Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?
Mitt ex och jag separerade innan vår dotter var född. Jag träffade en ny man när hon var ganska liten och vi har idag ett gemensamt barn. För min dotter är den nya mannen en självklar extrapappa. För mitt ex är han hin håle själv.(Trots att det var mitt ex som valde att lämna...)
Nu har både jag och min man börjat jobba efter att ha varit föräldralediga varsin period. Vi har dock inte fått dagisplats till vårt gemensamma barn, utan får hjälp av mor- och farföräldrar några dagar/vecka och är lediga varsin dag.
För att vi ska få ihop vår vardag och vår arbetstid så får mor- och farföräldrar hämta min dotter på förskolan och när min man är hemma hämtar han. Vi delar också på lämningarna. En-två dagar i veckan hämtar hennes pappa.
Nu har pappan gått i taket för att jag inte hämtar och lämnar varje dag som hon är hos oss. Han hotar med att anmäla mig till soc.
Jag hävdar att han inte kan lägga sig i hur vi löser vår vardag. Han anser sig ha rätt att kräva att jag ska gå ner ännu mer i arbetstid för att kunna hämta och lämna...
Hur ser det ut egentligen? Har han rätt att kräva att bara jag hämtar och lämnar? Vi får inte ihop det tidsmässigt då och jag kan inte gå ner ytterligare i arbetstid... Dessutom, när minsta barnet börjar förskolan så kommer ju jag och min man att dela upp hämtningar och lämningar av båda barnen mellan oss. Medan mitt ex tycker att det är självklart att bara jag hämtar och lämnar stora barnet...