Katt vägrar använda lådan, varför?
Blir så trött på min älskade kisse!
När jag fick hem honom hösten 2014 var han rumsren och använde lådan från första stund. Första halvåret var han innekatt men efter kastreringen började jag släppa ut honom. Det gick jättebra, han var ute korta stunder och kom in och gick på lådan.
Men... Så bra fortsatte det inte. Några veckor efter kastreringen var han tvungen att vara inomhus ett dygn. Jag kom hem och han hade bajsat ner en säng. Och kissat. Trodde detta berodde på att han var dålig i magen men det har fortsatt. Även om han bara vart inne på dagen (ca 7-16) så kan man komma hem och han har bajsat/kissat i sängen. Förstått att detta är någon slags protest för att han inte vill vara ensam, men det har även skett när han inte vart ensam. Rakade honom för några veckor sedan och då var han tvungen att vara inne den dagen eftersom att han sövts oså.
Han vet vart lådan står men vägrar använda den och kissade istället i min säng.
Detta börjar bli frustrerande, jag vet att han inte gör det för att vara dum. Jag har rådfrågat veterinär men inte fått något bra svar..
Lådan har stått orörd i flera månader. Det är ny fräsch sand och sand som han alltid haft. Jag vet inte vad som är fel.
Varför gör han såhär? Varför vägrar han använda lådan? Kan man lära honom att använda lådan igen?