Grodis07 skrev 2015-04-25 08:42:10 följande:
Han är nyklippt både på kroppen och tassarna så tror inte det är problemet.
1. Ja han är ensamkatt. I början åkte vi ofta och hälsade på min mamma som också har katt och försökte försiktigt introducera dom men min kisse bara retade mammas katt. Tror dessutom den om än korta bilresan stressade honom extra efter kastrering och kan se ett samband med det och kissa/bajsa i sängen också kanske.. Det var ju häromkring han slutade använda lådan.
2. Bor i ett mindre hus med övervåning och undervåning.
3. 1 låda, till en början två men han använde bara den ena, han håller mest till på undervåningen när han är inomhus så nu står den här nere.
4. Se tre
5. Utan huv och svänglucka. Stor rymlig låda.
6. Det är den där kristallsanden med vita och blå stenar som man köper på djuraffären, den utan doft. I allra första början hade vi vanlig stensand men den fastnade i hans tassar och då bytte vi till denna som han till en början verkade gilla!
7. Nej han använder inte lådan alls sedan i vintras. Då kissade han i den någon gång men sanden har bytts varannan vecka och rensats på kiss o bajs varje dag, när det var Aktuellts.
Tycker der känns konstigt att han bara slutade använda lådan. Nu kan jag inte ha honom inne under en längre tid pga rädsla att han ska kissa i säng eller något. Han vet vart lådan är jag försöker visa men han bryr sig inte!
Aha, kristallsand! Där har vi det.
Kristallsand är en vanlig orsak till felkissande eftersom de är vass och obehaglig för kattens tassar. Sand ska kännas mjuk och grävvänlig, alltså ska den vara väldigt finkornig.
Jag rekommenderar att du skaffar ytterligare en öppen låda och fyller den med ett rejält lager av finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Det bästa valet är oparfymerad
Extreme Classic gold label. Den sanden är väldigt finkornig och bukar alltid rekommenderas av kattbeteenderådgivare vid felkissningsproblem.
Ett annat bra val är EverClean (oparfymerad) eller det billigare och lite dammigare alternativet Pussi Kompakt (som finns i vanliga matvarubutiker).
Ställ lådorna på lättåtkomliga ställen som inte är helt undanskymda, men ändå inte i värsta "trafiken".