• Maanellas

skillnaden på Sympati/Empati

Jag jobbar på ett boende där vi idag hade lite handledning, från psykiatrin,
    gällande en boende.

Den här personen ställde ordet empati och sympati emot varandra. Han ville mena att personen som vi pratade om kunde känna empati pga av att han har sina "känselspröt" ute och kan känna oss innan och utan, för att sedan manipulera oss efter det.
    När jag ifrågasatte det och menade att empati handlar om att känna med en människa sa han att det var fel, utan att det då handlar om sympati. Jag har funderat över det han sa och försökt googla fram skillnaden men kunde tyvärr inte hitta så bra förklaring på ordet sympati.
    Förstår ni vad jag menar och kan ni hjälpa mig med exempel?

• Svar på tråden skillnaden på Sympati/Empati
  • LeaveMeAlone

Empati handlar om att kunna "läsa av" människor. Men när man pratar om att en person är empatisk så är det ju något man menar är positivt. Att de kan läsa av och göra något positivt av det. Man känner med någon. En empatisk person smittas lite av det den läser av, blir ledsen för att vännen är ledsen tex, och skulle därmed inte manipulera i det läget.

Sympati handlar väl mer om att visa medkänsla, man behöver inte känna ren empati för att visa sympati. Det kan tex vara att tycka synd om någon.

Dom är ju besläktade. Lät iaf fel det han sa. Manipulativa människor brukar snarare ha bristande empatiförmåga men man kan ju fortfarande läsa av folks sinnesstämning utan att känna med dom.

• Maanellas

Ja, precis. Visst är det så?? Jag kan inte släppa det där. Hur kan man sitta där som en "expert" och lära ut helt fel?

• audio

Axel slår sin tå mot sängbenet. Jag säger ajajaj och lider med honom och frågar om han behöver plåstras om. Jag känner sympati och visar omtanke. Medan jag tar  hand om hans tå börjar han prata om fångenskap och elände han genomlevt där jag ställs inför moraliska dilemman och sedan uppstår en viss förståelse för hans fasansfulla upplevelser. Jag kan nu utöver sympatin för hans ömmande tå också känna empati inför vad den sargade själen fått utstå utifrån sin berättelse.

• Maanellas

Ja, tack. För den exakta beskrivningen. Är chockat över att han från psykiatrin inte vet!

Svar på tråden skillnaden på Sympati/Empati