• sara kb

Krävande 6månaders bebis-Hur får man henne att sova?!?!

Hej! Har en 6månaders bebis här hemma . Ända sen hon var nyfödd upp till ca 4 månader skrek hon otröstligt flera gånger om dagen. Magen har krånglat, hon hatade att ligga i vagn, klarat inte av att sova i spjälsäng, har inte kunnat sova på rygg, började alltid (och gör det oftast fortfarande) gråta eller kvida vid amning..sakta men säkert har hon blivit större har saker blivit lite enklare, hon klarar numera av att somna i vagnen om hon får sitta upp, hon även fast hon ofta skriker går hon alltid att trösta bara man tar upp henne/ger henne mat och hon tycker om att amma sig till sömns om kvällarna (fast det tar oftast ca 1 timme av krångel...).nu till min fråga...såhär snart sju månader senare så är jag HELT SLUT. Jag behöver få ordning på hennes sömn för att klara av att fungera som mamma åt henne och hemmes storasyster. På nätterna vaknar hon varje/varannan timme och kan bara somna om om hon får snutta. Hur kan man få henne att somna om på annat sätt/ få henne att inte vakna så ofta? Nån som har nåt tips är jag tacksam :)

Och så dagsvilan som inte funkar ALLS! Hon sover alldeles för lite tror jag, typ 30 min åt gången, vaknar ofta grinig och börjar gnugga sig i ögonen inom en timme efter vilan. Detta gör ju att jag i princip aldrig kan vila på dagen heller. När hon är vaken är hon ofta så trött och gnällig att hon bara accepterar att jag bär henne, sätter man ner henne blir det gnäll direkt. När hon väl är utsövd är hon världens mysigaste, jollrar och myser (men kräver sällskap) Nån som vet om man kan få henne att sova längre?

Vill ju att både hon och jag ska må bra, känner att det här är inte bra för min mentala hälsa och att det går ut över henne och hennes storasyster :( blir trött och har inge tålamod. Blir irriterad på min bebis fast jag vet att det i te är hennes fel :( snälla nån

Där ute med nåt bra tips på hur man vänder den här skutan?

• Svar på tråden Krävande 6månaders bebis-Hur får man henne att sova?!?!
  • Filosofian

Har hon börjat äta vanlig mat än? Går hon upp fint i vikt? Om hon gör det kanske det kan vara värt att ta några jobbiga nätter och fasa ut nattamningen?

• Maria222

Det låter som att hon skulle behöva sova längre pass på dagen för att bli gladare... Precis som du är inne på.

Mitt förslag är att söva om henne strax innan hon vaknar... om hon t ex sover i soffan så kan du lägga dig bredvid när hon börjar vakna så hon får amma och förhoppningsvis sover en cykel till.

• sara kb

Ja hon går upp bra i vikt :) hon har börjat få lite mat men tycker inte det är nån

höjdare...sammanlagt får hon i sig en grötportion om dagen. Försöker ta det långsamt så att magen ska hänga med. Ja jag skulle väldigt gärna minska på nattmaten, gissar att hon får i sig mer mat på natten än på dagen. hon är så svårammad när hon är vaken bara :(. Och svårsövd utan tutte. Hur drar man mer på nattamning?

För jag tror verkligen inte hon behöver snutta sådär ofta rent näringsmässigt, det är ju mer att jag är hennes napp...

• sara kb
    Maria222 skrev 2015-03-23 19:39:59 följande:

Det låter som att hon skulle behöva sova längre pass på dagen för att bli gladare... Precis som du är inne på.

Mitt förslag är att söva om henne strax innan hon vaknar... om hon t ex sover i soffan så kan du lägga dig bredvid när hon börjar vakna så hon får amma och förhoppningsvis sover en cykel till.

Ok tack ska försöka, kanske bra att försöka förekomma henne för när hon väl har vaknat till är det kört att fö henne att somna om känns det som, men man måste kanske vara mer envis???
  • Filosofian
    sara kb skrev 2015-03-23 19:48:01 följande:

Ja hon går upp bra i vikt :) hon har börjat få lite mat men tycker inte det är nån

höjdare...sammanlagt får hon i sig en grötportion om dagen. Försöker ta det långsamt så att magen ska hänga med. Ja jag skulle väldigt gärna minska på nattmaten, gissar att hon får i sig mer mat på natten än på dagen. hon är så svårammad när hon är vaken bara :(. Och svårsövd utan tutte. Hur drar man mer på nattamning?

För jag tror verkligen inte hon behöver snutta sådär ofta rent näringsmässigt, det är ju mer att jag är hennes napp...

Om du inte tror att hon behöver nattamma näringsmässigt hade jag bara slutat rakt av och försökt somna om henne med napp. Det kommer ju säkert innebära några jobbiga nätter innan hon har vant sig men det är det kanske värt? Tar hon flaska? Isf kan du kanske pröva att ge henne ersättning eller välling på kvällen så står hon sig lite bättte!
  • sara kb

Tar varken flaska eller napp- I wish! Nej det är bara tutte som gäller här...ja har tänkt sluta men vill att hon ska komma igång mer med maten på dagarna först. Det är kanske som su säger, bara att stålsätta sig! Man har alltid argument för att inte orka eftersom jag är så energilös pga sömnbrist men om jag inte gör nåt så kommer det ju inte bli bättre heller ;)

Men vill så gärna få det att funka utan att hon ska behöva vara olycklig och skrika för att hon inte får amma när det är det enda som hjälper. Gråt har hon haft nog av i sitt liv!

