• Anonym (Trött)

Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?

Mitt ex och jag separerade innan vår dotter var född. Jag träffade en ny man när hon var ganska liten och vi har idag ett gemensamt barn. För min dotter är den nya mannen en självklar extrapappa. För mitt ex är han hin håle själv.(Trots att det var mitt ex som valde att lämna...)

Nu har både jag och min man börjat jobba efter att ha varit föräldralediga varsin period. Vi har dock inte fått dagisplats till vårt gemensamma barn, utan får hjälp av mor- och farföräldrar några dagar/vecka och är lediga varsin dag. 

För att vi ska få ihop vår vardag och vår arbetstid så får mor- och farföräldrar hämta min dotter på förskolan och när min man är hemma hämtar han. Vi delar också på lämningarna. En-två dagar i veckan hämtar hennes pappa.

Nu har pappan gått i taket för att jag inte hämtar och lämnar varje dag som hon är hos oss. Han hotar med att anmäla mig till soc. 

Jag hävdar att han inte kan lägga sig i hur vi löser vår vardag. Han anser sig ha rätt att kräva att jag ska gå ner ännu mer i arbetstid för att kunna hämta och lämna... 
    Hur ser det ut egentligen? Har han rätt att kräva att bara jag hämtar och lämnar? Vi får inte ihop det tidsmässigt då och jag kan inte gå ner ytterligare i arbetstid... Dessutom, när minsta barnet börjar förskolan så kommer ju jag och min man att dela upp hämtningar och lämningar av båda barnen mellan oss. Medan mitt ex tycker att det är självklart att bara jag hämtar och lämnar stora barnet...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?
  • Anonym (Trött)
    BioBonus skrev 2015-03-19 15:33:24 följande:
    Man varför ska du tala om det på ett föräldramöte? Jag hänger inte med...
    Och vill barnen kalla dig mamma, så antar jag att de andra föräldrarna skulle tycka det var OK. Så länge det inte var du som tvingade dem att kalla dig för mamma mot deras vilja.
    Jag kan tänka mig att barnets biologiska mamma kanske skulle opponera sig (lite beroende på, tror jag, hur trygg hon är i sin föräldraroll), men förhoppningsvis så skulle hon inse skillnaden på att vara mamma och på att vara en extramamma.
    Lite så ja.
    Och sen var det ju över huvud taget inte en fråga i mitt ursprungsinlägg. 
  • BioBonus
    Anonym (Trött) skrev 2015-03-19 16:18:46 följande:

Lite så ja.

Och sen var det ju över huvud taget inte en fråga i mitt ursprungsinlägg. 

Sorry för OT ?
  • BioBonus

? Var en glad smiley...

Och on topic - du bestämmer vem som hämtar på den tid barnet bor hos dig. Låt han anmäla du har inget att oroa dig för.

• Anonym (Estelle)

I en kärnfamilj är det väl inte heller statiskt vem som hämtar eller lämnar? Jag tycker inte att ditt ex kan ställa det kravet. Skulle han själv stå för det om han hade en ny partner? Låt honom anmäla eller få er familjesekreterare att begära att han kommer på möte, som du skriver själv så är det jätteviktigt att ni får igång kommunikationen.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Estelle) skrev 2015-03-19 16:42:02 följande:

I en kärnfamilj är det väl inte heller statiskt vem som hämtar eller lämnar? Jag tycker inte att ditt ex kan ställa det kravet. Skulle han själv stå för det om han hade en ny partner? Låt honom anmäla eller få er familjesekreterare att begära att han kommer på möte, som du skriver själv så är det jätteviktigt att ni får igång kommunikationen.

Jag har försökt få honom till familjerätten på ett samarbetssamtal, men han vägrar (!). Som jag förstått det finns det inte så mycket mer jag kan göra, eftersom samtalen är frivilliga. 

Nästa steg verkar vara att stämma honom inför tingsrätten eftersom de då kommer att kalla oss till ett obligatoriskt samarbetssamtal. Drar mig dock lite för det eftersom det känns som att dra igång en enorm apparat och jag är inte säker på hur det skulle påverka vår dotter...

Jag tror inte att han skulle låta sin nya partner hämta. Det skulle nog ta enormt lång tid innan han blandade in någon ny person i vår dotters liv. Han tycker om att hålla isär sina olika delar i livet...

• micromat
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 14:28:59 följande:

Att barn "väljer" sina relationer betyder inte att de har rätten att kalla folk vad de vill. En farmor är farmor och en pappa är en pappa. Det är inte farmormamma som är mamma utan mamma heter helt enkelt mamma. Vad barnet har knutit för relation med människor har inte med saken att göra utan saker är vad saker är.

Fast vill barnet kalla pappa Pelle för Pelle och extrapappan Dan för pappa extrapappa, bonuspappa eller Dan/Danne så får barnet göra det..
  • Kasperina

Låt ditt ex anmäla till soc. Om de överhuvudtaget pratar med honom kommer de att förklara att han inte har med saken att göra så länge det är en fast grupp människor som barnet känner sig tryggt med som hämtar och lämnar, och förhoppnigsvis även föreslå samarbetssamtal.

