• Sirek

Juristprogrammet i Lund eller Göteborg - vilket ska jag välja?

Jag har googlat och pratat med studievägledningen på båda orterna men känner mig ändå osäker. Skulle bli ytterst tacksam för råd och tips gällande val av studieort.

Mina förutsättningar:
    - Har en högskoleexamen sen tidigare och har varit yrkesverksam sedan 2008 (juridik har varit ett stort inslag)
    - Gift, har ett barn på ett år och bor i hus och har därför inte tänkt att flytta till studieorten (i första taget)
    -Restid till GU ca 30 min/väg, Restid LU ca 2h 45 min/resväg. Har släkt och vänner i Lund som jag kan bo hos om det t.ex. behövs pga tidig tenta.
    - Som kuriosa vill vi gärna få ett syskon inom 1-2 år.
    - Betygsmässigt kommer jag in på båda

Jag har fått uppfattningen att Lund har den bättre utbildningen men frågan är om jag skjuter mig själv i foten med avståndet hem? Jag har visserligen läst innan och tror att jag kommer kunna läsa mycket hemifrån. Har även stöd från min mamma som är jurist och även har undervisat i juridik.

15 april stänger antagningen

• Svar på tråden Juristprogrammet i Lund eller Göteborg - vilket ska jag välja?
  • Anonym (K)

Det kanske beror på vad du har för ambitioner efter utbildningen också? Siktar du på toppjobb är det nog Lund som gäller, men vill du "bara" ha ett vanligt jobb så duger väl Göteborg?

Personligen hade jag inte orkat med restiden till Lund, det lär väl ändå vara ett par föreläsningar i veckan i snitt? Kanske även grupparbeten ibland, eller sker de isf online? Men jag är heller inte så ambitiös. :)

• Anonym (A)

Jag har hört rykten om att Göteborgs juristprogram har haft problem med vissa kurser där nästan alla blir underkända på tentan. Så får man göra omtenta, och det får man tydligen bara göra ett visst antal gånger. Trots att kurserna har gjorts om flera gånger verkar de inte riktigt komma till rätta med problemen.

Jag skulle välja Lund, inte bara för ovannämnda anledning utan även för att Lund i mångas ögon är en av de allra bästa universiteten och har en av de bästa juristutbildningarna.

Själv studerar jag på Stockholms juristprogram, så jag är inte direkt partisk när valet står mellan Göteborg och Lund.

• Sirek

Jag känner mig inte speciellt attraherad av att jobba på byrå men kan absolut tänka mig domare/åklagar/kronfogde som ändå kräver ting. Jag tycker skattejuridik är jätteroligt och den lilla förvaltningsrätt jag läst var också rolig. Så ligger nog mer åt statligt som person.

Jag är ambitiös i min natur, är väldigt strukturerad. Men dottern gör ändå att jag misstänker att jag inte kommer vilja gå på alla föreläsningar. Göteborg ligger helt klart bättre geografiskt. Men vad väger tyngst?

(Maken kommer gå ner i tid på sitt jobb när jag börjar läsa)

• jur13

Hej,

Jag läser själv på Lunds universitet. Kan rekommendera Lund även om jag inte vet något om Göteborgs universitet. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en övernattningslägenhet i Lund eller Malmö. Malmö är för övrigt väldigt billigt om man vill köpa en liten lägenhet. Pendeln Malmö-Lund tar 10 min.

• Sirek
    Anonym (A) skrev 2015-04-05 11:10:44 följande:

Själv studerar jag på Stockholms juristprogram, så jag är inte direkt partisk när valet står mellan Göteborg och Lund.

Stockholm hade varit ett alternativ om inte hela termin 1 numera (inkl föreläsningar) var obligatorisk :(
  • HannaS86

Jag är precis klar med juristprogrammet på Göteborgs Universitet och jag avråder starkt från att läsa där. Eftersom jag bor i Göteborg var det den naturliga studieorten för mig men jag tycker att utbildningen har haft extremt varierande kvalitet. Vissa föreläsare och kurser är jättebra medan vissa är extremt dåliga. Framförallt civilrättskursen som tidigare hette KERAI på termin 5 har gjorts om flera ggr eftersom eleverna varit så missnöjda. 80% blev underkända på tentan när jag skrev den, och då hade de 15 timmar tenta för 18hp. Det var 5 timmar vardera på mån, ons och fre samma vecka och man kunde vara underkänd redan efter en timma utan att veta om det eftersom man behövde ha minst hälften av poängen på vardera frågan på måndagen för att kunna bli godkänd på tentan. Dessutom rättade de inte de övriga frågorna om en person var underkänd på en fråga så många fick bara en enda fråga rättad. På omtentan blev 82% underkända. Kursens problem ligger i att de lärarna som har den inte förstår vad som är rimligt att kräva av studenterna i en grundkurs på 18hp utan de vill att man ska kunna svara på "allt om allt" och till tentorna hittar de på scenarion som aldrig händer i verkligheten så att man som student inte kan få vägledning på något sätt, varken i lagtext eller litteratur.

