• Dijon

Finns det hopp om att en "tuttgalen" bebis på 10 månader kommer vilja sluta själv inom några månader?

Vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

Är rätt trött på amningen men hon verkar inte redo att sluta och än så länge är det ok att fortsätta tycker jag för mig också, även om det vore skönt att hon inte vaknade 10 ggr på natten och ville tutta.

Visst vänta ut henne är väl det allra bästa, men kommer inte vilja amma henne till hon är 2 eller så. Kan tänka mig 1,5.

Finns det någon "snäll" väg att avsluta amningen på om hon inte självmant vill?

• Svar på tråden Finns det hopp om att en "tuttgalen" bebis på 10 månader kommer vilja sluta själv inom några månader?
  • Anonym (tutta på)

då är det ju åtta månader kvar. varför stressa nu?

• Erizajo

Nä jag ammar min son som är snart 14 månader... Var lika med storebror, slutade med att pappan fick ta honom I två nätter och jag sov borta. Ringde MVC och fick tabletter för att få mjölken att sina. Blir nog liknande med denna

• Anonym (mja)

Är det 10 amningar per natt som är problemet eller är det själva amningen? Dottern är nästan 20 mån och amning var eller varannan timme har ersatts av ev en amning när jag går och lägger mig (samsover), en tidig morgon och en i samband med att vi går upp. Ibland sammanfaller de båda morgonamningarna men har man tur somnar hon om vid den första och sover nån timme till.

• Anonym (Allt har sin tid)

Min son var likadan. Det vänder förr eller senare. Frågan är hur länge du orkar och om du kan tänka dig att genomgå den kamp som ett avslut kan innebära. Jag ville inte att det skulle bli en kamp överhuvudtaget, och det blev det inte heller. Fast många gånger misströstade jag rejält.

Sonen var sen med matstarten, åt väl bättre och bättre från 1 år och slutade då amma på dagarna. Ammade sedan kväll och natt (5-10 ggr). Han vägrade flaska eller napp. Vi provade att låta pappa natta några gånger, funkade sådär och det blev mycket skrik och gråt. Det jag bestämde mig för när han var 19 mån, var att natta honom utan att erbjuda bröstet och samma sak om han vaknade på natten. Visst, nattningen tog minst en timme i början, men han vaknade sedan inte lika ofta och han sover nu mycket bättre! Han blev inte ledsen en enda gång trots att han var en riktig tuttnisse. Han var väl redo helt enkelt och jag är i efterhand glad att jag väntade. Prova dig fram, är mitt bästa råd. Ni kommer hitta en väg som funkar för er förr eller senare. Lycka till!

• Dijon

Tack för alla svar.
    Ja alltså vakna 10 ggr per natt som det kan bli är ju inte särskilt kul, man måste ju somna om också på det och det kan ta sin tid.Klart man kan bli trött.

Vi får väl se, maken försökte söva om i natt genom att bära henne men blev gallskrik direkt, vilket jag inte alls fixade höra.

• Dijon

Tycker även hon blivit mer och mer "fixerad" vid tutten, förr kunde jag söva om genom att vagga henne lite lätt på natten, nu gå¨r det inte alls. Och hon rotar ofta efter tuttarna.

• Anonym (Allt har sin tid)

10 månader är en känslig period, separationsfasen kan vara tuff. Tutten ger mat, men framförallt närhet och trygghet i den åldern.

Svar på tråden Finns det hopp om att en "tuttgalen" bebis på 10 månader kommer vilja sluta själv inom några månader?