Finns det hopp om att en "tuttgalen" bebis på 10 månader kommer vilja sluta själv inom några månader?
Min son var likadan. Det vänder förr eller senare. Frågan är hur länge du orkar och om du kan tänka dig att genomgå den kamp som ett avslut kan innebära. Jag ville inte att det skulle bli en kamp överhuvudtaget, och det blev det inte heller. Fast många gånger misströstade jag rejält.
Sonen var sen med matstarten, åt väl bättre och bättre från 1 år och slutade då amma på dagarna. Ammade sedan kväll och natt (5-10 ggr). Han vägrade flaska eller napp. Vi provade att låta pappa natta några gånger, funkade sådär och det blev mycket skrik och gråt. Det jag bestämde mig för när han var 19 mån, var att natta honom utan att erbjuda bröstet och samma sak om han vaknade på natten. Visst, nattningen tog minst en timme i början, men han vaknade sedan inte lika ofta och han sover nu mycket bättre! Han blev inte ledsen en enda gång trots att han var en riktig tuttnisse. Han var väl redo helt enkelt och jag är i efterhand glad att jag väntade. Prova dig fram, är mitt bästa råd. Ni kommer hitta en väg som funkar för er förr eller senare. Lycka till!