Inlägg från: Fagerlund |Visa alla inlägg
  • Fagerlund

Nya moderaterna, för en som inte vet

Hur menar du pengagiriga?

• Fagerlund
    GillarBanan skrev 2015-05-18 12:58:03 följande:
    Ja men helt enkelt, det är ju allmänt känt att under Reinfeldts tid så tvingades cancersjuka arbeta. För att ta ett exempel.
    Kan inte cancersjuka arbeta då?
  • Fagerlund
    GillarBanan skrev 2015-05-18 13:03:22 följande:
    Det beror ju på vilken typ av cancer man fått, nu pratar jag dock om det som är kort sagt kallas cancer, inte prostatacancer utan den som det inte finns nåt botemedel för.
    Kan man arbeta med bröstcancer eller hudcancer då?
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 13:50:38 följande:
    Tycker du att någon som är svårt sjuk i cancer ska behöva arbeta?

Det beror på arbetsförmågan. Sjukpenning får du för att du är oförmögen att arbeta på grund av sjukdom, inte för att du är sjuk.

Det följer den klassiska principen "Av var och en efter förmåga, till var och en efterbehov".

• Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 14:05:09 följande:
    Vad anser du är arbetsförmåga?
    Ja du, det är inget som jag bedömer. Men grundsynen bör vara att det är arbetsförmågan som avgör graden av sjukskrivning. 
  • Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 14:20:07 följande:
    Tänker du att de inte alltid är lika sjuka alla dagar?

Så kan det vara. Det kan vara så att man kan arbeta halvtid alla dagar, eller heltid halva veckan, eller arbeta vissa veckor men inte andra. 

Kort sagt - en en bedömning av arbetsförmågan, inte sjukdomen i sig.

• Fagerlund
    Solidaritet skrev 2015-05-18 15:13:07 följande:
    Jag betalar gärna skatt för att de riktigt sjuka ska få leva en någorlunda dräglig tillvaro trots sjukdomen. Jag unnar dem att vila sig för att orka med att umgås med sina barn, sina vänner eller sina partners. 
    Betalar du också gärna skatt för att folk som inte är sjuka ska få bidrag? Det förekommer nämligen ett omfattande missbruk av sjukersättning.
Svar på tråden Nya moderaterna, för en som inte vet