Så vit skrev 2015-06-21 12:06:16 följande:
Jag har liknande erfarenhet som du, dock har jag inte haft ett utomkveds. Vi gjorde IVF i höstas som inte tog sig. Det var jättejobbigt, man hoppas ju så mycket. Sedan gjorde vi ett FET i våras på den blastocysten vi hade kvar i frysen och väntan med FET:en var minst lika jobbig som med färskförsöket. Men sedan blev det total lycka, vi blev gravida! Min man har för få spermier och han har gjort flera IVF med sitt ex som aldrig tog sig, så vi har ju varit så glada. VUL kom och allt såg så fint ut med storlek och hjärta och allt, men i v. 11 för några veckor sedan fick jag ett MA. Det var döden. Att det var jobbigt med behandlingarna går inte ens att jämföra med den sorg man kände då och nu och med upplevelsen vi fick gå igenom med att nästan föda ut det lilla livet. Magen hade börjat växa och den är bara poff väck. Kroppen känns helt tom och jag känner fysiskt att jag är så icke-gravid det bara går. Nu har vi inga embryon kvar och måste i så fall göra en ny behandling. Men vi väljer mellan att göra privat igen eller vänta väntetiden för landstinget. Och det enda jag vill är att bara vara gravid och nu är vi i någon slags dvala där man går och väntar på att få reda på väntetiden. Och tänk om det var den enda chansen vi hade, tänk om vi inte blir gravida någon mer gång! Tänk om vi inte får ut fler embryon på nästa försök. Tänk om tiden rinner iväg, inte är vi purunga precis. Tänk om det inte blir någon bebis!
Andra runt omkring tror att de förstår hur det är, men de gör inte det. De tror att de har liknande erfarenheter som vi ofrivilligt barnlösa, men de fattar inte alls hur det är! De fattar inte att de inte tröstar eller är förstående när de fick vänta "såååå länge" innan de blev gravida, naturligt, efter 1 års försök. De fattar inte att det inte är samma sak att få ett tidigt missfall i v. 4 +1 efter att ha blivit gravida på första försöket och sedan blivit gravida direkt på nästa försök. De fattar inte att de inte alls hjälper när de säger att de förstår eftersom de vet hur jobbigt det var att se en massa bebisar och gravidmagar innan de blev gravida efter 9 månaders försök. De fattar ingenting!!! Jag är så fruktansvärt ledsen att jag inte vet var jag ska ta vägen. Ja, jag undrar också, hur mycket ska man orka? Det känns som att jag inte skulle förlåta mig själv att sluta försöka pga rädslan för besvikelse, men samtidigt vill man ju inte gå ner i någon negativ spiral där allt handlar om att skaffa barn och man bara mår sämre och sämre.
Fy fan, känner med dig och er. Nej, precis, man vill inte bli helt fixerad, vill inte slita på kroppen i evigheter, vill ha kvar sitt psyke... Drog dessutom på mig en smärtan urinvägsinfektion direkt efter mensen efter misslyckandet.
Häromdagen sa min läkare på kliniken att vi har goda chanser, bättre än många andra, att ett misslyckande är normalt, normen rentav. Sånt jag redan vet men likväl behöver höra från auktoriteter. Inväntar nu FET och försöker att inte tänka längre än så.