Solrosenn skrev 2015-03-22 18:09:55 följande:
Fast säger inte det lite mer om ditt barn? Det är precis som många andra säger att det är olika från person till person, jag själv fick åka till ayia napa vilket också är en populär partyort när jag var 17,5 år. Jag provade varken på droger, söp mig redlöst eller hade oskyddat samlag. Man måste våga släppa tyglarna lite, ge ungdomarna lite ansvar och visa att du litar på dem! Dem är nästan vuxna och skulle ändå kunna åka själv då, men se till att man åker med rätt människor!
Varför skulle det säga något om mitt barn? Det är normalt att utforska och tänja gränser i tonåren. Man har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänkande när man är 17 (eller 18). Även den vettigaste människan kan göra korkade saker med mycket alkohol i kroppen. Föräldrar vet inte allt om sina barn. Som mor vore jag väl väldigt naiv om jag intalade mig att just mitt barn skulle vara undantaget, även om det är fullt möjligt att mitt barn är just det. På partyställen som till exempel Ayia Napa eller Ibiza håller det till mycket konstiga människor som är en risk även för en väldigt försiktig person. Berusade människor över lag är en risk i sig.
Mina framtida barn skulle gärna så resa utomlands och utforska världen, men partyvärlden får de utforska när de är mogna för det. Mina barn kommer inte få min tillåtelse att dricka förrän de är 18, även om de säkerligen kommer göra det ändå. Att tillåta mitt barn att åka till Ibiza i två veckor men polarna skulle vara samma sak som att säga att hen får dricka - mycket, och ofta och under okontrollerade former dessutom.
Jag själv är inte äldre än 25 och har festat alldeles för mycket, och har därför sett och varit med om saker som mina barn helst ska slippa.