Sedan tycker jag även att det är problem med ledningen på GU. De lyssnar inte på studenterna utan verkar anse att vi ska vara tacksamma och hålla tyst medan de själva kan vara riktigt oförskämda. 

• Sirek
    jur13 skrev 2015-04-05 11:18:43 följande:

Hej,

Jag läser själv på Lunds universitet. Kan rekommendera Lund även om jag inte vet något om Göteborgs universitet. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en övernattningslägenhet i Lund eller Malmö. Malmö är för övrigt väldigt billigt om man vill köpa en liten lägenhet. Pendeln Malmö-Lund tar 10 min.

Jag har läst i Malmö (examen 2008) så har många vänner i både Lund och Malmö, samt stora delar av makens släkt bor där nere. Så att sova över när det behövs är inga större problem. Mer än att jag känner mig osäker på hur det blir för dottern hemma då.
    Vet du hur det fungerar i Lund när man har små barn?
  • HannaS86

Jag får nog tillägga att jag är inriktad på skatterätt och att skatterättslärarna är extremt bra, såg ditt inlägg om det efter att jag svarat. Det är egentligen framförallt termin 5 som är problemet, det andra är helt ok. Så länge allting rullar på bra och du inte behöver ha kontakt med studierektor mm så slipper du mycket problem ;) De har gjort om termin 1 sedan jag läste den och jag har hört att den är svårare nu men ja vet inte om det stämmer. Nu när jag funderat mer över dina restider skulle jag nog trots allt det negativa jag skrivit rekommendera Gbg. Min restid till universitetet har varit ca 45min och det fungerar fint. Det är mycket föreläsningar och grupparbeten och för din skull rekommenderar jag verkligen att du går på föreläsningarna, det blir svårt att klara kurserna på distans och det är hemskt mycket tid du tappar på om du ska åka till Lund.

• Sirek
    HannaS86 skrev 2015-04-05 11:30:35 följande:

Jag får nog tillägga att jag är inriktad på skatterätt och att skatterättslärarna är extremt bra, såg ditt inlägg om det efter att jag svarat. Det är egentligen framförallt termin 5 som är problemet, det andra är helt ok. Så länge allting rullar på bra och du inte behöver ha kontakt med studierektor mm så slipper du mycket problem ;) De har gjort om termin 1 sedan jag läste den och jag har hört att den är svårare nu men ja vet inte om det stämmer. Nu när jag funderat mer över dina restider skulle jag nog trots allt det negativa jag skrivit rekommendera Gbg. Min restid till universitetet har varit ca 45min och det fungerar fint. Det är mycket föreläsningar och grupparbeten och för din skull rekommenderar jag verkligen att du går på föreläsningarna, det blir svårt att klara kurserna på distans och det är hemskt mycket tid du tappar på om du ska åka till Lund.

Tack för att du delade med dig. Lite den uppfattningen som jag redan hade från andra jag känner som läst på GU. Nu har jag ju en liten tjej hemma också så alla tid på tåget är ju tid jag missar med henne i regel. Å andra sidan är det rätt trevligt att få 5 timmars ostört plugg också.

Vad jag hört så skulle det vara färre seminarium och grupparbeten i Lund än i Göteborg men när jag läser kurssidorna så verkar det vara rätt lika.

Jag vill ju tillgodogöra mig utbildningen, inte bara klara den. Har tyvärr redan pratat med studievägledningen i Göteborg så jag är kanske redan märkt för livet :P

En ytterligare aspekt är att vi funderar på syskon. I Göteborg skulle jag behöva ta 1 års uppehåll (om det inte fungerar med att läsa med en liten) medan Lund har ny omgång varje termin så där skulle ett uppehåll inte behöva vara lika länge i sådant fall.

Usch, svårt.

• jur13
    Sirek skrev 2015-04-05 11:29:59 följande:
    Jag har läst i Malmö (examen 2008) så har många vänner i både Lund och Malmö, samt stora delar av makens släkt bor där nere. Så att sova över när det behövs är inga större problem. Mer än att jag känner mig osäker på hur det blir för dottern hemma då.
    Vet du hur det fungerar i Lund när man har små barn?

Okej,

Jag har inte själv barn, men jag är av uppfattningen att Lund är medelmåttigt då det gäller miljö att växa upp i för barn. Man förvånas dock ibland över att Lund som är en studentstad kan kännas som en stad med mycket pundare. Malmö är nog däremot betydligt sämre skulle jag tro då det gäller den biten. Jag önskar dig lycka till

• Sirek

Tack för alla svar!

Vi har bestämt oss för att bo kvar och därmed satsa på Göteborg. Att flytta till Lund/Malmö kändes aldrig riktigt aktuellt, speciellt inte när vi redan bor i hus (som är under renovering).
    Så då återstod egentligen bara pendling till Lund eller satsa på Götet. Närhetsprincipen vann och nu inväntar vi bara antagningsbesked här hemma ;)

• jur13

Roligt att ni har nått ett beslut! Lycka till med studierna, det kommer bli roligt

Svar på tråden Juristprogrammet i Lund eller Göteborg - vilket ska jag välja?