Leola skrev 2015-05-01 23:58:11 följande:
Fast om det är så att han verkligen är rädd och det inte är en uppmärksamhetsgrej så straffar ni alltså honom genom att han inte får något lördagsgodis pga att han är rädd för att sätta i halsen.
Jag hoppas du inte tar illa upp men jag tror snarare på förståelse och att hjälpa barnet hantera oro och jobbiga tankar än att hota/straffa. Kan ni (har ni?) sätta er ner och prata om hur han känner? Kan det vara tankar om döden som kommit upp oxå för honom? Med tanke på att barnet i Nacka som satte i halsen dog tragiskt nog?
Bup är annars en bra grej, fråga honom om han själv vill gå och prata med någon på bup om det här?
Jag har och kommer aldrig att straffa mina barn. Dock anser jag att ersätta middag med godis inte är så bra. Han kan inte äta kött, men en chokladkaka (marabou) går bra ibland, därför undrade jag om det var en uppmärksamhetsgrej eller ej.
Självklart har vi suttit ner och pratat med honom om hur han känner, han får prova sig fram, välja maträtter, vi har valt att inte tjata på honom utan låta honom känna att det är han som bestämmer om han ska äta eller ej osv osv. Det känns som om vi provat allt. Vi har även pratat om bup och det vill han inte, han vill ta detta i sin egen takt och så länge jag ser framsteg så får jag vara nöjd med det så länge.
Det jag ville med den här tråden var att se om någon varit med om liknande och det var det. Jag blev lugnare efter dessa svaren, så tack ni som berättade om era egna erfarenheter

Det verkar inte vara helt ovanligt och det verkar även spontant gå över med lite tålamod.