• GillarBanan

Nya moderaterna, för en som inte vet

Vad tror ni om detta parti? Tror ni de är lika pengagiriga som det var när Reinfeldt styrde?

• Svar på tråden Nya moderaterna, för en som inte vet
  • GillarBanan
    Fagerlund skrev 2015-05-18 12:04:14 följande:

Hur menar du pengagiriga?

Ja men helt enkelt, det är ju allmänt känt att under Reinfeldts tid så tvingades cancersjuka arbeta. För att ta ett exempel.
  • Fagerlund
    GillarBanan skrev 2015-05-18 12:58:03 följande:
    Ja men helt enkelt, det är ju allmänt känt att under Reinfeldts tid så tvingades cancersjuka arbeta. För att ta ett exempel.
    Kan inte cancersjuka arbeta då?
  • GillarBanan
    Fagerlund skrev 2015-05-18 13:01:09 följande:
    Kan inte cancersjuka arbeta då?
    Det beror ju på vilken typ av cancer man fått, nu pratar jag dock om det som är kort sagt kallas cancer, inte prostatacancer utan den som det inte finns nåt botemedel för.
  • Fagerlund
    GillarBanan skrev 2015-05-18 13:03:22 följande:
    Det beror ju på vilken typ av cancer man fått, nu pratar jag dock om det som är kort sagt kallas cancer, inte prostatacancer utan den som det inte finns nåt botemedel för.
    Kan man arbeta med bröstcancer eller hudcancer då?
  • Solidaritet
    Fagerlund skrev 2015-05-18 13:11:18 följande:
    Kan man arbeta med bröstcancer eller hudcancer då?
    Tycker du att någon som är svårt sjuk i cancer ska behöva arbeta?
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 13:50:38 följande:
    Tycker du att någon som är svårt sjuk i cancer ska behöva arbeta?

Det beror på arbetsförmågan. Sjukpenning får du för att du är oförmögen att arbeta på grund av sjukdom, inte för att du är sjuk.

Det följer den klassiska principen "Av var och en efter förmåga, till var och en efterbehov".

• Solidaritet
    Fagerlund skrev 2015-05-18 13:55:28 följande:

Det beror på arbetsförmågan. Sjukpenning får du för att du är oförmögen att arbeta på grund av sjukdom, inte för att du är sjuk.

Det följer den klassiska principen "Av var och en efter förmåga, till var och en efterbehov".

Vad anser du är arbetsförmåga?
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 14:05:09 följande:
    Vad anser du är arbetsförmåga?
    Ja du, det är inget som jag bedömer. Men grundsynen bör vara att det är arbetsförmågan som avgör graden av sjukskrivning. 
  • Solidaritet
    Fagerlund skrev 2015-05-18 14:10:50 följande:
    Ja du, det är inget som jag bedömer. Men grundsynen bör vara att det är arbetsförmågan som avgör graden av sjukskrivning. 
    Tänker du att de inte alltid är lika sjuka alla dagar?
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 14:20:07 följande:
    Tänker du att de inte alltid är lika sjuka alla dagar?

Så kan det vara. Det kan vara så att man kan arbeta halvtid alla dagar, eller heltid halva veckan, eller arbeta vissa veckor men inte andra. 

Kort sagt - en en bedömning av arbetsförmågan, inte sjukdomen i sig.

• Solidaritet
    Fagerlund skrev 2015-05-18 14:38:08 följande:

Så kan det vara. Det kan vara så att man kan arbeta halvtid alla dagar, eller heltid halva veckan, eller arbeta vissa veckor men inte andra. 

Kort sagt - en en bedömning av arbetsförmågan, inte sjukdomen i sig.

Just cancer känns ändå som ett ganska dåligt exempel. Det är en elak sjukdom där smärtor och kraftlöshet medföljer, säkerligen också depression eftersom den många gånger är dödlig. 

Det finns säkert andra sjuka som borgarbrackor kan fokusera på och tvinga ned i saltgruvan. 

Trots allt har väl nästan alla sjuka nån dag här och där då de känner sig halvt levande åtminstone. Naturligtvis är den dagen bäst spenderad i arbete. 

Försäkringskassans "experter" kan säkert ordinera in morfindoser på fikarasterna. 
  • Anonym (Kommunistsvin)
    Solidaritet skrev 2015-05-18 14:47:49 följande:
    Just cancer känns ändå som ett ganska dåligt exempel. Det är en elak sjukdom där smärtor och kraftlöshet medföljer, säkerligen också depression eftersom den många gånger är dödlig. 

Det finns säkert andra sjuka som borgarbrackor kan fokusera på och tvinga ned i saltgruvan. 

