• mom911

Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?

Hej

Våran 17 åriga son vill åka till Ibiza med sin jämnåriga vän han berätta att det är nån slags party ö i medelhavet? ....

Han har sparade pengar till resan som han tjänat genom sommarjobb, han är ganska mogen o stor för sin ålder o så men ändå känner vi det tveksamt att låta honom åka dit ensam med sin kompis i två veckor som dom planerat? 

Skulle ni låta er 17 åriga son åka??

Alla svar uppskattas

• Svar på tråden Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?
  • MEE83
    lillaponnyn skrev 2015-03-22 17:22:26 följande:

visst ja festade med men bara sprit och vi hade kul men det går vilt till där
    speciellt i san antion eller hur det stavas

jag tycker han är lite för ung för det

han kanske råkar illa ut om han inte ens är myndig

San Antonio, men det är även det trashigaste stället på Ön, då det även är generellt fler yngre som hänger där.
  • Solrosenn
    Bibbielou skrev 2015-03-22 13:10:50 följande:

Om jag ville att min son skulle dricka sig mer eller mindre redlös varje kväll i två veckor skulle jag låta honom åka. Om jag ville att han skulle testa på olika droger skulle jag också låta honom åka. Om jag inte var rädd för att han skulle ta ecstacy eller något liknande och bli allvarligt sjuk av uttorkning skulle jag låta honom åka. Om jag var okej med att han hade oskyddat sex med främmande personer skulle jag låta honom åka. Om jag tyckte att var okej att han skulle utöva sexuella aktiviteter där han själv och/eller den/dem andra parterna var så pass onyktra att de kan riskera att göra saker de inte vill så skulle han få åka.

Annars hade han fått stanna hemma. 

Fast säger inte det lite mer om ditt barn? Det är precis som många andra säger att det är olika från person till person, jag själv fick åka till ayia napa vilket också är en populär partyort när jag var 17,5 år. Jag provade varken på droger, söp mig redlöst eller hade oskyddat samlag. Man måste våga släppa tyglarna lite, ge ungdomarna lite ansvar och visa att du litar på dem! Dem är nästan vuxna och skulle ändå kunna åka själv då, men se till att man åker med rätt människor!
  • fluu

Nej, bara nej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bibbielou
    Solrosenn skrev 2015-03-22 18:09:55 följande:
    Fast säger inte det lite mer om ditt barn? Det är precis som många andra säger att det är olika från person till person, jag själv fick åka till ayia napa vilket också är en populär partyort när jag var 17,5 år. Jag provade varken på droger, söp mig redlöst eller hade oskyddat samlag. Man måste våga släppa tyglarna lite, ge ungdomarna lite ansvar och visa att du litar på dem! Dem är nästan vuxna och skulle ändå kunna åka själv då, men se till att man åker med rätt människor!

Varför skulle det säga något om mitt barn? Det är normalt att utforska och tänja gränser i tonåren. Man har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänkande när man är 17 (eller 18). Även den vettigaste människan kan göra korkade saker med mycket alkohol i kroppen. Föräldrar vet inte allt om sina barn. Som mor vore jag väl väldigt naiv om jag intalade mig att just mitt barn skulle vara undantaget, även om det är fullt möjligt att mitt barn är just det. På partyställen som till exempel Ayia Napa eller Ibiza håller det till mycket konstiga människor som är en risk även för en väldigt försiktig person. Berusade människor över lag är en risk i sig.

Mina framtida barn skulle gärna så resa utomlands och utforska världen, men partyvärlden får de utforska när de är mogna för det. Mina barn kommer inte få min tillåtelse att dricka förrän de är 18, även om de säkerligen kommer göra det ändå. Att tillåta mitt barn att åka till Ibiza i två veckor men polarna skulle vara samma sak som att säga att hen får dricka - mycket, och ofta och under okontrollerade former dessutom.

Jag själv är inte äldre än 25 och har festat alldeles för mycket, och har därför sett och varit med om saker som mina barn helst ska slippa.

• SecretMe

Jag har varit med om samma sak, iallafall nästan.

Min då 17-åriga son kom hem och sa att han skulle fira nyår på Kreta med en kompis.
    Nix pix, sa jag, det ska du inte.
    Kommer aldrig på frågan.

Då framkom det att kompisens mamma har andelslägenhet där och att de skulle bo hos henne. Även kompisens äldre bror med familj skulle bo där.
    Då fick han åka.

Annars hade han bara fått glömma det, oavsett hur sur eller arg han blivit.

• mom911

Vi satt oss ner (jag sonen och hans pappa) och han berättade och övertygade oss om att han ska vara mycket ansvarsfull och försiktig och vi litar på honom. Efter många om och men beslutade vi att han får åka iväg.

Tycker ni att vi gjort fel? Innerst inne har jag ändå en känsla ''låt honom inte åka'' menmen va ska man göra med dessa ungdomar..

