tankfull skrev 2015-05-16 17:26:16 följande:
Jag förstår inte: - du ifrågasatte saker som du tyckte var bristande och felaktiga men i nästa stund lät du dottern bo MER hos pappan? Om han var bristande i sitt föräldraskap borde du väl ha varit konsekvent och inte låtit dottern bo där och lida av dessa brister? Oavsett om du ville "lugna" pappan? Och hur kan du resonera som så att du inte kan fortsätta träffa dottern om hon fortsatt ska bo hos pappan?
Ska du överge henne då?
Om ni föräldrar gör så att det blir en jobbig process för dottern är det verkligen hemskt, men vad tror du innerst inne är bäst för dottern? Det hela låter lite skumt - hade jag varit säker på att mitt barn mått bäst hos mig hade jag gjort ALLT för att det skulle bli så!! Men du verkar inte helt säker?
Det är nog trots allt bra med en rättslig process för er där ni kan få klara riktlinjer att följa i slutändan. Om boendet blir hos dig se då till att pappan inte kan få "terrorisera" dottern medan hon är hos dig och låt bli att ringa själv då hon är hos pappa. För att dottern ska få det lugnt. Och låt flickan få gå och prata med nån barnpsykolog, det kan hon nog behöva för att klara allt det här!
Om pappan försvårar din och din dotters relation genom att prata skit om dig med mera - betona detta i processen, det ses inte med blida ögon och kan vara det som gör att pappan inte får bli boendeförälder i fortsättningen! Man ska underlätta för barnet att ha en bra relation med andra föräldern, inte försvåra !
Jag förstår att det kan vara väldigt svårt att förstå, vill inte skriva så detaljerat i ts då jag inte vill bli igenkänd. Barnet var inte ensam lämnat med fadern utan finns andra utomstående i hemmet nu.
Självklart vill jag inte överge min dotter, men om hon får lida i två veckor av att träffa mig under två dagar och ha det så i all framtid (då det redan varit så i 10 år och nu än värre än någonsin) och hon utvecklat psykiskt dåligt mående. Vad har jag då mer för val? Jag kan inte få fadern att minska sitt hat, jag kan inte lindra för dottern så länge jag fortsätter att träffa henne.
Jag har redan önskat för länge sen att dottern ska få träffa en psykolog, allra helst under utredning. Fadern har vägrat varpå det inte blivit. Jag önskar innerligt att dottern får någon utomstående att samtala med som har behövande erfarenhet och kunskap.
Fadern har inte kontakt med dottern när hon är här, han är upptagen med annat då. När dottern är där har fadern krävt att jag arbetar på att förbättra vår relation, samtalen är ett krav från faderns sida även uppmuntrat från soc.
Det jag har gjort hittills för att få ha dottern mer hos mig har endast lett till allt fler anklagelser, socutredningar (som samtliga sagt att oron saknar grund och att vårt samarbete inte fungerar, fadern har uttalat vid möten att han inte någonsin vill samarbeta och inte vill arbeta på lösningar) och nu till tingsrätten.
Hos mig får hon sakna sin far, vi pratar inte om konflikten eller det pågående utan fokus på henne och allt som är gott. Vi har bara några dagar, där hon inte hinner återhämta sig utan har panik över att fadern är ledsen över att hon är här. Sådant kan jag inte bevisa, det bara är. Som väldigt mycket i vår situation vilket jag med åren lärt mig att acceptera. Jag önskar mest att minska hennes lidande, även om det betyder att vi inte ses mer, någonsin. Jag älskar min dotter, och det här gör så ont, men utifrån det som har varit och det som är nu, vet jag inget annat jag kan göra oavsett hur fel det känns.
Fadern anser mig vara oerhört självisk som fortsätter att träffa henne, han uppger att hon inte alls vill. När jag, lärare och även soc (enskilt) frågat henne säger hon att hon vill men måste bo med fadern och så panikgråter hon.