Trots allt har väl nästan alla sjuka nån dag här och där då de känner sig halvt levande åtminstone. Naturligtvis är den dagen bäst spenderad i arbete. 

Försäkringskassans "experter" kan säkert ordinera in morfindoser på fikarasterna. 
    Hur vill ni kommunistsvin lösa det då? Att någon annan ska betala som vanligt? Det är väl klart att det skall arbetas om förmågan finns.
  • Solidaritet
    Anonym (Kommunistsvin) skrev 2015-05-18 14:57:55 följande:
    Hur vill ni kommunistsvin lösa det då? Att någon annan ska betala som vanligt? Det är väl klart att det skall arbetas om förmågan finns.
    Jag betalar gärna skatt för att de riktigt sjuka ska få leva en någorlunda dräglig tillvaro trots sjukdomen. Jag unnar dem att vila sig för att orka med att umgås med sina barn, sina vänner eller sina partners. 
  • Grus grus

Omprövningen av landets alla sjukskrivna var det bästa med förra regeringen! 1/4 kom på ett eller annat sätt tillbaka till arbetslivet, medan 3/4 bedömdes inte ha tillräcklig arbetsförmåga. Alltså blev de flesta inskrivna igen. Sverige har en otroligt hög andel sjukskrivningar. Är vi så sjuka i detta land eller har vi helt enkelt råd och möjlighet att känna efter mer? Sen var det inte regeringen som bestämde vilka som skulle jobba eller inte. De bestämde att det skulle göras nya bedömningar, fk var det sedan som var det styrande organet. Och såklart måste media lyfta fram alla tre som hamnat mellan stolarna. I alla beslut som görs är det tyvärr alltid någon som kommer i kläm. Men media (läs Aftonbladet) lyfter gärna fram det som att det är såhär för alla.

Som till exempel den förskolan som förbjöd pepparkaksgubbar i Luciatåget för att det var rasistiskt. Alla blev galna och irriterade och undrade vart vårt svenska samhälle var på väg när förskolor betet sig så här. Det var EN förskola. En förskola i hela Sverige.

Så istället för att läsa kvällspressen och utifrån den bilda sig en uppfattning, ta reda på rätt fakta. Ta reda på den som är så glad för att den äntligen fått något att göra och arbetskamrater 3 dagar i veckan, där fk tidigare nekat och inte tillåtit personen att jobba alls. Lyft den personen i media istället och visa på hur bra den förra regeringen beslut blev.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 15:13:07 följande:
    Jag betalar gärna skatt för att de riktigt sjuka ska få leva en någorlunda dräglig tillvaro trots sjukdomen. Jag unnar dem att vila sig för att orka med att umgås med sina barn, sina vänner eller sina partners. 
    Betalar du också gärna skatt för att folk som inte är sjuka ska få bidrag? Det förekommer nämligen ett omfattande missbruk av sjukersättning.
  • Solidaritet
    Fagerlund skrev 2015-05-18 15:25:03 följande:
    Betalar du också gärna skatt för att folk som inte är sjuka ska få bidrag? Det förekommer nämligen ett omfattande missbruk av sjukersättning.
    Det blir lite luddigt med bara "ett omfattande missbruk". Visa gärna fakta på det så att vi vet vad det är vi diskuterar. 
  • Solidaritet
    Länk 1 handlar om förtidspension. Förövrigt tycker jag inte att nyheter24 är någon bra källa. Ett par korta uttalanden utan kontext, ingen statistik som backar upp uttalandena. Vi kanske kan hoppa över den?

Artikeln i Svd handlar om assistenter som misskött sina uppdrag. Sedan verkar det ha förekommit allt möjligt fusk just i den organisationen. 

Artikel tre handlar om bidragsbedrägerier överhuvudtaget verkar det som. 

Men vad stödjer din åsikt om ett "omfattande missbruk" bland sjukskrivna? 
    Det var ju dem vi pratade om. Hur omfattande är det fusket egentligen?

Jag tror nämligen inte att det är så omfattande som en del verkar tro. Jag tror att sjukskrivna blir anklagade för att fuska i många fall där de inte gör det. En sjuk behöver inte nödvändigtvis ligga hemma dödsryckningar för att vara sjukskriven. Vissa sjukdomstillstånd, så som utmattningsdepression, kräver att den sjuke ser till att må bra för att tillfriskna. Det kan innefatta besök på badhuset, sjukgymnastik, besök hos psykolog, biobesök mm. 

Så, vad är fakta och vad är missunnsamhet?
Svar på tråden Nya moderaterna, för en som inte vet