• puss

Oansvarig, envis mamma.

Vill hon flytta kan hon göra det. Barnet ska inte behöva flytta. Har ni gemensam vördnad?

• puss

Vill hon flytta kan hon göra det. Barnet ska inte behöva flytta. Har ni gemensam vördnad?

• puss
    Alexander8708 skrev 2015-06-19 18:40:49 följande:
    Ja, vi har gemensam vårdnad. Hon säger att barnet är ett år och behöver henne mer än mig. Men hon ammar inte och har aldrig ens ammat.
    Normalt anses att barnet bor där det bor. Hon hår inte flytta barnet utan ditt medgivande.
    Om ni separerar anses normalt att barnet ska bo kvar.
  • puss
    Alexander8708 skrev 2015-06-19 18:40:49 följande:
    Ja, vi har gemensam vårdnad. Hon säger att barnet är ett år och behöver henne mer än mig. Men hon ammar inte och har aldrig ens ammat.
    Ring mansjouren.
  • puss

Tror det benämns som "egenmäktigt förfarande med barn".
    Jo, det kan du.

• puss
    Kriya skrev 2015-06-20 20:24:48 följande:

... om du polisanmäler henne i detta skede, kan det vändas emot dig och förstärka bilden av dig som 'hotfull'. Stor risk att poliserna lägger ner ärendet, då ni befinner er i infekterad separation och du vet var barnet befinner sig. Gör inget utan att ha pratat med advokat. 

vad är det för hotfullt med att anmäla att ens barn har blivit kidnappad? snarare stärker det bilden av att ts är en ansvarsfull vårdnadshavare.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss
    Kriya skrev 2015-06-20 20:45:50 följande:
    Jag förstår hur du tänker, och rent teoretiskt stämmer strategin - men i praktiska juridiska verkligheten i domstolen kan en mammas anklagelser om att pappan är hotfull förstärkas av en ev. ogrundad eller nedlagd polisanmälan och ge mamman ytterligare 'skäl' att inte kommunicera med pappan. Har sett det ske några gånger då vi på byrån där jag arbetar har många liknande fall. Som TS beskriver läget verkar det inte föreligga riktigt de omständigheter där 'kidnappningsläge' i lagens mening är aktuellt, det fins ingen polis som kommer rycka ut efter en polisanmälan, de kommer låta socialen göra en 11:1-utredning. Det är väldigt vanligt att separerade personer polisanmäler varandra, varför polisanmälningar alltid behöver vara rejält underbyggda vid separationer för att inte 'slå tillbaka' i barnmålen. Det är därför jag tycker att TS bör prata med advokat innan någon polisanmälan sker, så att advokaten kan bedöma rättsläget och ge råd om det är läge för polisanmälan eller inte. Soc-anmälan bör däremot inte dröja, men en advokat kan lotsa TS genom alla dessa procedurer så han slipper göra onödiga 'fel' som kan slå tillbaka. Det är dock bråttom att skaffa sig en advokat i TS läge. Jättebråttom, han borde redan ha anlitat en.
    anmälan är ju inte ogrundad, eller hur?

cuz i´m a wild wild bitch.
Svar på tråden Oansvarig, envis mamma.