• jenny99

grannens katt sover hos oss?

Vi bor i mindre samhälle i villaområde.Sen 6 dagar tillbaka är vi kattvakter,vi ger grannens katter mat varje dag och de har fri tillgång att gå ut via kattluckan.Problemet är att deras ena katt har börjat bosätta sig hos oss under denna tid.Vi har katter och kattlucka och hon smyger in och gömmer sig och sover,äter maten och myser.Vi har försökt bära ut henne ,följa henne hem men hon skriker utanför vår dörr.Så jag har släppt in henne.Hon vägra gå hem.Jag har meddelat ägarna detta och de är hemma nu men deras ena katt springer fortfarande hit.Varför?Ser hon detta som hennes hem?Hur göra?

• Svar på tråden grannens katt sover hos oss?
  • arianne03

Ni kanske hade godare mat/bättre sovställen? ;)
    Ni får be grannarna hålla katten inne ett tag, alternativt skaffa en sån kattlucka där bara vissa katter kan komma in (chip i halsband e dyl).

• Fontana

Ja, det är väl inte helt ovanligt att katter "flyttar" om de hittar ett trevligare ställe. 

Det finns också katter som bor i det ena huset på dagen och det andra på natten. Det är antingen bara att acceptera, eller också som Ariannne säger försöka få katten att flytta tillbaka.

• jenny99

Kattlucka med chip har vi funderat på.Innan denna katt "flyttade" in hos oss så har hon hela dagarna hållit sig på vår tomt och varit med våra katter.

• Andy87

Katter är rätt självständiga och kan ibland "byta" ägare, verkar trivas bra hos er! Katt

Kanske de rätta ägarna kan ta tag i det? Du kan ju slå dem en signal när katten dyker upp kanske. Samtidigt som ni inte släpper in henne...

• jenny99

Jag kan tänka mig att katten trivs bättre här,då maten är bättre och det är lugnare här.Men vi försöker hindra katten att komma in och nätterna är alltid låsta för våra sover hemma.Jag hoppas katten stannar kvar hos sin familj,tonårsdottern i familjen känner sig nog orolig/ledsen att katten hellre vill hit så jag hoppas föräldrarna jobbar hårdare gör att katten ska trivas hos dem.

Svar på tråden grannens katt sover hos oss?