• Cakes

Vet inte om detta funkar för er, men om det finns en pappa med i bilden så kan ni prova att han tar de första "sluta amma nätterna" (typ att du sover på soffan eller så). Han luktar ju inte mat liksom. Så om han erbjuder napp/flaska så är det ju i alla fall större chans att det funkar. Men ja, några jobbiga nätter kommer det ju bli oavsett.

• Maria222

Nej att sluta amma på natten skulle jag inte göra. En 6 månaders är en liten bebis, det biologiska sugbehovet finns ju kvar fortfarande. Tar hon inte napp är bröstet det enda hon har.

Min son är också 6 månader och på tok för liten för att tvingas till att sluta nattamma. Han har inte heller napp.

• Mira76

Gör upp en plan så känns det bättre! Tex

V 1 öka grötmängden med 1 mål + pröva pyttelite välling med flaska varje dag innan en amning(till slut går det!)

V 2 öka till 2 mål gröt per dag + fortsätt med flaska. Börja försök vyssa henne till sömns dagtid om det går.

V 3 om hon äter gröt som kvällsmål nu- låt mannen sova bredvid henne i några nätter och vyssa henne till sömns istället. Jättejobbigt, men värt det.

Min dotters sömn förbättrades avsevärt när jag slutade nattamma och ge välling till kvällsmål. Då var hon drygt 7 mån. Man får ju känna efter lite när de är redo..kanske är planen ovan för drastisk för just ditt barn och då kan man ju ta det långsammare.

PS min dotter tog napp första gången när hon var 8 månader! Så hoppet lever för din med ;)

• Mira76

Min dotter sov också bara 30 min pass till nån gång efter 6 månader. Sen kunde hon sova längre. Så det kommer bli bättre om en eller två månader. Prova att söva om så gott det går, med amning eller ha henne i sele? Annars stå ut...jobbigt men det blir bättre!!

• sara kb
    Cakes skrev 2015-03-23 22:57:17 följande:

Vet inte om detta funkar för er, men om det finns en pappa med i bilden så kan ni prova att han tar de första "sluta amma nätterna" (typ att du sover på soffan eller så). Han luktar ju inte mat liksom. Så om han erbjuder napp/flaska så är det ju i alla fall större chans att det funkar. Men ja, några jobbiga nätter kommer det ju bli oavsett.

Kanske värt att prova, får för mig att hon kommer skrika sig hes då men vet också att jag ibland tar ut saker i förskott. Ska kolla med mannen!
  • sara kb
    Maria222 skrev 2015-03-25 22:06:44 följande:

Nej att sluta amma på natten skulle jag inte göra. En 6 månaders är en liten bebis, det biologiska sugbehovet finns ju kvar fortfarande. Tar hon inte napp är bröstet det enda hon har.

Min son är också 6 månader och på tok för liten för att tvingas till att sluta nattamma. Han har inte heller napp.

Jag skulle vara helt ok med att amma henne några gånger per natt. Men i snitt varje timme- jag blir helt galen av sömnbristen!!! Jag får göra ett avvägande- tvinga till att sluta nattamma eller ha en snart helt slut labil mamma som håller på att gå in i väggen- inte bra det heller för bäbis! Jag har tänkt att jag ska amma henne typ kl.23 och kl.3 så jag vet att hon står sig, men står inte ut med det eviga snuttandet. Hoppas kunna ha kvar nattmålen utan snuttandet helt enkelt.
  • trebarnsmamma123

Det låter ju som att hon har ont i magen...vad äter du?
    Mina barn har fått ont i magen om jag ätit nötter, citrus, mjölkprodukter, broccoli, kål, morötter, dill, kanel och all läsk, godis och chips.
    När de har ont i magen vill de snutta konstant för då känns det bättre.
    Vill hon inte ligga ner kan det vara tyst reflux också. Provat laktulos?

Det är min första tanke, sedan handlar det om att försöka amma på lite mer fasta tider, och försöka söva utan att amma. Tips där är att sitta på pilatesboll och studsa, det funkar på magont också.

• frizzan

Hej. Jag har haft samma problem med min kille. Vaknade var 30-60 minut. Han är 5 1/2 mån nu. Jag har börjat mata på som bara den. Gröt på morgonen, riktig mat lunch och middag och frukt till mellis. Katrinplommon efter varje mål till en början för att sen ge annan frukt. Han sover nu 20.00 till ca 04.00, sen får han ersättning och sommar om till 07-08. Jag gett ersättning innan varje mål också och rapsolja i maten.

Kanske värt att testa?

• Lönnsirap

Jag hade problem med min son att han åt varje timme på natten när han åt för ofta under dagen.

Jag fick tipset att låta det gå minst tre timmar mellan maten på dagen för att han skulle komma in i en bättre matrutin. Det fungerade toppen. Första dagen, första gången skrek han hjärtskrikande i typ tio minuter två timmar efter amningen. (kändes som en timme.) Sen lugnade han ned sig och hungern gick över. Sen gav jag honom mat efter 4 timmar och höll noga koll på att inte mata honom för ofta, utan låta honom vara frustrerad lite på dagen. Jag lät det aldrig gå mer än 5 timmar mellan målen, även om han inte sa till.

Det gjorde underverk för honom/oss och han började äta var 5-6 timme på natten, vilket var fantastiskt!

Svar på tråden Krävande 6månaders bebis-Hur får man henne att sova?!?!