• Anonym (Trött)

Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?

Mitt ex och jag separerade innan vår dotter var född. Jag träffade en ny man när hon var ganska liten och vi har idag ett gemensamt barn. För min dotter är den nya mannen en självklar extrapappa. För mitt ex är han hin håle själv.(Trots att det var mitt ex som valde att lämna...)

Nu har både jag och min man börjat jobba efter att ha varit föräldralediga varsin period. Vi har dock inte fått dagisplats till vårt gemensamma barn, utan får hjälp av mor- och farföräldrar några dagar/vecka och är lediga varsin dag. 

För att vi ska få ihop vår vardag och vår arbetstid så får mor- och farföräldrar hämta min dotter på förskolan och när min man är hemma hämtar han. Vi delar också på lämningarna. En-två dagar i veckan hämtar hennes pappa.

Nu har pappan gått i taket för att jag inte hämtar och lämnar varje dag som hon är hos oss. Han hotar med att anmäla mig till soc. 

Jag hävdar att han inte kan lägga sig i hur vi löser vår vardag. Han anser sig ha rätt att kräva att jag ska gå ner ännu mer i arbetstid för att kunna hämta och lämna... 
    Hur ser det ut egentligen? Har han rätt att kräva att bara jag hämtar och lämnar? Vi får inte ihop det tidsmässigt då och jag kan inte gå ner ytterligare i arbetstid... Dessutom, när minsta barnet börjar förskolan så kommer ju jag och min man att dela upp hämtningar och lämningar av båda barnen mellan oss. Medan mitt ex tycker att det är självklart att bara jag hämtar och lämnar stora barnet...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?
  • Anonym (2 things)
    Brumma skrev 2015-03-19 14:16:02 följande:
    Ursäkta men sitter du och påstår att jag anser det är ok att barn kallar ngn syna? Eller är det du själv som gör det?

Barnet måste själv få vara med och bestämma vilken relation barnet har till olika människor i dess liv.

Om barnet anser att det har en pappa och en extrapappa, en mamma och en extramamma så är det BARNET som känner så.

Känner barnet att den nya enbart är mammas/pappas nya så är det så barnet känner.

Jag har aldrig sagt att TS ex inte är pappa till sitt barn, bara att ingen av rollerna kommer automatiskt.

Var har TS skrivit att de gnuggar det i ansiktet på pappan? Förminskas pappans roll för att dottern har en till engagerad vuxen person i sitt liv? OAVSETT om hon ser sin mammas sambo som extrapappa eller inte så ändras ju inte pappans roll.

Det står inte heller att flickan kallar bonus pappa för pappa, men OM hon skulle VÄLJA att göra det är det hennes val. Man kan absolut säga att barnet redan har en pappa men om barnet ändå gör valet så anser jag det fel att gå in och styra i just det.

Jag förstår inte denna aversion mot att barn knyter starka band till sina bonusföräldrar.. Det är väl ändå bara positivt om de har en relation extra som är så stark och tillitsfull att det blivit som en extra förälder?
    Att barn "väljer" sina relationer betyder inte att de har rätten att kalla folk vad de vill. En farmor är farmor och en pappa är en pappa. Det är inte farmormamma som är mamma utan mamma heter helt enkelt mamma. Vad barnet har knutit för relation med människor har inte med saken att göra utan saker är vad saker är.
  • Brumma
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 14:28:59 följande:

Att barn "väljer" sina relationer betyder inte att de har rätten att kalla folk vad de vill. En farmor är farmor och en pappa är en pappa. Det är inte farmormamma som är mamma utan mamma heter helt enkelt mamma. Vad barnet har knutit för relation med människor har inte med saken att göra utan saker är vad saker är.

Alla barn kallar inye sin farmor för farmor. Inte ens mamma och pappa är givna tilltal som barn använder.

