• AliciaOrban

Snälla hjälp mig o min kisse!

Hej! Jag är väldigt nervös då min honkatt som är 1 år drygt ska få kattungar,
    Jag har två katter som är innekatter en hane och en hona så jag vet såklart vem pappan är. Detta är hennes första kull, så vet inte hur det kommer gå och så. 
    Jag har flera frågor där bland annat att min han katt är verkligen taskig mot henne fortfarande och försöker para sig fortfarande, är det normalt? Ibland när hon går förbi så kan han bara hoppa på henne för att bita o sen när jag säger till så springer han iväg som att han vet att det är fel ? Ibland så skriker hon verkligen! Ska de va så ? :/ 
    Sen min andra fråga är om hon ''håller inne'' för att han är efter henne hela tiden? 
    Jag vet att det är dags snart då hennes temp har gått ner till 37grader, plus att ungarna har lagt sig i ''ställning'' eller så men det har varit så i minst två dar nu. Har läst att de kan ''hålla'' inne för att de känner sig stressade. 

jag behöver verkligen råd o tips, för när jag låser in hanen så går hon o ropar efter honom men när han släpps in så springer hon o gömmer sig, tycker detta är ett konstigt bettende.. kanske bara är jag Tungan ute Vill hon verkligen att han ska vara där när hon föder? För han är ganska elak och vet inte hur han skulle ta om det helt plötsligt började komma bebisar ur henne eller så. När hon vill vara med honom så orkar han inte med henne och när han vill vara med henne (vara elak) så vill inte hon! Förstår inte :S 

OBS ! Detta har blivit nu när hon har blivit dräktig !! 

Snälla HJÄLP MIG!!

• Svar på tråden Snälla hjälp mig o min kisse!
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 22:39:15 följande:

Har aldrig påstått mig vara uppfödare? 
    Men när någon kommer och hoppar på något som inte är relevant så blir jag förbannad . 

Din honkatt är dräktig och du håller din hankatt fertil för att använda honom i avel... Om du inte är uppfödare, vad är du då?
  • Guldbarb
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 00:42:33 följande:

Tack så mycket! 
    Men känner mig så elak att ha honom hos någon annan i TRE månader :o 

Finns det inget annat jag kan göra verkligen? :( 

Nej egentligen inte. För båda katternas skull blir det lugnast att helt vara ifrån varandra och förhoppningsvis kan honan slappna av med sina ungar då. Se till att honan dessutom är kastrerad innan hanen kommer tillbaks.
  • AliciaOrban

Jag är en helt vanlig människa som vill ha en kull på min katt så är det :) 
    Just det, hade djurskyddsföreningen var hos mig för drygt en månad sen och de klagade inte och sa att allt var bra, Var också hos veterinären idag som sa att allt såg bra ut med honkatten och att hon kommer troligen föda inatt eller imorgon eftermiddag, Hon sa också att de hade lagt sig i ställning, När kattungarna lägger sig i ställning så sjunker magen på katten nämligen :) 
    Och då jag varit hos samma veterinär tidigare så förstod hon varför jag ville ha kull och hoppades att allt skulle gå bra. Enligt alla undersökningar så ska allt gå bra sa hon, visst kan bli komplikationer men hon är försäkrad och som jag sagt innan att pengar inte är ett problem. Hanen som jag SKREV INNAN är bokad till kastrering så det är inget ni behöver tänka på heller, o anledningen till att jag inte ville kastrera någon av dom är just för att jag ville ha en kull på dom.

Hanen är hos en vännina tills mamman och ungarna mår bra och är äldre osv :) 
    Han har kommit tillrätta där och verkade inte stressad heller, Honan mår mycket bättre nu och har börjar bädda lite överallt i förberedelser :) 

• Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 21:17:29 följande:

Jag är en helt vanlig människa som vill ha en kull på min katt så är det :) 

Uppfödare är helt vanliga människor som har en (eller flera) honkatter som de ser till blir dräktiga, och är den som ansvarar för att de kattungar som föds får (eller inte får) den omvårdnad och omsorg som behövs innan de säljs till nya ägare.

En uppfödare har även uppfödaransvar gentemot köparna och det gäller oavsett hur få kullar det handlar om.

Antingen är man uppfödare eller så är man det inte. Man kan inte ta kullar och frånsäga sig det ansvaret.
  • AliciaOrban

När vi skaffade henne så blev hon dräktig o då bestämde jag att behålla för att jag ville ha en kull thats it, Klart jag kommer ta hand om allt :)
    Jag vet vad jag gör :) 

Och eftersom veterinären inte tyckte att det var några problem så gör inte jag det heller, Vill du kalla mig uppfödare gör det, ärligt talat bryr mig inte :) 

Ansvar och sånt står på mig och det är verkligen inte något DU ska bry dig om, om jag har det eller inte. 

Har aldrig sagt att jag inte kan ta ansvar o fattar inte riktigt vad du menar med att frånsäga sig det ansvaret? Var snäll o förklara 

• AliciaOrban
    Birmafröken skrev 2015-05-05 21:35:18 följande:
    Uppfödare är helt vanliga människor som har en (eller flera) honkatter som de ser till blir dräktiga, och är den som ansvarar för att de kattungar som föds får (eller inte får) den omvårdnad och omsorg som behövs innan de säljs till nya ägare.

