• Grodis07

Katt vägrar använda lådan, varför?

Blir så trött på min älskade kisse!
    När jag fick hem honom hösten 2014 var han rumsren och använde lådan från första stund. Första halvåret var han innekatt men efter kastreringen började jag släppa ut honom. Det gick jättebra, han var ute korta stunder och kom in och gick på lådan.
    Men... Så bra fortsatte det inte. Några veckor efter kastreringen var han tvungen att vara inomhus ett dygn. Jag kom hem och han hade bajsat ner en säng. Och kissat. Trodde detta berodde på att han var dålig i magen men det har fortsatt. Även om han bara vart inne på dagen (ca 7-16) så kan man komma hem och han har bajsat/kissat i sängen. Förstått att detta är någon slags protest för att han inte vill vara ensam, men det har även skett när han inte vart ensam. Rakade honom för några veckor sedan och då var han tvungen att vara inne den dagen eftersom att han sövts oså.
    Han vet vart lådan står men vägrar använda den och kissade istället i min säng.
    Detta börjar bli frustrerande, jag vet att han inte gör det för att vara dum. Jag har rådfrågat veterinär men inte fått något bra svar..
    Lådan har stått orörd i flera månader. Det är ny fräsch sand och sand som han alltid haft. Jag vet inte vad som är fel.
    Varför gör han såhär? Varför vägrar han använda lådan? Kan man lära honom att använda lådan igen?

• Svar på tråden Katt vägrar använda lådan, varför?
  • Birmafröken

1. Är han ensamkatt? Hur gammal är han och eventuella kattkompisar?

2. Hur stort bor du?

3. Hur många lådor har du?

4. Var är lådorna placerade?

5. Vilken typ av lådor är det? Med eller utan huv med eller utan svänglucka?

6. Vilken sand är det i lådorna? Märke och sort.

7. Använder han någonsin lådan och hur ofta rensas sanden i så fall från kissklumpar och avföring?

Det är viktigt att få svar på dessa frågor oavsett hur länge katten tidigare har accepterat lådsituationen som den är.

• jenny99

Min katt som var gammal gjorde så när vi flyttade till hus.Han gick direkt ber till källaren och kissa och detta fortsatte på samma ställe så vi spärra av källaren,då slutade det helt.Det kan vara så att om man någon gång kissat på någon plats av vilken anledning som hellst så gör dom gärna det igen flera gånger.Jag hade inte låtit katten gå in i sovrummet alls.När vi fick ny katt så kissade han på våra långa gardiner.Jag tvättade dom och hängde upp på nytt men han skulle dit och kissa trots att han var rumsren.Eftersom det var vardagsrummet kunde jag inte ta bort han,jag tog bort gardinerna i stället.Hängde upp korta.Och då upphörde kissandet helt.Det var 1 år sen nu och katten kissar aldrig inne.Det var bara dom gardinerna.

• Birgitta02

Är det möjligen en långhårskatt, typ norsk skogkatt? De har ofta stora rejäla tofsar under tassarna mellan trampdynorna. Där fastnar sand och det är otäckt. OM det är en sådan katt så prova med att klippa bort pälsen under tassarna.

• Grodis07
    Birmafröken skrev 2015-04-24 08:56:46 följande:

1. Är han ensamkatt? Hur gammal är han och eventuella kattkompisar?

2. Hur stort bor du?

3. Hur många lådor har du?

4. Var är lådorna placerade?

5. Vilken typ av lådor är det? Med eller utan huv med eller utan svänglucka?

6. Vilken sand är det i lådorna? Märke och sort.

7. Använder han någonsin lådan och hur ofta rensas sanden i så fall från kissklumpar och avföring?

Det är viktigt att få svar på dessa frågor oavsett hur länge katten tidigare har accepterat lådsituationen som den är.

Han är nyklippt både på kroppen och tassarna så tror inte det är problemet.

1. Ja han är ensamkatt. I början åkte vi ofta och hälsade på min mamma som också har katt och försökte försiktigt introducera dom men min kisse bara retade mammas katt. Tror dessutom den om än korta bilresan stressade honom extra efter kastrering och kan se ett samband med det och kissa/bajsa i sängen också kanske.. Det var ju häromkring han slutade använda lådan.

2. Bor i ett mindre hus med övervåning och undervåning.

3. 1 låda, till en början två men han använde bara den ena, han håller mest till på undervåningen när han är inomhus så nu står den här nere.

4. Se tre

5. Utan huv och svänglucka. Stor rymlig låda.

6. Det är den där kristallsanden med vita och blå stenar som man köper på djuraffären, den utan doft. I allra första början hade vi vanlig stensand men den fastnade i hans tassar och då bytte vi till denna som han till en början verkade gilla!

7. Nej han använder inte lådan alls sedan i vintras. Då kissade han i den någon gång men sanden har bytts varannan vecka och rensats på kiss o bajs varje dag, när det var Aktuellts.

Tycker der känns konstigt att han bara slutade använda lådan. Nu kan jag inte ha honom inne under en längre tid pga rädsla att han ska kissa i säng eller något. Han vet vart lådan är jag försöker visa men han bryr sig inte!
  • Birmafröken
    Grodis07 skrev 2015-04-25 08:42:10 följande:
    Han är nyklippt både på kroppen och tassarna så tror inte det är problemet.

1. Ja han är ensamkatt. I början åkte vi ofta och hälsade på min mamma som också har katt och försökte försiktigt introducera dom men min kisse bara retade mammas katt. Tror dessutom den om än korta bilresan stressade honom extra efter kastrering och kan se ett samband med det och kissa/bajsa i sängen också kanske.. Det var ju häromkring han slutade använda lådan.

2. Bor i ett mindre hus med övervåning och undervåning.

3. 1 låda, till en början två men han använde bara den ena, han håller mest till på undervåningen när han är inomhus så nu står den här nere.

4. Se tre

5. Utan huv och svänglucka. Stor rymlig låda.

6. Det är den där kristallsanden med vita och blå stenar som man köper på djuraffären, den utan doft. I allra första början hade vi vanlig stensand men den fastnade i hans tassar och då bytte vi till denna som han till en början verkade gilla!

7. Nej han använder inte lådan alls sedan i vintras. Då kissade han i den någon gång men sanden har bytts varannan vecka och rensats på kiss o bajs varje dag, när det var Aktuellts.

Tycker der känns konstigt att han bara slutade använda lådan. Nu kan jag inte ha honom inne under en längre tid pga rädsla att han ska kissa i säng eller något. Han vet vart lådan är jag försöker visa men han bryr sig inte!
    Aha, kristallsand! Där har vi det.

Kristallsand är en vanlig orsak till felkissande eftersom de är vass och obehaglig för kattens tassar. Sand ska kännas mjuk och grävvänlig, alltså ska den vara väldigt finkornig.

Jag rekommenderar att du skaffar ytterligare en öppen låda och fyller den med ett rejält lager av finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Det bästa valet är oparfymerad Extreme Classic gold label. Den sanden är väldigt finkornig och bukar alltid rekommenderas av kattbeteenderådgivare vid felkissningsproblem.

Ett annat bra val är EverClean (oparfymerad) eller det billigare och lite dammigare alternativet Pussi Kompakt (som finns i vanliga matvarubutiker).

Ställ lådorna på lättåtkomliga ställen som inte är helt undanskymda, men ändå inte i värsta "trafiken".
Svar på tråden Katt vägrar använda lådan, varför?