Min man har en syster. Hon har vuxit upp med min mans pappa. Hon HAR en pappa och han var delaktig i hennes liv, dock inte lika mkt som TS ex verkar vara i sitt.

Hon kallar mannen hon växte upp med, sin bonus pappa, för pappa. Hennes barn kallar honom för morfar. De kallar inte sin biologiska morfar för morfar utan använder hans namn.

Min mans bror kallar däremot inte sin bonus pappa för pappa utan använder hans namn. Hans barn kallar dock både honom och sin biologiska farfar för farfar. De har två farfar.

Får min svägerska inye kalla honom för pappa för att DU anser det fel? Får hennes barn inte kalla honom morfar - han är den enda morfar de har.

Får min mans brors barn inte lov att ha två farfar? För att DU anser det fel?

Min son har en morfar. Sedan har han en extramorfar. Helt hans egna ord då vi alltid använt namnet. Han vacklar lite fram och tillbaka men väljer han att kalla sin bonus morfar för morfar så kommer han att få göra det. Han är en morfar i allt utom det genetiska (Och juridiska).

Får han inte ha två morfar för dig? Vem är du att bestämma det?

Min bonus har valt att ange mig som mamma på Facebook. Tillsammans med hennes biologiska mamma. Hon har aldrig kallat mig för mamma (även om hon tagit upp frågan) men hon har kollat mig sin förälder.

Är min bonus känslor för mig förbjudna? Skall jag tala om för henne att tyvärr, en person på familjeliv har talat om för mig att vår relation inte är vad du anser att den är. Du får inte kalla mig förälder..

Förlåt men det är så illa genomtänkt kt att det är skrattretande. Illa genomtänkt och väldigt väldigt trångsynt.

så ja. Allt är som det är. Men inte på det sätt du anser att det är. Man kan inte styra över allt.
  • Anonym (2 things)
    Brumma skrev 2015-03-19 15:01:28 följande:
    Alla barn kallar inye sin farmor för farmor. Inte ens mamma och pappa är givna tilltal som barn använder.

Min man har en syster. Hon har vuxit upp med min mans pappa. Hon HAR en pappa och han var delaktig i hennes liv, dock inte lika mkt som TS ex verkar vara i sitt.

Hon kallar mannen hon växte upp med, sin bonus pappa, för pappa. Hennes barn kallar honom för morfar. De kallar inte sin biologiska morfar för morfar utan använder hans namn.

Min mans bror kallar däremot inte sin bonus pappa för pappa utan använder hans namn. Hans barn kallar dock både honom och sin biologiska farfar för farfar. De har två farfar.

Får min svägerska inye kalla honom för pappa för att DU anser det fel? Får hennes barn inte kalla honom morfar - han är den enda morfar de har.

Får min mans brors barn inte lov att ha två farfar? För att DU anser det fel?

Min son har en morfar. Sedan har han en extramorfar. Helt hans egna ord då vi alltid använt namnet. Han vacklar lite fram och tillbaka men väljer han att kalla sin bonus morfar för morfar så kommer han att få göra det. Han är en morfar i allt utom det genetiska (Och juridiska).

Får han inte ha två morfar för dig? Vem är du att bestämma det?

Min bonus har valt att ange mig som mamma på Facebook. Tillsammans med hennes biologiska mamma. Hon har aldrig kallat mig för mamma (även om hon tagit upp frågan) men hon har kollat mig sin förälder.

Är min bonus känslor för mig förbjudna? Skall jag tala om för henne att tyvärr, en person på familjeliv har talat om för mig att vår relation inte är vad du anser att den är. Du får inte kalla mig förälder..

