Säga ifrån om umgänge med min dotter?
Jag och fadern är i tvist om boendet, han stämde mig på boende för dottern och jag gjorde en motstämning.
Vi levde ihop i en "märklig" relation, jag valde att lämna den och höll låg profil efteråt. Märkte att dottern fick lida av faderns och mitt liv, värderingar, regler och ja allt skilde sig åt. Jag förändrade mig och började säga nej och ifrågasätta saker som var bristande/felaktiga. Han kände sig kränkt och trakasserad. Dottern fick då mestadels leva hos honom i syfte att han skulle lugna sig och motbevisa att jag ej syftade till att ta barnet ifrån honom utan i sin helhet förbättra för dottern. Det hela fick motsatt effekt, han började göra orosanmälningar till soc, stämde mig på boendet och förklarade att han inte vill hitta lösningar eller kommunicera. Han förklarar för skola, släkt och vänner och dottern att jag är en människa som vill förstöra och göra ont.
Nu i processen har dotterns mående allt mer försämrats, vi träffas allt mindre. Hon har fått panikångestattacker, tvångsbeteenden och uttalar att hon måste tillbaka till fadern då han är mycket arg på mig. Ibland vill hon att jag ringer, ibland ber hon mig att låta bli då fadern blir så arg när detta görs.
Jag vet att han aldrig kommer förlåta att jag lämnade honom, inte heller sluta känna sig kränkt av mig. Om boendet blir beslutat att vara hos mig, då vill jag att hon har långhelgsumgänge med honom. Men om boendet beslutas att fortsätta vara hos fadern vet jag inte om jag kan fortsätta ta emot henne. Jag känner mig så kluven i detta, jag älskar henne så mycket och vill träffa henne allt jag bara kan. Men om det gör henne så illa, att hennes ångest blir så stor så far hon illa och det kan jag inte göra mot henne.
Jag känner mig så kluven och vet varken ut eller in, kan jag få hjälp med att tänka här?
Ska du överge henne då?
Om ni föräldrar gör så att det blir en jobbig process för dottern är det verkligen hemskt, men vad tror du innerst inne är bäst för dottern? Det hela låter lite skumt - hade jag varit säker på att mitt barn mått bäst hos mig hade jag gjort ALLT för att det skulle bli så!! Men du verkar inte helt säker?
Det är nog trots allt bra med en rättslig process för er där ni kan få klara riktlinjer att följa i slutändan. Om boendet blir hos dig se då till att pappan inte kan få "terrorisera" dottern medan hon är hos dig och låt bli att ringa själv då hon är hos pappa. För att dottern ska få det lugnt. Och låt flickan få gå och prata med nån barnpsykolog, det kan hon nog behöva för att klara allt det här!
Om pappan försvårar din och din dotters relation genom att prata skit om dig med mera - betona detta i processen, det ses inte med blida ögon och kan vara det som gör att pappan inte får bli boendeförälder i fortsättningen! Man ska underlätta för barnet att ha en bra relation med andra föräldern, inte försvåra !