En uppfödare har även uppfödaransvar gentemot köparna och det gäller oavsett hur få kullar det handlar om.

Antingen är man uppfödare eller så är man det inte. Man kan inte ta kullar och frånsäga sig det ansvaret.
  • Aniiee

Jag som tänkte komma med tips. Men TS är så inihelvete otrevlig när hon får höra saker hon inte vill höra (fast det är rätt och TS behöver tänka till lite en massa) så jag låter bli.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 21:52:30 följande:

När vi skaffade henne så blev hon dräktig o då bestämde jag att behålla för att jag ville ha en kull

Hon blev dräktig? Det är alltid ägarens ansvar att se till att katter inte blir dräktiga om det inte är planerat att de ska bli det.

Och eftersom veterinären inte tyckte att det var några problem så gör inte jag det heller,

Är katten tillsynes frisk såklart att veterinären inte kan se några medicinska problem. Det är den sortens problem som veterinärer har kompetens att se. Hur det ser ut med tillgång/efterfrågan på huskatter är (tyvärr) inte något veterinärer behöver informera om.

Vill du kalla mig uppfödare gör det, ärligt talat bryr mig inte :) 

Ansvar och sånt står på mig och det är verkligen inte något DU ska bry dig om, om jag har det eller inte. 

Har aldrig sagt att jag inte kan ta ansvar o fattar inte riktigt vad du menar med att frånsäga sig det ansvaret? Var snäll o förklara 

Självklart kallar jag dig uppfödare, vem skulle annars vara din honkatts kattungars uppfödare? Att du inte vill kännas vid (?) detta faktum tolkar jag som att du frånsäger dig ansvaret det innebär att vara just uppfödare. 

• AliciaOrban
    Aniiee skrev 2015-05-05 22:19:01 följande:

Jag som tänkte komma med tips. Men TS är så inihelvete otrevlig när hon får höra saker hon inte vill höra (fast det är rätt och TS behöver tänka till lite en massa) så jag låter bli.

Vad menar du med TS? :s
  • AliciaOrban
    Birmafröken skrev 2015-05-05 22:25:53 följande:
    Hon blev dräktig? Det är alltid ägarens ansvar att se till att katter inte blir dräktiga om det inte är planerat att de ska bli det.

Och eftersom veterinären inte tyckte att det var några problem så gör inte jag det heller,

Är katten tillsynes frisk såklart att veterinären inte kan se några medicinska problem. Det är den sortens problem som veterinärer har kompetens att se. Hur det ser ut med tillgång/efterfrågan på huskatter är (tyvärr) inte något veterinärer behöver informera om.Självklart kallar jag dig uppfödare, vem skulle annars vara din honkatts kattungars uppfödare? Att du inte vill kännas vid (?) detta faktum tolkar jag som att du frånsäger dig ansvaret det innebär att vara just uppfödare. 

Jag har inga problem med att hon blev dräktig då jag ville ha kull var bara inte beredd på att det skulle bli nu men det blev det och det blir jätte bra, Tror inte riktigt du förstår min relation med veterinären riktigt. Hem är INGA problem då jag redan hittat bra hem till allihop, bland annat ska jag ha en själv. 
    Så snälla kan du vara så vänlig o sluta diskutera detta i min tråd om TIPS, jag bad aldrig om en bok om hur uppfödare ska bete sig/ta ansvar. 
    Jag vet precis hur jag tar ansvar och det har jag gjort,
    Mina katter mår bra, hanen ska kastreras den 21:a och ungarna kommer få det jätte bra i sina hem sen :) Punkt slut :) 
  • Aniiee
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 22:26:03 följande:
    Vad menar du med TS? :s
    Dig, naturligtvis, ditt stolpskott.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • AliciaOrban
    Aniiee skrev 2015-05-05 22:47:50 följande:
    Klart jag blir irriterad när jag är i behov av hjälp när någon hoppar på mig med saker som inte är relevanta med min fråga överhuvud taget? Hade inte du blivit irriterad om du tillexempel behövde hjälp med din bil o folk börjar ifråga sätta om du typ har tillstånd till att ha bil eller om du verkligen kan ha ansvar för en bil? 

Va inte menat att bli så otrevligt som du tar de, Men att få en bok om ansvar o uppfödning var inte de jag frågade efter utan tips och råd, Inte bli ifrågasatt. Eller hur? :) 
  • AliciaOrban
    Aniiee skrev 2015-05-05 22:47:50 följande:
    Och du va ju inte mycket trevligare :) 
  • AliciaOrban

idag 03:00 kom de små liven de blev 2 stycken och båda mår utmärkt och hon klarade allt själv! Det ända jag behövde göra var att massera hennes mage lite sen var all klart! Inga kvar i magen vad som känns än, och nu sussar de alla tre så sött! 

Svar på tråden Snälla hjälp mig o min kisse!