• SecretMe
    mom911 skrev 2015-03-22 20:03:11 följande:

Vi satt oss ner (jag sonen och hans pappa) och han berättade och övertygade oss om att han ska vara mycket ansvarsfull och försiktig och vi litar på honom. Efter många om och men beslutade vi att han får åka iväg.

Tycker ni att vi gjort fel? Innerst inne har jag ändå en känsla ''låt honom inte åka'' menmen va ska man göra med dessa ungdomar..

Ja, du har gjort fel.
    Han är inte ens gammal nog att få köpa alkohol på krogen.
    Du vill väl men detta var fel beslut.
  • Vanillaextract

Nejdå. Känner ni att han kan hantera det har ni gett honom möjligheten till en underbar upplevelse. Det är även en möjlighet för honom att få öva på att bo själv, vara borta från föräldrarna och ta ansvar för sig själv.
  • Rosmarin

Jag tycker faktiskt inte det var fel. Ni känner er son bäst. Litar ni även på kompisen?

Jag tycker dock att 2 veckor är väldigt lång tid på ett sånt ställe. Jag skulle kompromissa med honom och säga ok till en vecka.

Var själv där med en tjejkompis när jag var 17 som ett stopp på en båtluff i Grekland. Skulle tyckt det kändes väldigt konstigt att bli förbjuden att åka någonstans. Men så var (och är) vi rätt skötsamma och ordentliga.

Självklart kommer din son supa ner sig. Han kommer vara utsatt för vissa risker och han kommer troligtvis ha sex. Se till att prata med honom om vad ni förväntar er - att han tar det lugnt, kör varannan vatten, inte provar droger, alltid ha kondom.
  • Drottningen70

[quote=75049510][quote-nick]mom911 skrev 2015-03-22 20:03:11 följande:[/quote-nick]Vi satt oss ner (jag sonen och hans pappa) och han berättade och övertygade oss om att han ska vara mycket ansvarsfull och försiktig och vi litar på honom. Efter många om och men beslutade vi att han får åka iväg.

Tycker ni att vi gjort fel? Innerst inne har jag ändå en känsla ''låt honom inte åka'' menmen va ska man göra med dessa ungdomar..[/

Haha.... Hur vek får man bli.

• MEE83

Ni har gjort fel om ni tror att det kommer gå åt helvete.

Det finns 10 000-tals ungdomar som har gjort liknande saker och för de allra flesta är det en kul och positiv erfarenhet, där den enda baksidan kanske är en bakfylla eller två.

Att folk nojar är ju dock naturligt, men ändå ganska så irrationellt, speciellt om de nojar över personer som är mindre riskbenägna och "hyfsat" sansade, risken för att råka ut för något är rätt liten, det är fakta.
  • Prällen

Jag har bott på Ibiza. Jag drog när jag förstod att hela Ibizas ekonomi är uppbyggt kring kokain. Polisen är med på det.

• Hannah76

Får man åka innan man är 18 nu förtiden?

Jag var 15 år när jag åkte första gången.

• SecretMe
    Hannah76 skrev 2015-03-23 19:17:25 följande:

Får man åka innan man är 18 nu förtiden?

Jag var 15 år när jag åkte första gången.

Man får åka om man har skriftligt tillstånd från förmyndare.

• Hannah76

[quote=75054832][quote-nick]SecretMe skrev 2015-03-23 19:23:05 följande:[/quote-nick]

Man får åka om man har skriftligt tillstånd från förmyndare.

[/

Ah ok, det var det jag hade på känn.

• Karl71

Ibiza = Sex, massor av sex, orgier, lättillgänglig alkohol, droger, inte nödvändigtvis i den ordningen men i princip en summering av varför man väljer just Ibiza.

Skulle personligen, trots en mycket sur son, inte godkänna utan tvinga honom vänta tills han är myndig.

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • nozpa

Nej, aldrig!! Alltså, vill en 17 åring åka till ibiza med en kompis i 2 veckor så är personen inte alls så klok och ansvarsfull som föräldern tror. Var där när jag hade fyllt 18 (skulle fylla 19) med 3 tjejkompisar. Mina barn får aldrig åka dit. Skulle inte släppa dom till Kos eller ayanapa eller annat liknande partyställe. Never.

• MEE83
    Karl71 skrev 2015-03-24 15:27:41 följande:

Ibiza = Sex, massor av sex, orgier, lättillgänglig alkohol, droger, inte nödvändigtvis i den ordningen men i princip en summering av varför man väljer just Ibiza.

Skulle personligen, trots en mycket sur son, inte godkänna utan tvinga honom vänta tills han är myndig.

Delvis, men vi åkte också för musiken, nattklubbarna på Ibiza har alltid haft otroliga lineups, så gillar man EDM, så är det lite utav en guldgruva, inga andra ställen i världen är jämförbara, Miami under WMC är ända undantaget, men det varar i en vecka, inte 4 månader.
Svar på tråden Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?