• Alexander8708

Oansvarig, envis mamma.

Hej, jag är en pappa åt en tvåring son. Jag vänder mig till Familjeliv.se angående mitt problem, eftersom jag har ingen aning till vem jag ska vända mig till.

Jag och min sambo har bråkat lite sådär, och tyvärr så vill hon göra problemet större och vägrar att lösa det med mig. Trots att jag har försökt många gånger, så vägrar hon. Enligt henne så har jag sårat henne enormt. Men självklart så finns det alltid två historier, men det är inte själva problemet.

Hon flyttade ut för ungefär 3 veckor sen med min son till hennes föräldrar. Kan tillägga att både hon och hennes familj har ingen inkomst överhuvudtaget. Så hon kan inte sörja barnet. Men det är både hennes och socialens problem om det är vad hon vill söka till. (Hon är arbetslös, och hennes familj lever på socialen)

Problemet är att hon vägrar låta mig se barnet överhuvudtaget. Finns det nån chans att jag kan få tillstånd till att kunna ta hand om barnet själv?
    Jag har mina anledningar och undrar om jag kan föra de vidare.

Häromdagen så såg jag henne i stan, med mitt barn som var bränd på halsen. Misstänker att han hade sprungit in i vattenpipan och bränt sig med kolen. Hon röker vattenpipa konstant. Hon ljög för mig och sa att han hade slagit sig själv. Men självklart kan man se en skillnad mellan ett slag och en brännskada. Plus, så vet jag att barnet inte hade överlevt om han hade skadat sig just där på halsen med en så stor brännskada. Och barnet mår inte alls bra där, hon och hennes familj röker konstant både vattenpipa och cigaretter inomhus. Det stinker cigg t.o.m utanför deras dörr. Och det har påverkat barnet ju med att han hostar väldigt mycket. 

Och så finns det andra saker också men inte lika stora som dessa punkter jag precis nämnde. Och hon retas tillbaka eftersom jag vägrar ge henne en summa pengar, som både hon och hennes familj kan leva på så vill hon ''straffa'' mig genom att inte få se barnet. 

Tacksam för all svar och råd. Behöver verkligen hjälp, jag står inte ut med detta. Mitt barn mår bara allt mer sämre när det är bara hon som tar hand om honom.

Btw, jag har även tagit en bild på hans brännskada utfall jag kan föra detta vidare. A.A

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-19 17:47
    Ursäkta mig, råkade formulera detta fel. Menade att om han hade slagit sig på halsen så hade han inte överlevt. Det är ett självklart, eftersom brännskadan var i helvete jävligt stort på halsen. Men man ser tydligt att det är en brännskada!

• Svar på tråden Oansvarig, envis mamma.
  • Birgitta02

Du bör anmäla henne för polisen. Du bör även omedelbart ta kontakt med familjerätten i din kommun. De brukar stå under socialförvaltningen. Hon har ingen som helst rätt att göra på det här viset. Eftersom hon vägrar dig att träffa barnet, finns stor chans för dig att få enskild vårdnad.

Ring runt! Polisen imorgon och familjerätten på måndag.

• evaanderzzon

Har barnet bott med mamman under en längre tid, så kommer rätten döma att barnet ska bo kvar där.
    Man ser det alltid ur barnets perspektiv.
    FÖRUTSATT att barnet har det bra hos mamman.

• Birgitta02
    evaanderzzon skrev 2015-06-19 20:38:05 följande:

Har barnet bott med mamman under en längre tid, så kommer rätten döma att barnet ska bo kvar där.
    Man ser det alltid ur barnets perspektiv.
    FÖRUTSATT att barnet har det bra hos mamman.

Tre veckor är ingen "längre" tid.
  • evaanderzzon
    Birgitta02 skrev 2015-06-19 20:39:49 följande:
    Tre veckor är ingen "längre" tid.
    Innan det hunnit upp i domstol så har tiden runnit iväg.
    Tro mig, jag vet vad jag talar om.
  • Birgitta02
    evaanderzzon skrev 2015-06-19 20:45:21 följande:
    Hmmm... du kan ha rätt där.
  • Anonym (Bob)

Du ska agera och du kan agera, men gör det nu , omedelbart.
    Du har precis lika mycket som hon att säga till om.
    Polisanmäl henne  för egenmäktigt förfarande och så ringer du en advokat på måndag och stämmer henne  på boendet.
    Om det du skriver stämmer har du goda chanser att vinna det.

Allt hon säger är enbart hennes åsikt, den får hon ha, men din väger lika tungt som hennes. 
    Du behöver inte rätta dig efter vad hon tycker. 

• Anonym (Bob)
    evaanderzzon skrev 2015-06-19 20:45:21 följande:
    Absolut, men ett interimistiskt beslut kan rätten ge inom en vecka. 
    Det är inte så lång tid
  • Ego Lovers

Du bör ju anmäla henne till soc för märket på halsen samt säga att hon vägrar låta barnet träffa dig.

• Kriya

Hej, du behöver omgående göra två saker:
    1. Anlita ett ombud som kan väcka stämning i domstolen om mamman inte hörsammar dina ståndpunkter eller vill samarbeta. Bättre att domstolen i stället för mamman bestämmer vad som är bäst för barnet vad gäller vårdnad, boende och umgänge.

