• HannaS86

Juristprogrammet i Lund eller Göteborg - vilket ska jag välja?

Jag är precis klar med juristprogrammet på Göteborgs Universitet och jag avråder starkt från att läsa där. Eftersom jag bor i Göteborg var det den naturliga studieorten för mig men jag tycker att utbildningen har haft extremt varierande kvalitet. Vissa föreläsare och kurser är jättebra medan vissa är extremt dåliga. Framförallt civilrättskursen som tidigare hette KERAI på termin 5 har gjorts om flera ggr eftersom eleverna varit så missnöjda. 80% blev underkända på tentan när jag skrev den, och då hade de 15 timmar tenta för 18hp. Det var 5 timmar vardera på mån, ons och fre samma vecka och man kunde vara underkänd redan efter en timma utan att veta om det eftersom man behövde ha minst hälften av poängen på vardera frågan på måndagen för att kunna bli godkänd på tentan. Dessutom rättade de inte de övriga frågorna om en person var underkänd på en fråga så många fick bara en enda fråga rättad. På omtentan blev 82% underkända. Kursens problem ligger i att de lärarna som har den inte förstår vad som är rimligt att kräva av studenterna i en grundkurs på 18hp utan de vill att man ska kunna svara på "allt om allt" och till tentorna hittar de på scenarion som aldrig händer i verkligheten så att man som student inte kan få vägledning på något sätt, varken i lagtext eller litteratur.

Sedan tycker jag även att det är problem med ledningen på GU. De lyssnar inte på studenterna utan verkar anse att vi ska vara tacksamma och hålla tyst medan de själva kan vara riktigt oförskämda. 

• HannaS86

Jag får nog tillägga att jag är inriktad på skatterätt och att skatterättslärarna är extremt bra, såg ditt inlägg om det efter att jag svarat. Det är egentligen framförallt termin 5 som är problemet, det andra är helt ok. Så länge allting rullar på bra och du inte behöver ha kontakt med studierektor mm så slipper du mycket problem ;) De har gjort om termin 1 sedan jag läste den och jag har hört att den är svårare nu men ja vet inte om det stämmer. Nu när jag funderat mer över dina restider skulle jag nog trots allt det negativa jag skrivit rekommendera Gbg. Min restid till universitetet har varit ca 45min och det fungerar fint. Det är mycket föreläsningar och grupparbeten och för din skull rekommenderar jag verkligen att du går på föreläsningarna, det blir svårt att klara kurserna på distans och det är hemskt mycket tid du tappar på om du ska åka till Lund.

Svar på tråden Juristprogrammet i Lund eller Göteborg - vilket ska jag välja?