Min son hämtas av sin pappa, mamma, farmor, mormor
    Min dotter hämtas av sin mamma, mormor och brors pappa
    Jag och pappan har gemensamt skrivit på ett papper vilka som får hämta, och vi är noga med att berätta vem som kommer att komma. 

• Anonym (Linda)
    BioBonus skrev 2015-03-19 15:33:24 följande:
    Man varför ska du tala om det på ett föräldramöte? Jag hänger inte med...
    Och vill barnen kalla dig mamma, så antar jag att de andra föräldrarna skulle tycka det var OK. Så länge det inte var du som tvingade dem att kalla dig för mamma mot deras vilja.
    Jag kan tänka mig att barnets biologiska mamma kanske skulle opponera sig (lite beroende på, tror jag, hur trygg hon är i sin föräldraroll), men förhoppningsvis så skulle hon inse skillnaden på att vara mamma och på att vara en extramamma.
    Fast varför måste man promt vara osäker på sin föräldraroll för att ogilla att ens barn kallar någon annan för mamma eller pappa?
  • Kasperina

På vårt dagis kallas alla mammor och pappor för mamma X och pappa Y, tex så är jag mamma A, Fs mamma. Enda gången jag reflekterar över det är när jag eller manliga kollegan på samma dagis har barn med på jobbet och hans barn vrålar MAMMA A till mig eller mina barn vrålar PAPPA J till honom 

• blomblad

Nej, han kan inte kräva att bara du hämtar och lämnar.

Mamman till mitt bonusbarn försökte med samma sak; att jag inte fick hämta eller lämna utan det skulle bara pappan göra. Soc fick då förklara för henne på ett samarbetssamtal att det kunde hon inte styra över, vi är en familj och hur vi löser sånt är upp till oss. Dom tyckte även mamman skulle se det fina i att jag engagerade mig till att göra det bästa för barnet eftersom hon fick kortare dagar på dagis om jag hjälpte till.

Så låt honom anmäla du, han kommer bara se dum ut själv :)

• ventilera mera
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 14:28:59 följande:
    Att barn "väljer" sina relationer betyder inte att de har rätten att kalla folk vad de vill. En farmor är farmor och en pappa är en pappa. Det är inte farmormamma som är mamma utan mamma heter helt enkelt mamma. Vad barnet har knutit för relation med människor har inte med saken att göra utan saker är vad saker är.
    Fast lika lite som du tycker att de inte har rätt att göra det har ju du rätt att diktera villkoren för varenda familj som inte är en kärnfamilj?

Jag är mamma i vår familj. Mina barn kallar min kille för namn vid tilltal och sin extrapappa när de pratar OM honom - och det väljer de själva. De kallar sin pappa för pappa. Hans nya tjej kallar de vid namn när de pratar med henne och pappas tjej när de pratar om henne eftersom de inte fått samma nära relation än som de har med sin extrapappa.

Mina barn har all rätt i världen att kalla människor för det de vill så länge det inte är direkt felaktigt (som "farmormamma" som är ett värdelöst exempel och ganska korkat också...) eller kränkande/nedsättande/elakt. "Extrapappa" är helt okej, och inte ett dugg fel.
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 15:03:56 följande:
    Okej då talar jag väl om på kommande föräldramöte att eftersom barnen kallar mig mamma så har vi bestämt att från och med nu så får de fortsätta kalla mig för mamma. Just för att en person på Fl har sagt det. Tack.

Fantastiskt, det tycker jag du ska göra. Om du vill att folk ska tycka att du är en mycket konstig människa.

Eller så kan du prova med att acceptera att inte alla människor tycker som du.
  • Anonym (Trött)
    ventilera mera skrev 2015-03-24 11:14:19 följande:
    Fast lika lite som du tycker att de inte har rätt att göra det har ju du rätt att diktera villkoren för varenda familj som inte är en kärnfamilj?

Jag är mamma i vår familj. Mina barn kallar min kille för namn vid tilltal och sin extrapappa när de pratar OM honom - och det väljer de själva. De kallar sin pappa för pappa. Hans nya tjej kallar de vid namn när de pratar med henne och pappas tjej när de pratar om henne eftersom de inte fått samma nära relation än som de har med sin extrapappa.

Mina barn har all rätt i världen att kalla människor för det de vill så länge det inte är direkt felaktigt (som "farmormamma" som är ett värdelöst exempel och ganska korkat också...) eller kränkande/nedsättande/elakt. "Extrapappa" är helt okej, och inte ett dugg fel.
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 15:03:56 följande:
    Okej då talar jag väl om på kommande föräldramöte att eftersom barnen kallar mig mamma så har vi bestämt att från och med nu så får de fortsätta kalla mig för mamma. Just för att en person på Fl har sagt det. Tack.

Fantastiskt, det tycker jag du ska göra. Om du vill att folk ska tycka att du är en mycket konstig människa.

Eller så kan du prova med att acceptera att inte alla människor tycker som du.
    Men precis så! I vår familj så säger dottern Pappa "Namn" om/till sin bonuspappa och Pappa om/till sin pappa.Funkar fint och ingen är förvirrad.
Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?