2. Gör anmälan till socialkontoret avseende din oro för barnet. Då startar de en 11:1-utredning som utreder hur barnet mår och har det, vilket är viktigt när du är så oroad över barnets situation. 

... och ja, du har råd med ombud. Om du tjänar under 260 000 kr per år får du rättshjälp från staten. Vänta inte, ju längre tiden går desto svårare att få igång ett umgänge med sonen. Anlita en advokat omgående, du klarar inte detta själv när mamman är så svår att kommunicera med och har allierat sig med sin familj. Låt inte slumpen avgöra hur det ska gå för ditt barn. Ok?

Kram och lycka till!

• Kriya

... om du polisanmäler henne i detta skede, kan det vändas emot dig och förstärka bilden av dig som 'hotfull'. Stor risk att poliserna lägger ner ärendet, då ni befinner er i infekterad separation och du vet var barnet befinner sig. Gör inget utan att ha pratat med advokat. 

• puss
    Kriya skrev 2015-06-20 20:24:48 följande:

... om du polisanmäler henne i detta skede, kan det vändas emot dig och förstärka bilden av dig som 'hotfull'. Stor risk att poliserna lägger ner ärendet, då ni befinner er i infekterad separation och du vet var barnet befinner sig. Gör inget utan att ha pratat med advokat. 

vad är det för hotfullt med att anmäla att ens barn har blivit kidnappad? snarare stärker det bilden av att ts är en ansvarsfull vårdnadshavare.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Kriya
    puss skrev 2015-06-20 20:30:42 följande:
    vad är det för hotfullt med att anmäla att ens barn har blivit kidnappad? snarare stärker det bilden av att ts är en ansvarsfull vårdnadshavare.
    Jag förstår hur du tänker, och rent teoretiskt stämmer strategin - men i praktiska juridiska verkligheten i domstolen kan en mammas anklagelser om att pappan är hotfull förstärkas av en ev. ogrundad eller nedlagd polisanmälan och ge mamman ytterligare 'skäl' att inte kommunicera med pappan. Har sett det ske några gånger då vi på byrån där jag arbetar har många liknande fall. Som TS beskriver läget verkar det inte föreligga riktigt de omständigheter där 'kidnappningsläge' i lagens mening är aktuellt, det fins ingen polis som kommer rycka ut efter en polisanmälan, de kommer låta socialen göra en 11:1-utredning. Det är väldigt vanligt att separerade personer polisanmäler varandra, varför polisanmälningar alltid behöver vara rejält underbyggda vid separationer för att inte 'slå tillbaka' i barnmålen. Det är därför jag tycker att TS bör prata med advokat innan någon polisanmälan sker, så att advokaten kan bedöma rättsläget och ge råd om det är läge för polisanmälan eller inte. Soc-anmälan bör däremot inte dröja, men en advokat kan lotsa TS genom alla dessa procedurer så han slipper göra onödiga 'fel' som kan slå tillbaka. Det är dock bråttom att skaffa sig en advokat i TS läge. Jättebråttom, han borde redan ha anlitat en.
  • puss
    Kriya skrev 2015-06-20 20:45:50 följande:
    Jag förstår hur du tänker, och rent teoretiskt stämmer strategin - men i praktiska juridiska verkligheten i domstolen kan en mammas anklagelser om att pappan är hotfull förstärkas av en ev. ogrundad eller nedlagd polisanmälan och ge mamman ytterligare 'skäl' att inte kommunicera med pappan. Har sett det ske några gånger då vi på byrån där jag arbetar har många liknande fall. Som TS beskriver läget verkar det inte föreligga riktigt de omständigheter där 'kidnappningsläge' i lagens mening är aktuellt, det fins ingen polis som kommer rycka ut efter en polisanmälan, de kommer låta socialen göra en 11:1-utredning. Det är väldigt vanligt att separerade personer polisanmäler varandra, varför polisanmälningar alltid behöver vara rejält underbyggda vid separationer för att inte 'slå tillbaka' i barnmålen. Det är därför jag tycker att TS bör prata med advokat innan någon polisanmälan sker, så att advokaten kan bedöma rättsläget och ge råd om det är läge för polisanmälan eller inte. Soc-anmälan bör däremot inte dröja, men en advokat kan lotsa TS genom alla dessa procedurer så han slipper göra onödiga 'fel' som kan slå tillbaka. Det är dock bråttom att skaffa sig en advokat i TS läge. Jättebråttom, han borde redan ha anlitat en.
    anmälan är ju inte ogrundad, eller hur?

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Kriya
    puss skrev 2015-06-20 20:47:48 följande:
    anmälan är ju inte ogrundad, eller hur?
    Det är just det som en advokat kan avgöra först efter samtal med TS. Informationen på denna tråd är inte tillräcklig för att kunna bedöma det.
  • ica
    Birgitta02 skrev 2015-06-19 20:33:00 följande:

Du bör anmäla henne för polisen. Du bör även omedelbart ta kontakt med familjerätten i din kommun. De brukar stå under socialförvaltningen. Hon har ingen som helst rätt att göra på det här viset. Eftersom hon vägrar dig att träffa barnet, finns stor chans för dig att få enskild vårdnad.

Ring runt! Polisen imorgon och familjerätten på måndag.

Håller med. Och agera idag!
    En fråga Ts. Varför skaffade du barn med denna enligt dig oansvariga kvinna? Det kallar jag inte ansvarsfullt.
Svar på tråden Oansvarig, envis mamma.