Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Snälla hjälp mig o min kisse!

AliciaOrban skrev 2015-05-04 16:52:56 följande:

Nej han är inte kastrerad då jag vill ha kull på honom för han är renrasig Norsk skogskatt, 

Är han en registrerad raskatt (alltså med stamtavla) heter rasen Norsk skogkatt (utan s mellan skog och katt eftersom rasen har fått behålla sitt norska namn). En registrerad Norsk skogkatt ska endast användas i registrerad avel (om katten öht ska avändas i avel).

Det försvenskade norsk skogSkatt brukar betyda långhårig huskatt.
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 20:42:30 följande:

Va sjutton har det med saken att göra? 
    Inte det jag frågar efter! 

Nähä, men eftersom du skrev " jag vill ha kull på honom för han är renrasig Norsk skogskatt", så kunde jag inte låta bli att reda ut begreppen.

Du vill ha en kull på honom för att han är en långhårig huskatt och inget annat.
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 21:55:46 följande:

har du inget bättre att skriva så skriv för fan inte alls, jag skiter fullständigt i om det är huskatt eller inte men kull ska jag ha och de va inte de jag frågade efter eller hur? 
    Att låta bli kanske du ska lära dig att inte göra :) 

Det står klart o tydligt i texten vad jag efterfrågar :) 

Oj, vilken trevlig uppfödare du verkar vara då! Styrker bara mina "fördomar" mot huskattuppfödare och Backyard Breeders ännu mer.
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-04 22:39:15 följande:

Har aldrig påstått mig vara uppfödare? 
    Men när någon kommer och hoppar på något som inte är relevant så blir jag förbannad . 

Din honkatt är dräktig och du håller din hankatt fertil för att använda honom i avel... Om du inte är uppfödare, vad är du då?
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 21:17:29 följande:

Jag är en helt vanlig människa som vill ha en kull på min katt så är det :) 

Uppfödare är helt vanliga människor som har en (eller flera) honkatter som de ser till blir dräktiga, och är den som ansvarar för att de kattungar som föds får (eller inte får) den omvårdnad och omsorg som behövs innan de säljs till nya ägare.

En uppfödare har även uppfödaransvar gentemot köparna och det gäller oavsett hur få kullar det handlar om.

Antingen är man uppfödare eller så är man det inte. Man kan inte ta kullar och frånsäga sig det ansvaret.
  • Birmafröken
    AliciaOrban skrev 2015-05-05 21:52:30 följande:

När vi skaffade henne så blev hon dräktig o då bestämde jag att behålla för att jag ville ha en kull

Hon blev dräktig? Det är alltid ägarens ansvar att se till att katter inte blir dräktiga om det inte är planerat att de ska bli det.

Och eftersom veterinären inte tyckte att det var några problem så gör inte jag det heller,

Är katten tillsynes frisk såklart att veterinären inte kan se några medicinska problem. Det är den sortens problem som veterinärer har kompetens att se. Hur det ser ut med tillgång/efterfrågan på huskatter är (tyvärr) inte något veterinärer behöver informera om.

Vill du kalla mig uppfödare gör det, ärligt talat bryr mig inte :) 

Ansvar och sånt står på mig och det är verkligen inte något DU ska bry dig om, om jag har det eller inte. 

Har aldrig sagt att jag inte kan ta ansvar o fattar inte riktigt vad du menar med att frånsäga sig det ansvaret? Var snäll o förklara 

Självklart kallar jag dig uppfödare, vem skulle annars vara din honkatts kattungars uppfödare? Att du inte vill kännas vid (?) detta faktum tolkar jag som att du frånsäger dig ansvaret det innebär att vara just uppfödare. 

Svar på tråden Snälla hjälp mig o min kisse!