Förlåt men det är så illa genomtänkt kt att det är skrattretande. Illa genomtänkt och väldigt väldigt trångsynt.

så ja. Allt är som det är. Men inte på det sätt du anser att det är. Man kan inte styra över allt.
    Okej då talar jag väl om på kommande föräldramöte att eftersom barnen kallar mig mamma så har vi bestämt att från och med nu så får de fortsätta kalla mig för mamma. Just för att en person på Fl har sagt det. Tack.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 12:01:16 följande:

1. Han separerade från dig, inte sin dotter. HAN är hennes pappa, och din sambo/man är mammas sambo/man. Kräv inte att han ska kallas extrapappa och liknande utan låt pappa vara pappa.

2. Låt honom anmäla. Det är inte något att öht diskutera. När du har barnet så får du bestämma.

Välj dina strider.

1. Självklart är det han som är pappa. Jag förstår inte riktigt. Min man är en självklar extrapappa eftersom han funnits i min dotters liv sedan hon var pytteliten, men han är inte pappa. Min man försöker inte ta pappans plats på något vis.

2. Jag skulle t o m välkomna en anmälan, för då skulle pappan bli TVUNGEN att kommunicera med mig med en tredje part och då kanske vi skulle komma framåt.

Eh. ja?
  • Anonym (Trött)
    Brumma skrev 2015-03-19 12:22:13 följande:
    Om barnet ser honom som en extrapappa så är det barnets val att göra det. Om det ni inte är ngt som bestämts ÅT barnet.

Men min erfarenhet (andra har säkert andra erfarenheter) är att barn själva väljer sin relation. Förälsrakänslor kan inte tvingas på ett barn, vare sig det gäller en bonusförälder eller en biologisk förälder.

Man blir inte pappa eller mamma automatiskt enbart för att man gett upphov till ett barn. Biologiskt och juridiskt ja, men i baken till barnet så nej - där krävs det annat också.

Likaså blir man inte en förälder bara för att man bor med ngn med barn. Men inte heller är det självklart att man INTE blir förälder.

Vilken relation barnet har med sin bonusförälder måste de två själva få komma fram till.
    Precis så. Det är hon som kallar honom extrapappa och de har en jättefin relation. Jag är väldigt glad över att han finns i hennes liv, som en bra vuxen som hon kan ha som extra trygghet. 
    Jag har aldrig försökt få honom att ersätta hennes biologiska pappa, utan uppmuntrat deras relation (trots att det inte alltid varit så enkelt) eftersom jag tycker att det är jätteviktigt för henne med en bra relation till pappa och att det är viktigt för honom att kunna utveckla en relation till henne.
  • KCL

Låt honom anmäla till soc. Anmälan kommer inte gå vidare för en sådan sak. Det finns många barn i det här landet som inte hämtas av sina föräldrar på förskolan och hade det varit fel så hade soc haft mkt att göra

• Anonym (Trött)
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 13:46:42 följande:
    Man gnuggar inte det i den andre förälderns ansikte. Barn får säga vad de vill så klart. Pappas nya får vara slynan. Who cares liksom?

Han ÄR pappa och hon är med honom minst ett par dagar per vecka enligt Ts...
    Jag har inte gnuggat något i pappans ansikte. Var får du det ifrån?
  • Brumma
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 15:03:56 följande:

Okej då talar jag väl om på kommande föräldramöte att eftersom barnen kallar mig mamma så har vi bestämt att från och med nu så får de fortsätta kalla mig för mamma. Just för att en person på Fl har sagt det. Tack.

Japp. Det var det jag sa...

Vad bra att du inte vrider på saker. ...
  • BioBonus
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 15:03:56 följande:
    Man varför ska du tala om det på ett föräldramöte? Jag hänger inte med...
    Och vill barnen kalla dig mamma, så antar jag att de andra föräldrarna skulle tycka det var OK. Så länge det inte var du som tvingade dem att kalla dig för mamma mot deras vilja.
    Jag kan tänka mig att barnets biologiska mamma kanske skulle opponera sig (lite beroende på, tror jag, hur trygg hon är i sin föräldraroll), men förhoppningsvis så skulle hon inse skillnaden på att vara mamma och på att vara en extramamma.
Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?