I så fall ha hett vatten i termosen och släpp i burken fem minuter innan servering. Har vi haft på resa. Jättesmidigt!

• Dijon

Det finns ju massor av vanlig mat man kan äta kall, köttbullar,pannkaka,potatis,pasta,ärtor....ja det mesta egentligen om det är tillagat innan.

• Dockan

Vår son äter alltid sin hemlagade puré kyöskåpskall.... Så korta turer tar vi kylväska med klamp och låter burken vara lite fryst. Han gillar dock kall mat och äter ofta dåligt om vi behöver värma.

Annars blir det köpeburk.

Testa att ge den maten du brukar ge henne, kall? Funkar det så kör på den. :)

• scanmia

Bananer och avokado. Färdigförpackade och klara. Bara att skala och servera i små tuggor eller skrapa/repa till lagom mosig konsistens.

• Visflicka

Tack för alla tips! Jag hade gärna haft med mig färdig barnmat men jag har provat så många olika "industri-barnmats-puréer" och hon vill bara ha min hemlagade :)
    Frukt vet jag såklart att det går att ta med men det blir ju ingen riktig lunch.
    Mattermos tål att funderas på även om bakterietillväxten ju kan vara större.
    Men kall pasta och köttbullar kanske går bra. Det är ju vad jag själv tänker ta med. Tänkte liksom inte på att man kunde ta det till henne med. Men vet inte hur bra puré det blir når man mixar? Frågan är om hon äter det kallt, men får väl testa hemma först eller ta med en banan i nödfall :P

• elyse

Snabbmakaroner och majs. Är min dotters favoritmat.

• Visflicka
    Natulcien skrev 2015-06-24 21:17:32 följande:

Ersättning? Finns ju på tetra som kan ätas ovärmd.

Nejdu, det gillar hon inte :)
  • Visflicka
    elyse skrev 2015-06-24 21:21:37 följande:

Snabbmakaroner och majs. Är min dotters favoritmat.

Kan man purea pasta bra?
  • MrsP79
    Visflicka skrev 2015-06-24 21:31:19 följande:

Kan man purea pasta bra?

Risoni behöver man inte purea, de är små som riskorn!
  • elyse
    Visflicka skrev 2015-06-24 21:31:19 följande:

Kan man purea pasta bra?

Det kan man.
  • pigglet

Älska våra mattermosar!

När barnen var små fyllde vi dem med kokande vatten hemma, ploppade ner en burk 5 minuter och sedan var det bara servera lagom varm mat. Ingen bakterietillväxt.

Nu använder vi dem hela familjen, året om. På stranden, Gröna Lund, slalombacke, skogen, badhus - you name it. All mat funkar utmärkt. Och visst - väntar man många timmar med att äta så hinner det säkert växa bakterier. Vi hettar upp termosen med kokande vatten en stund innan vi lägger i den heta maten, ag skulle säga att efter 3 timmar håller maten fortfarande sådär 70 grader (lite beroende på vad det är för mat. Sås/soppa är hett länge, pasta svalnar fortare...)

• Monkii
    pigglet skrev 2015-06-24 22:18:09 följande:

Älska våra mattermosar!

När barnen var små fyllde vi dem med kokande vatten hemma, ploppade ner en burk 5 minuter och sedan var det bara servera lagom varm mat. Ingen bakterietillväxt.

Nu använder vi dem hela familjen, året om. På stranden, Gröna Lund, slalombacke, skogen, badhus - you name it. All mat funkar utmärkt. Och visst - väntar man många timmar med att äta så hinner det säkert växa bakterier. Vi hettar upp termosen med kokande vatten en stund innan vi lägger i den heta maten, ag skulle säga att efter 3 timmar håller maten fortfarande sådär 70 grader (lite beroende på vad det är för mat. Sås/soppa är hett länge, pasta svalnar fortare...)

Hur blir det om man har en frusen plastlåda med mat som man låter halvtina i väska några timmar sedan ploppar ner i hett vatten i mattermos?
  • Visflicka
    pigglet skrev 2015-06-24 22:18:09 följande:

Älska våra mattermosar!

Jo det är klart att om man bara har hett vatten i en mattermos och pluppar ner en burk färdiglagad mat och sen låter henne äta den direkt blir det ju inga bakterier. Tänkte inte på att man kunde använda den som micro liksom :p Det låter faktiskt helt suveränt :) enda problemet är att när tösen blir hungrig så blir hon verkligen HUNGRIG (lik sin mor). Och de där fem skälvande minuterna innan maten är klar kan vara jobbiga :P men man får laga maten i tid :)
  • pigglet
    Monkii skrev 2015-06-24 22:50:11 följande:
    Hur blir det om man har en frusen plastlåda med mat som man låter halvtina i väska några timmar sedan ploppar ner i hett vatten i mattermos?
    Är den fortfarande frusen/kall så tar det längre tid att värma den. Är den genomfrusen så kan det kanske bli svårt att få den varm alls?
    Visflicka skrev 2015-06-25 10:54:04 följande:
    Jo det är klart att om man bara har hett vatten i en mattermos och pluppar ner en burk färdiglagad mat och sen låter henne äta den direkt blir det ju inga bakterier. Tänkte inte på att man kunde använda den som micro liksom :p Det låter faktiskt helt suveränt :) enda problemet är att när tösen blir hungrig så blir hon verkligen HUNGRIG (lik sin mor). Och de där fem skälvande minuterna innan maten är klar kan vara jobbiga :P men man får laga maten i tid :)
    Bara att vara lite förutseende, man måste ju inte vänta tills barnet är så hungrigt att det börjar påverka humöret. Vet man att det är ett par timmar sedan hen åt något sist så kan man ju ploppa ner burken och servera mat i förebyggande  :)

• Ediths mamma

Om det bara är enstaka utflykter kanske hon kan få gröt till lunch just den dagen (pulver+varmt vatten från termos) med tex.leverpastej macka i småbitar om hon äter bitar.... Sen kanske extra frukt som nån skrev över (banan advokado osv)
    Lycka till :)

Svar på tråden Tips på kall barnmat för ex. resor?