Kriya skrev 2015-06-20 20:45:50 följande:
Jag förstår hur du tänker, och rent teoretiskt stämmer strategin - men i praktiska juridiska verkligheten i domstolen kan en mammas anklagelser om att pappan är hotfull förstärkas av en ev. ogrundad eller nedlagd polisanmälan och ge mamman ytterligare 'skäl' att inte kommunicera med pappan. Har sett det ske några gånger då vi på byrån där jag arbetar har många liknande fall. Som TS beskriver läget verkar det inte föreligga riktigt de omständigheter där 'kidnappningsläge' i lagens mening är aktuellt, det fins ingen polis som kommer rycka ut efter en polisanmälan, de kommer låta socialen göra en 11:1-utredning. Det är väldigt vanligt att separerade personer polisanmäler varandra, varför polisanmälningar alltid behöver vara rejält underbyggda vid separationer för att inte 'slå tillbaka' i barnmålen. Det är därför jag tycker att TS bör prata med advokat innan någon polisanmälan sker, så att advokaten kan bedöma rättsläget och ge råd om det är läge för polisanmälan eller inte. Soc-anmälan bör däremot inte dröja, men en advokat kan lotsa TS genom alla dessa procedurer så han slipper göra onödiga 'fel' som kan slå tillbaka. Det är dock bråttom att skaffa sig en advokat i TS läge. Jättebråttom, han borde redan ha anlitat en.
anmälan är ju inte ogrundad, eller hur?