Flyga själv??
Jag har en kompis som sitter i en rätt trist sits med sitt ex och eftersom jag brukar surfa runt här lite tänkte jag kolla lite med er här vad ni tycker.
Situationen är som följer:
De separerade för 4 år sedan då dottern var ett år. Det var ett rätt turbulent uppbrott med soc inblandat, detaljerna spelar mindre roll nu, men det blev en rejäl tvist som avgjordes i tingsrätten under ett års tid. Idag har de gemensam vårdnad och fastlagt umgänge, mesta tiden hos mamman och umgänge med pappan varannan vecka ons em - mån morgon,
För ca 2,5 år sedan flyttade pappan tillbaka till Stockholm (som han kom ifrån från början) och avståndet dem emellan blev 55 mil, dvs ingen liten sträcka.Sedan flytten har umgängena sällan gått enligt plan, många har ställts in och oftast blivit bara fre-sön. Det har även varit svårt att få ihop att han hämtar sin dotter, utan har blivit nån sorts kompromiss där mamman mött upp halvvägs osv.
Nu till kärnfrågan. Då dottern fyllde 5 år nyss så vill nu pappan att hon ska flyga själv t/r Stockholm för att slippa allt körandet. Tydligen får barn resa ensamma med flyg from de fyllt 5 år. Min kompis vill absolut inte hindra umgänget med pappan, men känner sig extremt orolig för att skicka sin 5 åriga dotter ensam med flyg fram och tillbaka. Tycker ni att hon överdriver, eller skulle ni också vara tveksamma för att släppa iväg en 5 åring själv?